سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دام پزشکی خراسان رضوی:
سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دام پزشکی گفت: احداث کشتارگاه در بعضی شهرستان‌ها توجیه اقتصادی ندارد از این رو در سرخس، قوچان، سبزوار با وجود مجوز احداث اما اقدامی برای ساخت صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۰۷۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳ 27 November 2022

به گزارش تابناک رضوی، محمد رشتی‌باف با بیان این مطلب افزود:کشتارگاه‌های صنعتی دام استان شامل کشتارگاه‌های مشهد، کوهان در جاده کلات، نیشابور، فریمان، تربت‌جام و درگز در حال فعالیت هستند، در تربت‌حیدریه نیز آن‌طور که بخش خصوصی اعلام کرده،قرار است تا پایان سال 1401 کشتارگاه به بهره‌برداری برسد ولی هنوز افتتاح نشده است.

وی افزود: البته کشتارگاه دوم در فریمان توجیه اقتصادی ندارد و بعید می‌دانم راه‌اندازی شود همان یک کشتارگاه هم تأمین‌کننده گوشت فریمان و هم بخشی از مشهد است و کشتارگاه دوم با اینکه موافقت‌نامه‌اش را گرفته اما بعید است ساخته شود. در سرخس و قوچان نیز کاری انجام نشده است، در سبزوار حدود 8 سال است کشتارگاه نیمه کاره مانده و هنوز راه‌اندازی نشده‌، اما در تربت حیدریه ممکن است تا آخر سال افتتاح شود.

رشتی باف خاطرنشان کرد: 6 کشتارگاه صنعتی در استان فعال است و کشتارگاه‌های سنتی به‌اندازه نیاز هر شهرستان کشتار می‌کنند اما اجازه ندارندکشتارشان را به دیگر شهرستان‌ها بفرستند،شهرداری موظف است مکانی را برای کشتارگاه در نظر بگیرد و ما موظفیم بر فرایند بهداشتی در روند کشتار نظارت کنیم تا حداقل ضوابط بهداشتی قابل قبول ما را داشته باشد.

 

رضایی،مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، درباره افزایش کشتارگاه‌های صنعتی در خراسان رضوی اظهارداشت:برای ساخت کشتارگاه باید سرمایه‌گذار و متقاضی وجود داشته باشد و اگر تعداد کشتارگاه‌های صنعتی افزایش نیافته به این دلیل بوده که کسی متقاضی آن نبوده است به عنوان نمونه کشتارگاه صنعتی سبزوار؛ برای ساخت کشتارگاه مجوز گرفته است اما بیش از 10 سال گذشته و بهره‌وری نداشته است.

وی افزود: درخصوص کشتارگاه سبزوار،حضور فرماندار شهرستان درکمیته سامان دهی بررسی انجام شد تا فرصتی به متقاضی برای ارائه داده شود و بعد از آن به فرد دیگری داده خواهد شدضمن اینکه کشتارگاه صنعتی تربت‌حیدریه حدود 75- 80 درصد پیشرفت داشته و این شهرستان تاکنون کشتارگاه صنعتی نداشته است.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: ازجمله مشکلات اصلی ما افزایش قیمت زیاد تجهیزات و وسایل به علت افزایش قیمت مواد اولیه است، بین 8 تا 10 برابر فقط استیل گران شده است که این موضوع در راه‌اندازی یک واحد تولیدی و صنعتی بسیار تأثیرگذار است و تأمین منابع برای این موضوع و برون‌رفت از آن سخت است.

رضایی کاهش سرانه مصرف گوشت و به‌تبع آن کاهش کشتار دام را از علل دیگر تمایل نداشتن به سرمایه‌گذاری در این حوزه دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار