حجم ورودی آب به سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا‌کنون 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است
کد خبر: ۱۰۷۸۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱ 20 November 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از وطن امروز،  آنطور که طبق گزارش‌های موجود حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال همراه شده است. بنا بر این گزارش اگرچه امسال سومین پاییز همراه با خشکسالی را سپری می‌کنیم و میزان بارش‌های آن با کاهش همراه است اما از ابتدای سال آبی جاری و با بارش‌های رخ داده، وضعیت سدهای مهم کشور بهبود اندکی یافته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، حجم آب موجود در سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز شنبه، ۲۸ آبان‌ در حالی به رقم ۱۷ میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال که این رقم ۱۷ میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب بوده، از رشد ۲ درصدی برخوردار شده است. همچنین این رقم روز ۲۱ آبان‌ ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود که رشد کمی را نشان می‌دهد. کل آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ آبان‌ به رقم ۲ میلیارد و ۲۴ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی پارسال که ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون مترمکعب بوده، رشد ۱۱ درصدی داشته است. وضعیت خروجی آب از سدها هم اینگونه است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ آبان‌ 3 میلیارد و ۴۳۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده است. سال آبی گذشته رقم خروج آب از سدها 3 میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب بود که در مقایسه با میزان خروجی امسال ۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.
* وضعیت خیلی خوب سدهای هرمزگان
وضعیت سدهای استان هرمزگان در این‌ بین از بقیه سدهای کشور بهتر است، به‌گونه‌ای که حجم ذخیره، سد استقلال با ۱۴۷ میلیون مترمکعب آب با رشد ۱۴۴ درصدی نسبت به پارسال همراه شده است. سد شمیل و نیان هم با ۴۳ میلیون مترمکعب آب رشد ۱۹۰ درصدی نسبت به سال آبی پارسال دارد و میزان پرشدگی آن به ۴۳درصد رسید.
* بارندگی‌ها اخیر سد‌ها را با ورودی آب مواجه کرد
کارشناس محیط‌زیست درباره اثراث بارندگی‌های اخیر در افزایش حجم آب سدهای کشور گفت: بارش‌های ممتد هفته گذشته خیلی از استان‌های را از حالت بحرانی کمبود آب خارج کرد و در صورت تداوم آن در ماه‌های آینده، باید نسبت به وضعیت منابع آبی خوش‌بین باشیم.
پدرام جدی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه به دلیل تغییرات اقلیمی و به دنبال آن کمبود بارش‌ها در ماه‌های گذشته شاهد شرایط منفی مخازن آبی در اغلب استان‌ها بودیم اما اکنون رشد 2 درصدی حجم مخازان آبی کمک شایانی به رفع کمبود آب در کشور کرده است، گفت: این عدد، عدد خوبی است اما به شرط اینکه بارش‌ها تداوم داشته باشد و اینکه اکنون 2 درصد حجم آب مخازن سدهای کشور نسبت به مدت مشابه در سال آبی سال گذشته افزایش یافته، اتفاق خوب و میمونی است. وی خاطرنشان کرد: بارندگی هفته گذشته موجب شد تا سدها با ورودی آب مواجه شوند، از طرفی اتفاق خوبی که در بارش‌های اخیر شاهد بودیم درگیر شدن اغلب استان‌ها با بارش باران بود.
مشاور رسانه‌ای سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و جوی میزان بارش‌ها در کشور مناسب نبود، این موضوع باعث شد تا حجم ورودی آب به سدهای کشور در سال گذشته چشمگیر نباشد. وی به 412 میلیارد مترمکعب ورود سالانه آب ناشی از نزولات جوی به کشور اشاره کرد و افزود: به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور، 71 درصد این منابع تبخیر و مابقی نیز صرف صنایع، بخش کشاورزی و شرب می‌شود، به همین دلیل استان‌هایی چون اصفهان، همدان و شهرکرد با مشکل کمبود آب مواجه شدند. کارشناس محیط‌زیست در ادامه اظهار داشت: البته بخش عمده پرت آب ناشی از جنس بارش‌هاست که متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود، چرا که شدت بارش‌ها افزایش یافته و این موضوع به روان‌آب و سیلاب منجر می‌شود و به جای ذخیره بهینه، معمولا از دسترس خارج می‌شود، از طرفی نیز شرایط را برای تبخیر فراهم می‌کند، بنابراین باید به این مساله مهم از لحاظ علمی توجه ویژه شود تا از هدررفت منابع آبی جلوگیری شود.
* هشدار باران در جنوب کشور
بارش شدید باران در روزهای گذشته موجب جاری شدن سیل در 2 استان کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان شد. اکنون نیز سازمان هواشناسی کشور نسبت به فعالیت سامانه بارشی در 4 استان جنوب کشور هشدار داده و بر لزوم احتیاط در سفرهای برون‌شهری تاکید کرده است. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات سردسیر بارش برف و در نقاط مستعد تگرگ خبر داد. این مخاطرات امروز یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه در شمال سیستان‌وبلوچستان، کرمان، شمال و غرب هرمزگان و روز دوشنبه ۳۰ آبان ‌در جنوب فارس، هرمزگان، مرکز جنوب و جنوب غرب کرمان و شمال سیستان‌وبلوچستان انتظار می‌رود. بر اثر این مخاطرات، احتمال لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین‌شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی معابر به‌ صورت محدود، احتمال بالا آمدن موقت سطح آب رودخانه‌ها، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، آمادگی زمستانی راهداری بویژه در گردنه‌های مناطق سردسیر و احتیاط در قرار دادن نهاده‌های کشاورزی در فضای باز را توصیه می‌کند. همچنین رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: یکشنبه ۲۹ آبان با گذر موج تراز میانی جو از جنوب کشور در شرق فارس، شمال و غرب هرمزگان، جنوب یزد، کرمان و شمال سیستان‌وبلوچستان افزایش ابر، رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می‌دهد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: دوشنبه۳۰ آبان بارش پراکنده، گاهی وزش باد و گرد و خاک در این مناطق ادامه خواهد داشت و سه‌شنبه اول آذر و چهارشنبه در اغلب مناطق کشور آسمانی صاف و جوی آرام پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: از امروز تا اواخر هفته با استقرار جوی آرام و پایدار در نیمه‌شمالی کشور، در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، تبریز، ارومیه، اراک و اصفهان بتدریج افزایش غلظت آلاینده جوی و کاهش کیفیت هوا را شاهد خواهیم بود. به گفته ضیاییان، طی ۲ روز آینده خلیج‌فارس مواج پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران یکشنبه ۲۹ آبان‌ صاف همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۱۸ سانتیگراد و روز دوشنبه ۳۰ آبان‌ صاف همراه با غبار محلی با حداقل دمای ۹ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار