مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: هنرستان‌های استان در راستای طرح دیپلماسی فرهنگی و مهارتی، آمادگی پذیرش یا تعیلم دانش آموزان عراقی را دارند.
کد خبر: ۱۰۷۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲ 27 November 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛ علی درویشی در نشست شورای آموزش و پرورش استان ایلام اظهار داشت: یکی از برنامه های مهم دولت، طرح دیپلماسی فرهنگی و مهارتی برای دانش آموزان کشورهای همسایه ایران است که در قالب این طرح باید رایزنی برای ادامه تحصیل دانش آموزان عراقی ساکن در استان های همجوار در هنرستان های استان یا اعزام مربی به این استان ها انجام گیرد.

وی افزود: یکی از بزرگترین و بهترین هنرستان های علوم کشاورزی کشور در استان ایلام و شهرستان چرداول است که این هنرستان فرصتی مناسب برای جذب دانش آموزان عراقی است و یا هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان های مبدا عراقی دایر و از معلمان و مربیان استان ایلام برای آموزش دانش آموزان عراقی بهره گیری شود که این طرح دیپلماسی فرهنگی و مهارتی فرصتی مغتنم برای عرضه دانش و فرهنگ ایرانی به دانش آموزان عراقی است.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام در خصوص وضعیت هنرستان های استان ایلام هم توضیح داد: در سال تحصیلی جاری ۶ هزار هنرجو در ۷۴ هنرستان استان مشغول به تحصیل و مهارت ورزی هستند و یکی از نقاط مثبت اینکه بسیاری از هنرجوها از جمله دانش آموزان هنرستان کشاورزی یا سایر رشته از آثار تولیدی خود درآمد زایی می کنند و در طول دوران تحصیل وارد بازار کسب و کار نیز شده اند.

درویشی با انتقاد از گرایش دانش آموزان به رشته علوم تجربی به سودای رشته های پزشکی، یادآور شد: از مجموع تمام دانش آموزان مقطع متوسطه دوم ۴۵ درصد در تجربی، ۵۰ درصد انسانی و پنج درصد در ریاضی درس می خوانند که از ۵۰ درصد رشته انسانی ۲۷ درصد از دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش می روند و مابقی در رشته نظری ادامه تحصیل می دهند.

وی با بیان اینکه هنرجوهای استان ایلام با استعداد هستند، ادامه داد: اما گرایش به رشته های مهارت محور فنی و حرفه ای یا کاردانش هنوز به جایگاه واقعی خود در استان نرسبده در حالی که در استان های صنعتی ۵۰ درصد مجموع دانش آموزان استان به ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش گرایش دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام افزود: شورای آموزش و پرورش، با توجه به اهمیت راهبردی خود، در اعتلای همه جانبه تعلیم و تربیت جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد چرا که دانش آموزان نسل کنونی آینده ساز و پیشران انقلاب و مدیران آتی کشور هستند.

درویشی در خصوص اغتشاشات اخیر هم گفت: در استان ایلام دانش آموزان زیاد آسیب ندیدند و افرادی که تحت اغوای تبلیغات دروغین فریب خورده بودند، بدون هیچ برخورد امنیتی در حال مشاوره و راهنمایی هستند.

وی در مورد کارکرد و جایگاه مشاوران تربیتی در مدارس هم با بیان اینکه در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول با فقدان مشاور تخصصی مواجه هستیم، اضافه کرد: اما استفاده از دانش مشاورهای تربیتی و تحصیلی برای دانش آموزان و اولیای آنها از بروز آسیب های زیادی جلوگیری کرده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار