مریوان- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان از آغاز مهاجرت پرندگان به منابع آبی استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۷۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶ 08 November 2022

به گزارش تابناک کردستان به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست استان، پرندگان مهاجر هر ساله با آغاز فصل سرما از نقاط سردسیر قطب شمال همچون سیبری در روسیه و کشورهای اسکاندیناوی به سمت نقاط گرمسیر در قطب جنوب کوچ می‌کنند و کشور ایران هم با دارا بودن شرایط مناسب آب و هوایی، مأوای این پرندگان است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان بیان کرد: پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر با آغاز فصل پاییز و پایین آمدن دمای هوا و شروع سرما در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، به سمت عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر مهاجرت می‌کنند.

حیدر ویسی افزود: در این راستا استان کردستان نیز با داشتن زیستگاه‌ها و منابع آبی متنوع و فراوان در مسیر مهاجرت پرندگان، مأمن مناسبی برای پذیرای این پرندگان در چند ماه از سال بوده و ضمن استراحت کوتاه و ذخیره انرژی به راه خود ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: تالاب بین المللی زریوار و سدهای استان از مهمترین منابع آبی کردستان بوده و گونه‌های مختلف پرندگان مانند: فلامینگو، لک لک‌ها، باکلان‌ها، کاکایی‌ها، ماهی خورک ها، عقاب ماهی گیر، حواصیل خاکستری و سفید، پلیکان، اردک سیاه کاکل و قو نیز از جمله مهمانان این منابع آبی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه استان کردستان پذیرای حدود ۵۰ هزار پرنده است؛ اظهارکرد: دی ماه سال گذشته در مجموع حدود ۱۷ هزار قطعه پرنده از میان خانواده کاکایی‌ها، کشیم ها، باکلان‌ها، پرستوی دریایی، حواصیل‌ها، لک لک‌ها، مرغابی‌ها و قوها در منابع آبی استان گزارش شده است.

به گفته وی، پروانه شکار پرندگان آبزی تاکنون در استان صادر نشده و این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و ضروری است که شکارچیان برای جلوگیری از انتقال بیماری و رعایت قانون از هر گونه شکار و صید غیر مجاز خودداری کنند.

ویسی افزود: یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان بصورت شبانه روزی منابع آبی را مورد پایش قرارداده و در صورت برخورد با هرگونه تخلف شکار و صید طبق قانون برخورد و متخلفین را به مراجع قانونی معرفی می‌کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی کردستان خاطر نشان کرد: تالاب بین المللی زریوار از مهمترین منابع آبی و یکی از زیستگاه‌های مهم استان برای زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و به دلیل نیزارها، تغذیه مناسب و از همه مهمتر فرهنگ غنی حفاظت محیط زیست مردم مریوان؛ بهشت پرندگان و از امن ترین زیستگاه‌ها برای پرندگان در کشور محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار