در این مطلب قصد داریم پس از بررسی نحوه تاثیر ایرلاین بر قیمت بلیط، این قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۰۷۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰ 29 October 2022

قیمت بلیط ایرلاین‌های مختلف چقدر با هم متفاوت است؟

برای بسیاری از مسافران پیش آمده است که هنگام بلیط هواپیما، قیمت‌های مختلفی را برای یک مسیر مشخص مشاهده کنند. شاید برای شما نیز سوال باشد که دلیل این تفاوت قیمت بلیط‌ها چیست و قیمت بلیط ایرلاین‌های مختلف چقدر با هم متفاوت است؟

تاثیر ایرلاین‌ها بر قیمت بلیط هواپیما چگونه است؟

این تفاوت قیمت علت‌های مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن، نوع ایرلاینی است که خرید بلیط هواپیما را از آن انجام می‌دهید. یکی از اولین دلایل تفاوت در قیمت بلیط هواپیما، ایرلاین‌های برگزارکننده پرواز هستند. ممکن است در یک مسیر پروازی، چند ایرلاین مختلف پرواز داشته باشند و قیمت بلیط‌هایشان با یکدیگر تفاوت کند. علاوه بر سیاست‌های بازاریابی و رقابت ایرلاین، اصلی‌ترین دلیل تفاوت قیمت بلیط به کیفیت پرواز و همچنین شهرت هر ایرلاین‌ بازمی‌گردد. طبیعی است که ایرلاین‌های معتبر و شناخته شده، هزینه بیشتری برای پروازهای خود دریافت کنند. همانطور که رستوران‌ها و هتل‌های زنجیره‌ای، خدماتشان را گرانتر ارائه می‌دهند.

ایرلاین‌ها با توجه به خدمات پرواز و کیفیت ناوگان، قیمت‌های متفاوتی را برای بلیط ارائه می‌کنند.

در نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما، نوع خدمات در طول پرواز نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال برخی ایرلاین‌ها فقط به یک وعده غذایی سرد در طول پرواز اکتفا می‌کنند و یا غذای گرم را در بسته بندی‌های معمولی ارائه می‌دهند. اما تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی با سرو غذای گرم و متنوع و در ظروف مخصوص، غذای بهتری را برای مسافران تدارک می‌بینند. یا به عنوان مثال برخی ایرلاین‌ها عمده فعالیت خود را در برگزاری پروازهای ارزان متمرکز می‌کنند و برای تنقلات داخل پرواز هزینه جدا دریافت می‌کنند. به عبارتی همه چیز به کیفیت هواپیما و خدمات ایرلاین بستگی دارد.

در حال حاضر ۲۲ شرکت هواپیمایی مختلف با میزان فعالیت‌های متفاوت در ایران مشغول ارائه خدمات به مسافران هستند. هرچه میزان فعالیت و مسیرهای تحت پوشش یک ایرلاین بیش‌تر باشد، هزینه رزرو بلیط هواپیما در آن ایرلاین بیش‌تر خواهد بود.

قیمت بلیط ایرلاین‌های مختلف چقدر با هم متفاوت است؟

چه عواملی بر قیمت‌گذاری ایرلاین‌ها تاثیر دارند؟

هر ایرلاین، سیاست‌های خاص خود را برای قیمت‌گذاری بلیط‌هایش دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت بلیط‌ها در هر ایرلاین آورده شده است. با بررسی موارد زیر می‌توانید دریابید که بلیط هواپیما ارزان را در کدام ایرلاین پیدا کنید.

نوع هواپیماهای ایرلاین

یکی از دلایلی که باعث تفاوت قیمت بلیط هواپیما در هر ایرلاین می‌شود، نوع هواپیمایی است که برای پرواز در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر هواپیمای یک ایرلاین جدیدتر و مدرن‌تر باشد، مسلما قیمت بلیط این پرواز بالاتر خواهد بود. زیرا قیمت این هواپیما بالاتر بوده و ایرلاین باید بتواند هزینه خریداری این هواپیما را جبران کند. البته با یک هواپیمای نو و مدرن، شما نیز راحتی و اطمینان بیشتری را تجربه خواهید کرد.

میزان بار مجاز

بار مجاز به میزانی از بار می‌گویند که مسافران می‌توانند همراه خود داشته باشند. این بار مجاز در پروازهای داخلی معمولا 20 کیلوگرم و در پروازهای خارجی، حدودا 30 کیلوگرم است. میزان بار مجاز نیز در نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما دخیل است. این مقدار بار مجاز در ایرلاین‌ها متفاوت بوده و از عوامل موثر بر بلیط هواپیمای هر ایرلاین است. غالبا میزان بار مجاز به کلاس پروازی و شناسه نرخی بستگی دارد. میزان بار مجاز در هنگام خرید بلیط هواپیما قابل مشاهده نیست. اما هنگام دریافت کارت پرواز، وزن چمدان‌های شما بررسی می‌شود و اگر از میزان مجاز بیشتر باشد، باید جریمه آن را پرداخت کنید.

رسمیت به عنوان ایرلاین تجاری یا تفریحی

یکی از ساده‌ترین اما مهم‌ترین تقسیم بندی ایرلاین‌ها بر اساس میزان مسافران تجاری/تفریحی آن‌هاست. هر کدام از این مسافرها نیازها، عادات خرید و بودجه متفاوتی دارند. به طور کلی، مسافران تفریحی تمایل دارند بلیط را از قبل رزرو کنند (اغلب چندین ماه یا بیشتر برای مسیرهای طولانی مدت) و بسیار انعطاف‌پذیرتر هستند. مسافران تجاری نزدیک‌تر به پرواز رزرو می‌کنند و آماده می‌شوند تا برای زمان‌های خاص پرواز بیشتر بپردازند. بنابراین اگر یک ایرلاین به ایرلاین تجاری معروف شود، بلیط‌های گران‌تری خواهد داشت.

بسیاری از مسیرها هم مسافر تجاری و هم تفریحی دارند و البته هر مسافری متفاوت است. توانایی انعطاف پذیری بیشتر با بهبود فناوری و داده‌ها تغییر می‌کند. این روزها، این فناوری ممکن است شامل شناخت مشتری و ارائه هزینه بر اساس جستجوها یا خریدهای قبلی او باشد. خطوط هوایی شروع به انجام این کار کرده‌اند، اما راه زیادی در پیش است؛ هم از نظر توانایی و هم از نظر مقررات.

سطح رقابت با سایر ایرلاین‌ها

خطوط هوایی به عنوان بخشی از تعیین قیمت بلیط‌های خود، قیمت بلیط رقبا را در مسیرهای مشابه زیر نظر دارند. اگر یک ایرلاین قیمت‌ها را در یک مسیر خاص کاهش دهد، معمولا سایر ایرلاین‌ها نیز او را به سرعت دنبال می‌کنند. این موضوع چندین بار گزارش و بررسی شده است. به عنوان یک مثال برای ایرلاین‌های خارجی، یک مطالعه عمیق توسط مرکز بین‌المللی حمل ‌و نقل هوایی MIT در سال 2013 انجام شد. این مطالعه به قیمت‌های هواپیما زمانی که شرکت‌های هواپیمایی ارزان قیمت به سراغ یک مسیر رفته‌اند پرداخت. هنگامی که خطوط هوایی Southwest، JetBlue، Allegiant یا Spirit Airlines که ارزان قیمت هستند، مسیرهای مشابهی را شروع کردند، قیمت‌ها کاهش قابل توجهی را نشان دادند. لذا رقابت نیز موضوعی است که بر قیمت‌ها تاثیر دارد.

قیمت بلیط ایرلاین‌های مختلف چقدر با هم متفاوت است؟

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم تاکید کنیم که ایرلاین‌ها تاثیر زیادی بر قیمت هواپیما دارند. با یک مقایسه ساده دیدیم که این تفاوت قیمت در میان ایرلاین‌های داخلی نسبتا پایین است. در حالی که تفاوت قیمت میان ایرلاین‌های داخلی و خارجی بسیار زیاد است. پیشنهاد ما این است که این موضوع را در نظر داشته باشید و با انتخاب یک پرواز چارتر معقول، عمده هزینه خود را به تفریحات در مقصد اختصاص دهید. در این مسیر، فراموش نکنید که می‌توانید انواع پروازهای داخلی و خارجی با انواع ایرلاین‌ها را در سفرستان پیدا کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار