مجموعه استان البرز و مردم ساکن این استان مخالف واگذاری پست اسکی خور به عنوان سرمایه استانی و ملی هستند و معتقدیم با نا آگاهی نباید در مورد داشته‌های استان چنین برخوردی شود.
کد خبر: ۱۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶ 05 March 2015

به گزارش تابناک – البرز: حدود 2 ماه قبل در يكي از رسانه‌هاي مكتوب طرح مزايده فروش اموال و دارايي‌هاي پیست اسکی خور منتشر شد.
در همین رابطه رضا گل محمدي مدير كل ورزش و جوانان استان البرز در گفت‌وگو با تابناك به صراحت اعلام كرد كه در فروش و يا تغيير مالكيت پيست اسكي خور هيچ دخالتي نداشته است.
از سوي ديگر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج به صورت سرزده از اراضي پيست اسكي خور بازديد كرد.
فردین حکیمی در اين بازديد با اشاره به درج آگهی فروش املاک این پیست دریک روزنامه اظهار داشت: بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی استان البرز هیچ گونه سوابقی مبنی بر مالکیت یا واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص اراضی پیست اسکی خور وجود ندارد و کلیه اراضی و مستحدثات و ابنیه جزء اراضی ملی و مرتعی می باشد.
وی گفت: پس از درج آگهی مبنی بر واگذاری اراضی پیست اسکی خور، مکاتبات متعددی با سازمان خصوصی سازی مبنی بر ممنوعیت واگذاری اراضی مذکور از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیز داری استان البرز انجام شده است.
منطقه حفاظت شده به محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل ، مرتع ، دشت ، آب و کوهستان اطلاق می شود که از لحاظ ضرورت حفظ و تکثیر نسل جانوران وحشی یا حفظ و احیا رستنی ها و وضع طبیعی آن دارای اهمیت خاصی می باشد.
منطقه حفاظت شده البرز جنوبی با مساحت حدود 64هزار هکتار بعنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست است که در زمان حاضر توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج مورد حفاظت قرار می‌گیرد.
بر اساس ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ˈ تمامی عرصه و اعیان و املاک متعلق به دولت واقع در محدوده مناطق مذکور (در بند الف ماده3) و همچنین تمامی تالاب‌های متعلق به دولت در اختیار سازمان قرارخواهد داشت و سازمان در بهره برداری از تالاب ها (باستثنای مرداب انزلی) و املاک مذکور قائم مقام قانونی مؤسسات یا سازمانهای مربوط می باشد ولی حق واگذاری عین آنها را ندارد.
همچنین بر اساس تبصره 4 ماده 31 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب سال 1346 و همچنین ماده 2 آیین نامه اجرایی اصلاحی قانون اصلاح نحوه واگذاری اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب 59/2/31 اراضی ملی واقع در محدوده منطقه حفاظت شده البرز جنوبی، مشمول ممنوعیت های قانونی برای واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.
پیست خور واقع در استان البرز و به فاصله 30 کیلومتری از شهرستان کرج واقع شده است.
این پیست در اوایل دهه 1350 شمسی گشایش یافت که دارای یک دستگاه تله اسکی بشقابی ، یک دستگاه برف کوب و یک رستوران می باشد.
چشم انداز زیبا و بکر این پیست ، توجه بازدیدکنندگان را در چهار فصل سال به خود جلب کرده است.
همین امر موجب شده تا برخی سودجویان به فکر تغییر کاربری این مجموعه ارزشمند بیافتند.
به عنوان نمونه فرماندار کرج با اشاره به واگذاری پیست خور طی مزایده ای در مهرماه جاری، اعلام کرد: اعتراض مجموعه استانداری و مردم نسبت به واگذاری پیست خور به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.
محمد تقی ایرانی با اعلام اینکه پیست اسکی خور تحت مالکیت استان البرز نیست، اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی در اقدامی پیست خور را به مزایده گذاشته است.
ایرانی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان خصوصی سازی اقدام به انتشار آگهی برگزاری مزایده برای واگذاری حدود نیم هکتار از مستحدثاث و حدود ۱۴۰هکتار به عنوان عرصه برای پیست اسکی خور کرده است، تاکید کرد: پس از انتشار این آگهی با هماهنگی های به عمل آمده از سوی امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مطلع شدیم هیچ سابقه ای مبنی بر واگذاری اراضی ملی پلاک خور در قالب واگذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی یا در قالب مستندسازی اموال دولتی انجام نشده است. 
فرماندار کرج اذعان داشت: مجموعه استانداری البرز و همچنین مردم استان مخالف واگذاری این پیست به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در حوزه سلامت هستند.
ایرانی از اعلام مخالفت کتبی مجموعه استانداری به دولت و سازمان خصوصی سازی خبر داد و اذعان داشت: فرمانداری کرج مخالفت خود را پیرو واگذاری پیست خور به مجموعه استانداری اعلام کرده است و استاندار این مخالفت را به صورت کتبی به دولت و سازمان خصوصی سازی اعلام کرده است.
این مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر تکلیف پیست خور نامشخص است، گفت: مجموعه استان به تبع شهرستان کرج مخالف واگذاری این پست بعنوان سرمایه استانی و ملی است چرا که معتقدیم با نا آگاهی نباید در مورد داشته‌های استان چنین برخوردی شود.
سازمان خصوصی سازی تاکنون جواب اعتراض البرز نسبت به واگذاری این پیست را اعلام نکرده است.
استاندار البرز نیز با تأکید بر اینکه واگذاری پیست خور به بخش خصوصی نباید انجام شود، گفت: وزارت ورزش و جوانان باید مانع از واگذاری پیست اسکی خور به بخش خصوصی شود.
سید حمید طهایی اظهار داشت: این پیست به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های ورزشی در استان البرز است که باید حفظ و نگهداری شود.
وی با تأکید بر اینکه واگذاری پیست خور به بخش خصوصی نباید انجام شود افزود: وزارت ورزش و جوانان باید مانع از واگذاری پیست اسکی خور به بخش خصوصی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار