ناظر گمرکات خوزستان گفت: در هفت ماه امسال سه میلیون و ۳۸۸هزار و ۹۲۷تُن کالاهای غیرنفتی از گمرکات خوزستان و سایر گمرکات کشور از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شده که در هم سنجی با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۲۹درصد و از لحاظ وزنی ۶ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۷۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ 22 November 2022

بهروز قره‌بیگی روز سه‌شنبه درگفت‌‎وگو با خبرنگار ایرنا افزود:این میزان صادرات به ارزش ۱۵۲هزار و ۳۹۱ میلیارد و ۸۵۸میلیون ریال از گمرکات آبادان ، بندر امام خمینی(ره) ، اهواز ، خرمشهر ، منطقه ویژه بندر امام خمینی(ره)، چذابه و شلمچه به عراق صادر شده است.

به گفته وی بیشترین حجم صادرات کالابه عراق از گمرک شلمچه به وزن یک میلیون و۴۱۲هزار تُن بوده است.

قره بیگی افزود: در ۲ سال اخیر به علت همه گیری ویروس کرونا ، صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات خوزستان به عراق با نوسان همراه بوده ولی با با فروکش کردن این ویروس ، موانع صادرات کالا به این کشور تا حدود زیادی برطرف شده و شرایط به وضعیت عادی برگشته است.

مصالح ساختمانی ، کلینکر(ماده اولیه تولید سیمان) ، تره بار ، مواد لبنی ، آهن آلات ، مواد غذایی و لوازم خانگی و الکترونیکی مهمترین اقلام صادراتی به عراق از گمرکات خوزستان بوده است.

استان خوزستان با ۲ استان عراقی بصره و میسان مناسبات اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی دارد.

صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از تیرماه ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراقی به تدریج از مرزهای زمینی و دریایی شروع واز مهرماه همان سال ، شرایط برای عزیمت زائران عتبات عالیات به شهرهای مقدس عراق هموار شد.

قرار است تجارت حجم تجارت به عراق با ساخت خطر آهن شلمچه به بصره و اتصال خطوط ریلی ۲ کشور ، روند افزایشی به خود بگیرد.

پارسال حجم تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با عراق حدود ۱۰میلیارد دلار بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار