معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ۸۱.۴ میلیون هکتار از ۸۴.۸ میلیون هکتار مراتع کشور ممیزی (بررسی) و برای ۴۲.۴ میلیون هکتار آن طرح تهیه‌ شده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ 09 November 2022

مهرداد مسیبی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از ایستگاه تولید بذر دوسر قروه به خبرنگار ایرنا گفت: مدیریت ۲۳.۶ میلیون هکتار از مراتع کشور به بهره برداران واگذار شده و اخیرا طرح های مرتع داری تلفیقی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه ۱۰ ظرفیت جدید به طرح های مرتعداری کشور اضافه شده است، افزود: بذر و نهالی که در ایستگاه های تولید بذر به عمل می آید برای اصلاح و احیای مراتع مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانیم علوفه بیشتری تولید و به معیشت دامدار کمک کنیم.

معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به تولید سالانه حدود ۷۱۸ تن بذر در سال های اخیر، اضافه کرد: بعد از استانی شدن و کاهش اعتبارات، میزان تولید بذر به کمتر از ۳۰ تن در سال جاری رسید.

مسیبی ادامه داد: تلاش کردیم در جهت تطبیق شرایط با وضعیت موجود، احاله مدیریت ایستگاه‌های تولید بذر در دستور کار باشد و در همین زمینه تعدادی از این ایستگاه‌ها از جمله "دوسر قروه" با تهیه طرح احاله مدیریت شد.

وی اظهار داشت: برنامه این است بذوری که در کشور نیاز داریم، در ایستگاه های منتخب تولید و توزیع شود و در راستای احیا و اصلاح مراتع از آن استفاده کنیم.

معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر با آن مواجه هستیم، تغییرات اقلیمی و کاهش بارش و اثربخشی آن بر مراتع است که می طلبد از گونه هایی در طرح های مرتعداری و اصلاح احیا استفاده کنیم که قابلیت تحمل تنش های محیطی را داشته باشد.

مسیبی اضافه کرد: گونه های جدید تولید بذر مرتعی را در دستور کار قرار داده ایم که بعد از تولید و توسعه در ایستگاه های منتخب، با توجه به شرایط موجود  استفاده کرد.
 

بیش از ۸۱ میلیون هکتار از مراتع کشور ممیزی شد


افزایش نیم درجه ای دمای هوای ایران در ۱۰ سال

معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، یکی از چالش های جامعه جهانی را بحث گرمایش و تغییر اقلیم عنوان کرد و افزود: تغییر اقلیم روی اکوسیستم تاثیر منفی دارد، ضمن اینکه دمای هوا به طور متوسط در کشورمان به ازای هر ۱۰ سال نیم درجه افزایش می یابد که چندین برابر میانگین جهانی است.

مسیبی افزود: افزایش درجه حرارت و از سوی دیگر تغییر رژیم بارش، باعث شده است اکوسیستم های مرتعی به شدت آسیب ببینند و بذر خوب برای تکثیر کم شده و مورد آفت قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه با افزایش درجه حرارت، گونه های گیاهی رویشگاه خود را از دست می دهند، ادامه داد: باید رویشگاه بسیاری از گونه های گیاهی ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر مرتفع تر شود.

معاون دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: باید بذور و گونه های گیاهی تولید شود که با مناطق خشک و نیمه خشک به ویژه کانون ایجاد ریزگردها سازگاری داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این بازدید گفت: ۲ حلقه چاه جدید برای تولید بذر گیاهان مرتعی در ۴۰ هکتار از ایستگاه دوسر قروه ایجاد شده است.

بهزار شریفی‌پور بر تلاش برای حمایت از تولیدکنندگان بذر مرتعی تاکید کرد و اظهار داشت: باید به سمت تولید بذوری برویم که در برابر تغییر اقلیم مقاوم باشد.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار