اگر درختان بلند قامت و کهنسال خیابان ولیعصر تهران به نمادی ماندگار برای پایتخت تبدیل شده‌اند، چنارهای بلند بالا و پر شاخ و برگ بلوار ۲۹ بهمن تبریز هم تداعی‌گر گذشته پر شکوه این شهر و یادگاری از باغ شهر تبریز کهن است.
کد خبر: ۱۰۸۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳ 31 December 2022

خیابان‌ها و هر آنچه در آن است موزه‌های زنده شهر به شمار می‌روند. موزه‌هایی که هر روز مقابل چشم شهروندان رخ نمایی می‌کنند و رنگ و بویی از گذشته را به تصویر می‌کشند. برای دیدن و لمس این زیبایی‌ها نیاز نیست هیچ بلیتی تهیه کرده و مسیرتان را کج کنید. کافی است کمی در خیابان سر به هوا باشید و شهر را بهتر و با جزئیاتی بیشتر ببینید.

حکایت درختان پر شمار چنار تبریز نقل امروز و دیروز نیست. به گواه کتاب‌های تاریخی از زمان شکل‌گیری و احداث این خیابان، ردیف درختان چنار هم کنار هم کاشته شد و بعد نهرهای آب روان از زیر درختان جاری می‌شد. اصلا کسی چه می‌داند شاید همین چند دهه پیش تبریزی‌ها در روزهای تعطیل در سایه سار همین درختان و کنار این نهرها بساط می‌کردند و بعد خنده بود و گپ و گفت و استکانی چای و هندوانه‌ای خنک.

بعدها که پای توسعه شهری به میان آمد و ساختمان سازی رونق گرفت، روزگار چنارها از رونق افتاد. ساخت و سازهای مترو و قطار شهری از یک سو و نادیده گرفتن درختان و گاه قطع آنها توسط شهروندانی که نگران پیدا نبودن ویترین مغازه شان بودند از سوی دیگر، روز به روز بیشتر گلوی این تنفس‌گاه سبز شهر را تنگ کرد.    

حالا شهرداری تبریز در اقدامی جدید در کنار برنامه ریزی برای توسعه فضاهای سبز و افزایش سرانه این فضاها در صدد احیای دوباره داستان چنارهای شهر کرده است.

شهردار منطقه ۲ تبریز در گفتگویی از کاشت و احیای چنارهای خیابان امام خمینی (ره) توسط واحد فضای سبز این منطقه خبر داده و می‌گوید:  درختان چنار خیابان امام خمینی (ره) و بلوار ۲۹ بهمن قدمتی طولانی دارند و از دیرباز این خیابان که از اصلی ترین خیابان‌های کهن شهر تبریز است به جهت درختان چنار قدیمی و زیبا مورد توجه شهروندان بوده است.  

موسی علی پور ادامه می‌دهد: از سال‌های گذشته و ایام قدیم درختان چنار فضای خوبی به این مسیر بخشیده بود که سالهای اخیر به مرور این درختان رفته رفته خشک شدند. در پی سر ریز شدن مصالح حاصل از ساخت و سازها در پای درختان، از رشد کافی آنها جلوگیری شد و آسیب های زیادی متوجه این درختان شده است.

او با تاکید بر اینکه قصد داریم اکوسیستم این مسیر را به سالهای قبل بازگردانیم، می‌گوید: خوشبختانه گونه چنار با اقلیم تبریز سازگار است و به همین سبب بار دیگر با کاشت چنارهای جدید و جوان، بار دیگر این مسیر با درختان سر به فلک کشیده چنار احیا خواهد شد.

شهردار منطقه ۲ تبریز با اشاره به جزئیات این اقدام زیست محیطی ادامه می‌دهد: کاشت نهال های چنار از اسفندماه آغاز می شود و در حال حاضر در مرحله جانمایی چاله ها و آماده سازی فضاهای مورد نیاز برای کاشت گونه ها هستیم چرا که این درختان باید در فواصل مشخص از یکدیگر و به طور اصولی کاشته شوند. به همین دلیل در این مرحله از تعداد دقیق درختان در حال کاشت نمی‌توان آمار و عدد دقیقی ارائه کرد.

به گفته علی پور، منابع آبی مورد نیاز برای این درختان تامین شده است و روان آب های موجود در این مسیر یکی از این منابع خواهد بود.

شاید یکی از جالب ترین موضوعات در طرح احیای چنارهای محور ۲۹ بهمن تبریز موضوع شناسنامه دار کردن این گونه‌ها باشد. به طوری که با تهیه شناسنامه برای این گونه‌ها می‌توان آمار و تاریخچه‌ای برای نسل‌های آینده نیز تدوین و آماده کرد.

شهر با همین جزئیات و اجزای زنده شکل می‌گیرد و تاریخ همین‌ها را در حافظه خود ثبت می‌کند. یاد ایام و گذری به گذشته خاطراتی از باغ شهر تبریز را ثبت کرده است و حالا همه با لبخندی محو از آن روزها نقل می کنند ولی شاید بتوان تاریخ را هم دوباره زنده کرد.

شهرداری تبریز با برنامه ریزی برای احیای باغ شهر قدیمی و توجه به حفاظت از محیط زیست حالا بار دیگر مفاهیم مهمی همچون اکوسیستم، فضای سبز، تنفس گاه‌های شهری و... را مرور و روایت می‌کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار