نشست شورای راهبردی تصادفات استان کرمان امروز (چهارشنبه) با حضور استاندار کرمان، رییس پلیس راه کشور و معاون سازمان راهداری در شرایطی برگزار شد که در آن ضمن ریشه‌یابی روند افزایشی حوادث رانندگی، دیگر چالش‌های ایمن‌سازی نیز مورد واکاوی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ 09 November 2022

به گزارش تابناک کرمان، همچنین در نشست شورای راهبردی تصادفات کرمان اعلام شد، طی هفت ماهه سال جاری افزایش ۳۰ درصدی را در میزان ترددهای محورهای ارتباطی استان کرمان داشته ایم، این آمار در حالیست که با افزایش هشت درصدی تلفات در این محورها روبه‌رو بوده ایم.

استان کرمان به واسطه موقعیت جغرافیایی در کریدور اصلی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار گرفته و قطب معدنی و کشاورزی محسوب می شود، سالانه مسافران بسیاری از طریق راههای این استان تردد می کنند و همچنین وجود ماشین آلات معدنی و حمل و نقل میلیون ها تن محصولات کشاورزی طی سالیان گذشته موجب تخریب محورهای کرمان شده است و تمامی اینها در شرایطی است که این استان در جذب اعتبارات سازمان راهداری در رتبه های پایین جدول کشور قرار گرفته است.

به همین منظور تیمی متشکل از پلیس راه و سازمان راهداری کشور، کرمان را در اولویت سفرهای استانی خود قرار داده اند تا از نزدیک شاهد وضعیت راههای استان کرمان باشند و مشکلات را با حضور میدانی رفع کنند.

نشست روز چهارشنبه شورای راهبردی تصادفات کرمان نیز در ادامه همین سفر انجام گرفت که جایی که موارد مختلفی از علت یابی شمار بالای حوادث رانندگی این استان تا راهکارهای ارتقای ایمنی در محورهای برون شهری دیار کریمان مطرح شد.

حضور خودروهای معدنی و کشاورزی برای کرمان دردسر ساز شد

استاندار کرمان در این نشست گفت: در کنار طولانی بودن راههای این استان، حضور خودروهای واحدهای معدنی در بهشت معادن ایران دردسر ساز شده است.

محمدمهدی فداکار افزود: این خودروها در تخریب راهها و حادثه ساز شدن آن نقش دارند و شاید بسیاری استان ها این مشکل را نداشته باشند.

روند افزایشی تصادفات جاده‌ای در کرمان و کمبود اعتبارات

وی ابراز داشت: نکته دیگر حمل بار در فصل کشاورزی است که میلیون ها تن بار از استان کرمان جابجا می شود و حجم بار در جاده ها برای استان دردسر ساز است.

وی اضافه کرد: استان کرمان در نصب علایم ایمنی و امکانات جاده ای خیلی مشکل دارد و از دیگر استان ها زمانی وارد کرمان می شویم تفاوت توسعه راهها را می بینم، امکانات نیست، روکش ها تخریب شده به ندرت می توان از برخی استان ها گذر کنیم اما جریمه نشویم و ما دوربین و امکانات نداریم.

نماینده عالی دولت در استان پهناور کرمان ابراز داشت: جنوب کرمان هفت هزار کیلومتر راه روستایی دارد و ۴۰ درصد تصادفات این منطقه در روستاها رخ می دهد.

وی گفت: اکنون نیز تمامی تلاش استان برای جبران خسارت سیل بوده گرچه معادن کمک بسیاری کردند اما پل انار باید افتتاح شود و عمده مشکل آن نداشتن علایم رانندگی است.

فداکار بیان کرد: آمار تصادفات استان ها باید به نسبت جمعیت ارائه شود و از این حیث آمار شفاف سازی می شود؛ کرمانی ها نجیبند برای وضعیت راهها اعتراض نمی کنند و همین امر مشکل ساز شده لذا کسی به این استان توجه نمی کند.

اتباع خارجی ۹ درصد حوادث رانندگی کرمان را افزایش داده اند/ تحمیل بار قاچاق سوخت

وی با تاکید بر اینکه بایستی توجهات به محورهای ارتباطی کرمان جدی شود و سازمان های متولی جاده های استان را ببینند گفت: ۱۰ درصد از جمعیت این استان اتباع هستند و ۹ درصد آمار تصادفات جاده ای استان مربوط به اتباع است.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: اتباع عمدتا در شهرهای شمالی استان کرمان قرار دارند و این آمار را باید از شمار تلفات جاده ای استان بردارید تا شمار تصادف های واقعی مشخص شود.

وی افزود: قاچاق سوخت بمب ساعتی در جاده های استان کرمان است و تلفات بالایی دارد و اتباع و قاچاق سوخت باری است که به استان تحمیل شده است.

روند افزایشی تصادفات جاده‌ای در کرمان و کمبود اعتبارات

کرمان در رتبه آخر کمک های سازمان راهداری

فداکار بیان کرد: کرمان در رتبه آخر کمک سازمان راهداری به استان ها قرار گرفته لذا برنامه ای ویژه برای کاهش آمار و تصادفات تنظیم شود تا در حوزه شهرستانی معادن را پای کار بیاوریم.

وی در واکنش به سخن معاون سازمان راهداری در خصوص مشارکت ۵۰ درصدی در ایمن سازی راههای کرمان ادامه داد: ۱۰۰ درصد هزینه ایمن سازی راههای استان کرمان را باید سازمان راهداری کشور پرداخت کند و ما نیز به فرایند اجرای کار کمک می کنیم زیرا اکنون وضعیت آسفالت و ایمنی جاده‌های کرمان به نسبت دیگر استان ها جهنم است.

مشارکت دستگاه های متولی در ایمن سازی راههای کرمان

معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور در این زمینه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه رفع مشکلات ایمنی راه های استان کرمان با استانداری و پلیس راه ظرف یک ماه آینده گفت: ما به صورت ۱۰۰ درصد پس از جمع بندی منابع استانی مشخص می شود که در این خصوص سازمان راهداری کشور برای افزایش گشت های راهداری و حضور در جاده به میزان اعتبارات استان، هزینه می کند.

حمیدرضا شهرکی افزود: اراده اولیه برای سفر مدیران سازمان راهداری و پلیس راه در سفر به کرمان شکل گرفته و معتقدیم باید به این استان در رفع کمبودهای راه ها کمک شود.

وی با اشاره به کمبود ساختمان پلیس راه در استان کرمان گفت: مشکلی برای ساخت پاسگاه نداریم نقاط پرحادثه و احداث پاسگاه ها در کمیسیون ملی مصوب می شود و مشکلی با احداث این مصوبه ها وجود ندارد اما ساخت، تجهیز و نگهداری این ساختمان ها به منابع انسانی نیاز دارد و نگاهمان در ایمن سازی نقاط پرحادثه سهم خواهی نیست.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور با اشاره به محدودیت امکانات و اعتبارات سازمان راهداری کشور عنوان کرد: بیشتر حوادث رانندگی ناشی از عوامل انسانی است لذا توجه به فرهنگ سازی در استان ها ضروری است.

وی با اشاره به کمبود دوربین در محورهای ارتباطی کرمان افزود: سرمایه گذارانی برای نصب دوربین های پایش تصویری باید جذب کنیم اما در خصوص نقاط حادثه خیز بایستی به سرعت اقدام شود.

شهرکی افزود: استان کرمان در سال گذشته رتبه نخست کشور را در رفع نقاط حادثه خیز و برخی شاخص ها از جمله روکش آسفالت و ایمن سازی را به خود اختصاص داده است.

روند افزایشی تصادفات جاده‌ای در کرمان و کمبود اعتبارات

شمار حوادث استان کرمان برای سومین سال متوالی کاهش شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان نیز با بیان اینکه علت نیمی از حوادث رانندگی این استان واژگونی بود است تصریح کرد: آمار ترددها طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۱ درصد افزایش یافته اما شمار حوادث رانندگی به این نسبت افزایش نیافته است.

مصطفی آیت الهی موسوی افزود: استان کرمان رتبه نخست کشور را در طول راه ها به خود اختصاص داده اما در زمینه تعداد پلیس راه ها جزو رتبه های آخر کشور است ضمن آنکه با کمبود دوربین های پایش تصویری روبه‌رو هستیم.

وی با در خصوص مشارکت با سازمان راهداری گفت: بودجه عمرانی استان کرمان سه هزار میلیارد تومان است و ۹۰ درصد بودجه در کشور ذخیره شده لذا ضرورت همکاری سازمان راهداری در پرداخت اعتبارات بیش از این استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان تصریح کرد: ما در پهناورترین استان کشور با طولانی ترین طول راهها قرار گرفته ایم که مشکلات سوخت و افاغنه هم دارد اما سه سال متوالی شمار تصادفات استان کرمان کاهشی می شود.

وی ادامه داد: ۲ تصادف افغانی کش ها در ابتدای سال جاری ۶۰ نفر آمار حوادث جاده ای استان کرمان را افزایش داد، ضمن آنکه خودروهای ما از استاندارد کافی برخوردار نیستند و افغانی کش ها بدون رعایت ایمنی در محورها تردد می کنند.

ساخت پاسگاه و ایمنی سازی راههای کرمان در اولویت کشور قرار گیرد

فرمانده انتظامی استان کرمان نیز گفت: پاسگاه ها آمار متوفیان ناشی از حوادث جاده ای استان تهران ۲۷۲ نفر، کرمان ۵۱۹ نفر و سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی ۷۰۰ نفر بوده است.

سردار عبدالرضا ناظری افزود: جنوب استان کرمان در رتبه ۳۵ کشور از نظر تعداد پاسگاه ها قرار گرفته و ۵۸ درصد افزایش جانباختگان را در حوادث جاده ای جنوب استان داریم لذا باید پاسگاه ها در این منطقه ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه براساس موقعیت جغرافیایی و تعداد ترددها در محورهای برون شهری استان کرمان طی سال های گذشته به تناسب سایر استان ها روند تصاعدی داشته است بیان کرد: استان های دیگر در سفرهای خود از کرمان عبور می کنند و ما حضور عاشقان سردار دلها را در این استان داریم و طول محور کرمان چندین برابر برخی استان ها است.

سردار ناظری گفت: ساخت پاسگاه، رفع نقاط حادثه خیز و ایمنی سازی راهها باید در اولویت کشور قرار گیرد و سازمان راهداری سهم و درصد اعتبارات متناسب با مابقی کشور را به ما پرداخت کند.

روند افزایشی تصادفات جاده‌ای در کرمان و کمبود اعتبارات

وی با بیان اینکه ۴۶ هزار کارگر در بخش معدن استان کرمان فعال هستند که حدود هزار و ۵۰۰ خودرو جابجایی آنان را برعهده دارد افزود: بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون و کامیونت مواد معدنی را در سطح استان جابجا می کنند که علاوه بر آسیب بر راهها، شمار تصادفات جاده ای کرمان را افزایش داده است.

فرمانده انتظامی کرمان یادآور شد: همچنین بیش از ۱۵۸ هزار دستگاه محصولات کشاورزی این استان را جابجا می کنند که عمده این خودروها ایمنی لازم را ندارند و بیش از ۳۰ درصد تصادفات در حوزه ها و محورهای روستایی است.

وی با اشاره به قاچاق و سیل خیز بودن استان کرمان تاکید کرد: متاسفانه در سنوات گذشته متناسب با محورهای ارتباطی این استان و میزان تردد در آن، اعتبار لازم جذب نشده و همراهی دستگاه های متولی را نداشته ایم.

ایمن سازی راههای کرمان در اولویت پلیس راه

رییس پلیس راه کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر همکاری دستگاه ها در کاهش آمار حوادث رانندگی تاکید دارند گفت: ۳۳ دستگاه در حوادث دخیل هستند و در این زمینه هشت دستگاه نقش بیشتری دارند که در حوزه سازمان راهداری و پلیس راه توافق، همدلی و همراهی خوبی در مرکز کشور و استان ها وجود دارد.

سردار حسن مومنی افزود: استان ها دسته بندی شده اند و در انجام اقدامات برخی از استان ها از جمله کرمان هدف قرار گرفتند، اولویت ما استان های بزرگی هستند که بخشی قابل توجه از تصادفات را به خود اختصاص داده اند و در همین راستا بازدیدی مشترک از استان کرمان داریم.

وی با اشاره به در اختیار قرار گرفتن توان و ظرفیت های مرکز کشور برای رفع مشکلات راههای استان کرمان بیان کرد: اولویتی برای این استان قائل می شویم اما از ظرفیت استانی نیز بایستی در این بخش استفاده شود.

رییس پلیس راه کشور ادامه ادامه داد: وضعیت نقاط حادثه خیز استان کرمان را بر اساس فرمول کمیسیون ایمنی راهها پیگیری می‌کنیم اما در بازدیدی که از کرمان و از نقاط حادثه ساز آن داشتم، ایمنی جاده ها در بسیاری مناطق مشکل دارند، شانه خاکی و شیب شیروانی نداریم و اختلاف سطح راه های این استان بالا است.

وی تصریح کرد: از اکنون باید به فکر رفع نقاط حادثه خیز باشیم، کرمان ظرفیت خوبی از جمله معادن و شرکت ها در بخش استانی دارد که در این راستا باید از آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه در این سفر شاهد واژگونی ۲ خودرو در کرمان بودم گفت: پلیس در بحث افزایش ایمنی خودروها پیشگام است و بحث ایمنی راه و رانندگان را پیگیری می کنیم.

نوع تابلوها در کرمان تغییر یابد

سردار مومنی ابراز داشت: با اشاره به ضعف تابلو و علایم راهنمایی و رانندگی در کرمان ابراز داشت: با سرقت تابلوها در کرمان مواجه هستیم که باید نوع تابلوها در راههای این استان تغییر یابد.

وی افزود: راه‌های استان کرمان از ایمنی، روشنایی، خط کشی و تابلو مناسبی برخوردار نیستند که بخش از رفع این مشکل مربوط به پلیس راه است.

روند افزایشی تصادفات جاده‌ای در کرمان و کمبود اعتبارات

۳۰ درصد حوادث رانندگی کشور در راههای روستایی

وی با بیان اینکه همه ما یک هدف مشترک داریم و آن اینست که آمار تصادفات باید کاهش یابد ابراز داشت: فوتی های ناشی از تصادفات در حوزه راه های روستایی هشت درصد است، در حالی که ۳۰ درصد تصادفات در حوزه روستایی اتفاق می افتد که این آمار نگران کننده است.

رییس پلیس راه کشور گفت: می طلبد در حوزه فرهنگ سازی رانندگی در روستاها بیشتر توجه کنیم و ادوات کشاورزی و موتورسیکلت ها نیز آشکارسازی شوند.

وی با تاکید بر اینکه میانگین حوادث موتورسیکلت کرمان بیش از میانگین کشور است افزود: ۲۷ درصد جمعیت استان کرمان روستانشین هستند اما ۳۹ درصد فوتی های این استان در راههای روستایی اتفاق افتاده است.

۵۰ درصد حوادث رانندگی کرمان واژگونی است

سردار مومنی تصریح کرد: آمار واژگونی در استان کرمان از میانگین کشور بسیار بالاتر است و در این زمینه ۳۳ درصد حوادث رانندگی کشور و بالای ۵۰ درصد تصادفات کرمان واژگونی است.

وی ادامه داد: جاده های استان کرمان صاف است و استراحت گاه مناسبی ندارند لذا وام های لازم برای سرمایه گذاری در این حوزه فراهم شود تا در جاده های طولانی کرمان امکان استراحت نیز وجود داشته باشد.

شمار تصادفات ناشی از توجه نکردن به جلو به ۴۶ درصد رسید

وی اضافه کرد: آمار تصادفات ناشی از توجه نکردن به جلو از سال ۹۸ تاکنون از ۳۴ درصد به ۴۶ درصد حوادث جاده ای رسیده است که عمده آن به استفاده از تلفن همراه برمی گردد لذا باید فرایند تبلیغاتی را در محورهای ارتباطی استان کرمان افزایش دهیم و خطر خستگی و انحراف از جاده را به رانندگان گوشزد کنیم.

رییس پلیس راه کشور گفت: نصب دوربین ها و ارسال پیامک آنی در استان کرمان پیگیری می شود و قول می دهیم که مشکلات دوربین های این استان در اولین فرصت رفع شود.

ممانعت از تردد کامیون های بدون ایمنی

وی افزود: ناوگان حمل و نقل مسافر عمومی استان کرمان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، ضرورت نصب حفاظ ایمنی کامیون ها در کشور مصوبه شده زیرا ۱۸ درصد تصادفات جاده ای کشور مربوط به کامیون هایی است که حفاظ ایمنی نصب نکردند.

سردار مومنی عنوان کرد: وزارت صمت موظف شده کارگاه ها با شرایط استاندارد در استان ها احداث کند و ما موظف شدیم از تردد خودروهای فاقد حفاظ ایمنی در جاده ها جلوگیری کنیم.

روند افزایشی تصادفات جاده‌ای در کرمان و کمبود اعتبارات

استقرار پلیس راه در پایانه ها

رییس پلیس راهور کشور گفت: اتوبوس های بسیاری در استان کرمان تردد می کنند و سرویس معادن را داریم لذا پایگاه پلیس راه در ترمینال ها مستقر می شوند که در ابتدای راه وضعیت ایمنی خودروهای سنگین را بررسی کنند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت استاندارد در اتوبوس ها افزود: سرویس های بین شهری باید ساماندهی شوند زیرا حوادث در این خودروها تلفات سنگین و تبعات روانی و اجتماعی بالایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: با تامین روشنایی و کانالیزه کردن مقابل پاسگاه های پلیس راه می توانیم اعمال قانون و برخورد قانونی را در این مناطق داشته باشیم تا در ادامه شاهد اثرگذاری در کاهش سرعت خودروها باشیم.

سردار مومنی یادآور شد: امداد هوایی باید در استان پهناور کرمان توسعه یابد و تلاش شود تمامی بودجه های وزارت بهداشت را به استان کرمان تخصیص دهند.

وی ابراز داشت: جز فعالیت جهادی و بسیج شدن برای رفع مشکلات ایمنی جاده ها چاره ای نداریم و آمار سینوسی تصادفات در استان کرمان مدیریت شود.

وی تاکید کرد: نخستین جلسه شورای عالی ترافیک پس از ۱۲ سال با حضور رییس جمهور برگزار شد که دغدغه آیت الله رییسی برای ایمنی راهها و کاهش تلفات جاده ای را نشان می دهد که بسیار مهم است.

همچنین این نشست مصوباتی برای جذب اعتبارات و همچنین نصب تابلو و دوربین در راستای کاهش شمار تلفات و تصادفات جاده ای استان کرمان داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار