گفت و گو با برخی متولیان فرهنگ، هنر و رسانه استان ایلام در خصوص اغتشاشات اخیر؛
کد خبر: ۱۰۷۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ 24 September 2022

تابناک ایلام ، مجتبی قیطاسی ::جهاد تبیین نقش مهمی در راستای مقابله با تحریف و آگاهی بخشی به جامعه دارد و از سوی دیگر فرهنگ، هنر و رسانه زبانی هنرمندانه در بیان واقعیت ها و مقابله با جنگ نرم و شناختی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی دارد.

بی شک زبان هنر، رسانه و فرهنگ نقش مهمی در راستای خنثی سازی هجمه های دشمنان نظام و انقلاب اسلامی که امروز با در قالب جنگ ترکیبی و شناختی جوانان و نوجوانان انقلاب را نشانه گرفته و با ابزارهای مختلف رسانه ای و در قالب هنر بیان هنری درصدد ضربه زدن به ارزش ها، فرهنگ ایرانی و اسلامی و باورهای دینی نسل های دهه هفتادی و هشتادی هستند و از سوی دیگر نیز بهترین ابزار برای مقابله با این هجمه ها، همان فرهنگ، هنر و رسانه است.

در پی اغتشاشات اخیر در کشور و نقش رسانه های معاند به ویژه فضای مجازی و بهره گیری از ابزار هنر، گفتگویی با معاونین  و رییس اداره رسانه ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل« اکبر امیدی» معاون اداری و مالی»، « منصوی محبی» معاون فرهنگی و رسانه ای، « حسن اسدی نیا» معاون هنری و سینمایی و « شهریار غلامپور» رئیس اداره رسانه داشته ایم که توجه خوانندگان را به این گفت و گو جلب می کنیم.

ارزیابی شما از حوادث اخیر و اغتشاشات چگونه است؟

محبی: در حوادث اخیر فوت یک دختر خانم بهانه‌ای شد تا عده‌ای با حمایت اربابانشان در خارج از کشور، به خیابان بریزند و با تعرض به اموال عمومی و بیت‌المال، سر دادن شعارهای ساختار شکنانه و نیز حمله به نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج، به خیال خام خودشان کار نظام را یکسره کنند، فارغ از اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ثمره خون هزاران شهید است و حوادث بسیار سخت‌تر و حساس‌تر را از سر گذرانده و قطعا این جریان نیز با این روش کاری از پیش نخواهد برد، صف اعتراض و انتقاد، از اغتشاش جداست و اعتراض به یک مشکل و مسئله عمومی، با تخریب و توهین و تعرض متفاوت است.

اسدی نیا: قرار دادن مردم و نیروی انتظامی در مقابل هم کار خوبی نیست، چهره ی نیروی انتظامی و آن وجه امنیتی که مردم آن را قبول دارند مخدوش شده است، هزینه های زیادی به کشور تحمیل شده است و به سیمای کشور در داخل و خارج آسیب زده شده است که این امر برازنده ی نظام و مقدس جمهوری اسلامي نيست.

امیدی: آنچه در چند روز گذشته اتفاق افتاده بسیار ناخوشایند و ناگوار است هم باعث هتک حرمت و قداست نیروهای انتظامی شد هم باعث صدمه به جان مال مردم و جوانان کشور شد و هم باعث ایجاد هجمه های گسترده علیه نظام جمهوری اسلامي شد .

غلامپور: اعتراض به موضوعات مختلف در تمامی جوامع حکومت ها سیاسی قابل پذیرش دیدن و شنیده شدن است که البته این اعتراض باید با رعایت قوانین و مقررات پس از کسب مجوز های قانونی و مصاحبه مدیریت و کنترل دستگاه ها در متولی خصوصاً امنیتی و نظامی و انتظامی با هدف پیشگیری از حواشی و اتفاقات غیر قانونی باید انجام گیرد ولی متاسفانه مخالفان و دشمنان نظام اسلامی در چنین مواقعی با سوء استفاده از شرایط و وضعیت فعلی و جوانان و نوجوانان و ایجاد رفتارهای روانی و احساسی در این شرایط یک اعتراض ساده را به چالشی بزرگ و مشکل را با تخریب اموال عمومی، خصوصی و بیت‌المال تبدیل می‌کنند که جا دارد جوانان و نوجوانان با بینش و بصیرت و آگاهی از سوء استفاده این عناصر فرصت‌طلب جلوگیری نماید و در دام آن نیفتند.

نگاه حوزه فرهنگ و هنر به این حوادث چگونه است؟

محبی: در حوزه فرهنگ و هنر، هر چند ممکن است تعدادی انگشت‌شمار، برخلاف مصالح نظام اسلامی موضع‌گیری کنند و سخنی ناصواب، بر زبان بیاورند، قاطبه هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر، با هرگونه هتاکی و تعرض به نظام و خدمت‌گزاران و تخریب بیت‌المال، مخالف هستند و از این جریان فاصله دارند.

اسدی نیا: پاسخ به این سوال یک اشراف فراگیر و پژوهشی همه جانبه می طلبد، دراین راستا کسب نظر همه هنرمندان و بزرگان فرهنگ و هنر لازم است تا بتوان به این نکته برسیم و نگاه حوزه و هنر تشریح کنیم اما در مجموع نظر بخش کوچکی از جامعه فرهنگی و هنر، نگاه کل این حوزه بزرگ را نمایندگی نمی کند، هنرمندان حامی استقلال و آزادی کشور هستند و هنر خود را در مسیر عزت و سر افزاری کشور جاری می کنند.

امیدی: برای شناخت دقیق حوزه فرهنگ و هنر و یا اصحاب فرهنگ و هنر به این موضوع نیاز به انجام تحقیقات و پژوهش های روشمند است.

غلامپور: از نظر فعالان حوزه فرهنگ و هنر رسانه تمامی آنان با این نوع اعتراضات منجر به خشونت، دیگر کشی و تخریب و آسیب رسانی به اموال عمومی خصوصی مخالف بوده و ولی اصل اعتراض را به عنوان یک مطالبه و خواسته با رعایت چارچوب و اسلوب قانونی در راستای تحقق خواسته های به حق و مطالبه عمومی را قبول دارند و همراه نوع نگاه خرابکارانه به اقدامات ایفایی و آسیب رسانی به اموال عمومی و خصوصی را در خلال اعتراضات تفریح نموده مخالفات خود را در این خصوص نمایان ساختند.

آینده این گونه حوادث را چگونه ارزیابی می کنید؟

محبی: حامیان این حوادث از جمله بیگانگان، معاندین، ضد انقلاب، سلطنت‌طلبان و جیره‌خواران و فریب‌خوردگان آنها در داخل، با تمام توان تلاش می‌کنند تا با کشاندن اغتشاش به دانشگاه‌ها، مانع از پایان یافتن این تجمعات غیرقانونی شوند، اما قطعا این‌گونه اقدامات راه به جایی نخواهد برد و به پایان خواهد رسید.

اسدی نیا: پیش بینی آینده کار دشواری است اما زیان رساندن به اموال عمومی، مختل کردن نظم و قانون و ترویج بی بند و باری کار خوبی نیست و راه به جایی نمی برد جز ایجاد خسارت و تحمیل هزینه های زیاد.

امیدی: آینده این روند یا تحولات ناشی از آن نمی شود به سادگی اظهار نظر کرد .

غلامپور: گروه های سیاسی مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی از احساسات، عواطف، جوانان و نوجوانان که از سرمایه ها واقعی نظام می باشند، زیاد خوش بینانه نیست که جا دارد به فرموده مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در راستای جهاد تبیین هم‌چنین آگاهی بخشی و افزایش ثبات سیاسی آگهی های اجتماعی اقشار جوان و نوجوان جامعه را از این سوء استفاده های فرصت طلبان آگاه ساخت در این گونه حوادث از نقش اصلی والدین به عنوان راهنما و افراد با تجربه در راهنمایی و پیشگیری از ورود نوجوانان و جوانان و حواشی و اغتشاشات غافل ماند.

نظر شخصی شما در مورد این حوادث چیست؟

محبی: همه ما می‌دانیم که مردم با مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشت دست به گریبان هستند و مایحتاج خود را به سختی فراهم می‌کنند، اما برای حل این مشکل و سایر مسائل، ایجاد بی‌نظمی، تعرض و توهین به نظام، آتش‌زدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی و حمله به نیروهای انتظامی و امنیتی و بسیج، به عنوان حافظان امنیت، به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و بنده با این نوع اقدامات مخالفم و آن را محکوم می‌کنم.

اسدی نیا: احترام گذاشتن به قانون حلال مشکلات است، همه باید از قانون تبعیت کنند، هرج و مرج و ایجاد ناامنی راه حل مشکلات نیست.

امیدی: دو قطبی شدن جامعه بسیار خطرناک خواهد بود و فجایع غیر قابل پیش بینی به دنبال خواهد داشت، لازم است مسئولان و سیاست گذاران کشور تدابیر لازم را برای جلو گیری از دو قطبی شدن جامعه به کار گیرد.

غلامپور: اعتراض به موضوعات مختلف در تمامی جوامع حکومت ها سیاسی قابل پذیرش دیدن و شنیده شدن است که البته این اعتراض باید با رعایت قوانین و مقررات پس از کسب مجوز های قانونی و مصاحبه مدیریت و کنترل دستگاه ها در متولی خصوصاً امنیتی و نظامی و انتظامی با هدف پیشگیری از حواشی و اتفاقات غیر قانونی باید انجام گیرد ولی متاسفانه مخالفان و دشمنان نظام اسلامی در چنین مواقعی با سوء استفاده از شرایط و وضعیت فعلی و جوانان و نوجوانان و ایجاد رفتارهای روانی و احساسی در این شرایط یک اعتراض ساده را به چالشی بزرگ و مشکل را با تخریب اموال عمومی، خصوصی و بیت‌المال تبدیل می‌کنند که جا دارد جوانان و نوجوانان با بینش و بصیرت و آگاهی از سوء استفاده این عناصر فرصت‌طلب جلوگیری نماید و در دام آن نیفتند.

در حوزه فرهنگی و هنری چه برنامه هایی می تواند در پیشگیری از این گونه حوادث موثر باشد ؟
 
 محبی: متاسفانه در حوادث و اغتشاشات اخیر، تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان، به دلیل تبلیغات مسموم فضای مجازی، فریب خوردند و با اغتشاش همراه شدند و ناآگاهانه قدم در راه گمراه‌کننده‌ای گذاشتند، آگاه‌سازی در این خصوص بسیار ضروری است و می‌توانیم با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، هم جوانان و نوجوانان را آگاه کنیم و هم زمینه نشاط و شادی را در جامعه فراهم کنیم.
 
اسدی نیا: به نظر می رسد برنامه ای که بتواند برای همه یا اکثر جامعه قابل قبول باشد باید برآمده از نظر اکثر نخبگان و هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر باشد، چنین برنامه ای که حاصل همفکری همه بزرگان و منطبق بر وضیعت فرهنگ عمومی جامعه باشد می تواند راه گشا و تاثیر گذار واقع شود.
 
امیدی: شواری فرهنگ عمومی استان می تواند با دعوت از نخبگان، اصحاب و فرهنگ و هنر، صاحب نظران و اندیشمندان برنامه های فرهنگی هنری لازم را برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی، جلساتی تشکیل داده و راه کارهای مناسب احصاء شود.
 
غلامپور: پرداختن به مسئله جهاد تبیین و تولید برنامه های محتوایی در قالب نشست ها و همایش های فرهنگی در سطح استان و نیز ارائه آموزش های تخصصی در حوزه پیشگیری از ورود ناآگاهانه جوانان و نوجوانان به اتفاقات و حوادث این چنینی در قالب برگزاری همایش های فرهنگی با حضور اساتید برجسته و آشنا به موضوعات مختلف به تولید و اجرای نمایش های محیطی و صنایع تولید فیلم های سینمایی و مستند و.... می‌تواند بخش عمده‌ای مبحث پیشگیری را در این چنین وقایعی را مدیریت نمایند و باعث شود آگاهی بخشی در سطح جامعه افزایش یابد و سواد رسانه‌ای و سیاسی جامعه ترمیم و ارتقا داده شود.
 
آنچه در بالا آمده است پاسخ 4 تن از معاونین و رییس اداره رسانه ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام بوده است که در سخنان ایشان، تاکید بر نقش هنر، فرهنگ و رسانه در آگاهی بخشی به جامعه و جهاد تبیین مشهود است و از این رو می نماید که مسئولان و دست اندرکاران و به ویژه برنامه ریزان در حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه نگاه ویژه ای به امر جهاد تبیین در این حوزه داشته باشند./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار