در جلسه رای اعتماد به زاهدی وفا چه گذشت؟
نمایندگان به رغم موافقت کمیسیون های تخصصی بهداشت و درمان، اموزش و تحقیقات و اجتماعی مجلس شورای اسلامی با رای اعتماد به زاهدی وفا و تایید صلاحیت‌های علمی، برنامه ها و سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی به وی رای اعتماد ندادند.
کد خبر: ۱۰۷۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ 04 October 2022

نمایندگان به رغم موافقت کمیسیون های تخصصی بهداشت و درمان، اموزش و تحقیقات و اجتماعی مجلس شورای اسلامی با رای اعتماد به زاهدی وفا و تایید صلاحیت‌های علمی، برنامه ها و سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی تعاون،کار و رفاه اجتماعی به وی رای اعتماد ندادند.

به گزارش تابناک همدان، «محمدهادی زاهدی وفا» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در نزدیک به دو دهه گذشته علاوه بر فعالیت در حوزه‌های اقتصادی در زمینه هدفمندی یارانه ها نیز فعالیت داشت، این بار برای هدایت وزارتخانه ای را پیشنهاد شده بود که با زندگی و معیشت تک تک ایرانیان در ارتباط است؛ این وزارتخانه متولی امور مهمی چون بیمه سلامت، رفاه اقتصادی، اشتغال، تعاون به عنوان رکن سوم اقتصاد کشور، صندوق های اجتماعی و بازنشستگی است و هر شهروند ایرانی به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این وزارتخانه سر و کار دارد.

زاهدی وفا دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا در کانادا بوده و در سال‌های گذشته در هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) حضور داشته است؛ ریاست هیات مدیره هلدینگ صنایع نوین، ریاست هیات مدیره رایتل و عضو شورای‌عالی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت نهم، نماینده وزارت اقتصاد در شوراها و کمیسیون‌های تخصصی شورای‌عالی تحقیقات و فناوری (عتف)، شورای اقتصاد، کمیسیون اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و  شورای‌عالی انرژی در کارنامه زاهدی وفا دیده می‌شود.

وی همچنین سابقه عضویت در کارگروه ویژه نفت، شورای‌عالی توسعه صادرات غیرنفتی، ستاد تنظیم بازار، ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای‌عالی امنیت ملی، کارگروه طرح تحول اقتصادی، شورای‌عالی تدوین برنامه پنجم، شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی، شورای آمایش سرزمین، شورای‌عالی آمار، کمیته ملی اهداف توسعه هزاره و کارگروه تدوین ضوابط حمایت از صادرات غیرنفتی را در کارنامه خود دارد.

با این اوصاف زاهدی وفا با برنامه ای جامع و دستی پر طی روزهای گذشته در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس حضور یافت و برای جلب اعتماد نمایندگان رایزنی های فشرده ای را در جلسات کاری برگزار کرد تا توانست پیش از روز رای اعتماد اکثریت نمایندگان را با خود همراه کند. اما مخالفان دولت هم در این مدت بیکار نبودند و با طرح شبهه ها و شایعاتی سعی کردند نمایندگان را از رای اعتماد به وزیر رویگردان کنند؛ به همین دلیل در هفته های گذشته حاشیه هایی درباره مدرک تحصیلی، اموال، تابعیت و فرزندان وی رسانه ای شد اما استعلام های مجلس از سپاه، نیروی انتظامی، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و وزارت علوم در مورد مدارک تحصیلی، تابعیت،اموال و صلاحیت زاهدی وفا نشان داد که شایعات صحت ندارد و وزیر پیشنهادی از صلاحیت لازم برای رای اعتماد برخوردار است.

با این وجود، جلسه رای اعتماد نیز روز پرتلاطمی برای وزیر پیشنهادی رییس جمهور بود و مخالفان نیز در بیان نقدهای خود به سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی سخن گفتند؛ در ادامه گزارش خبرنگاران ایرنا را از جزئیات این جلسه بخوانید:

موافقت کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و آموزش برای رای اعتماد به زاهدی وفا

طبق آیین نامه در ابتدای جلسه رای اعتماد کمیسیون های تخصصی مجلس گزارش خود را از بررسی صلاحیت و برنامه های پیشنهادی زاهدی وفا به نمایندگان ملت ارایه و موافقت تخصصی خود را با آن اعلام کردند.

طبق گزارش کمیسیون اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان ، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان ،معلولان، بازنشستگان، و اقشار کم درآمد جامعه یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت است؛ در این وزارتخانه و سازمانها و شرکتهای تابع آنها حدود ۳ هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف، تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل نماید.

بر اساس نظر این کمیسیون تحول در روش های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روشهای فعلی، پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت ها، ارتقاء نظام تعاون، به روز رسانی پایگاه رفاه ایرانیان تعامل فعال با نمایندگان و سازمان‌های مردم نهاد از جمله برنامه های زاهدی وفا بوده و مثبت ارزیابی می شود.

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در گزارش خود برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قابل قبول دانست و موافقت این کمیسیون را با رای اعتماد به زاهدی وفا اعلام کرد.

طبق نظر این کمیسیون برنامه وزیر پیشنهادی ۷۶ درصد با اسناد بالادستی انطباق دارد.

کمیسیون بهداشت مجلس نیز در گزارشی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامنه ابعاد فعالیت‌های مختلفی است که می تواند در تحقق بخش بزرگی از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، قانون اساسی و منویات مقام معظم رهبری و سیاست راهبرد دولت ایفای نقش کند، تاکید کرد: این کمیسیون پس از بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انحرافی در برنامه ها را مشاهده ننمود و سیاست های و برنامه های ایشان در زمینه های رفع مشکلات جاری، اهمیت صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی و کشوری، سازمان تامین اجتماعی، دارو، کرامت بازنشستگان منطبق با اسناد بالا دستی دانست.

رئیس‌جمهور: زاهدی وفا از دانش و تجربه کافی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارا است

پس از قرائت گزارش کمیسیون ها،نوبت به دفاع آیت الله رئیسی رییس جمهور از وزیر پیشنهادی خود رسید، رییس جمهور در سخنانی علاوه بر ارایه گزارشی از موفقیت های دولت در یکساله گذشته و نیز همراهی مردم با دولت و نظام، با مهم خواندن وزارت تعاون، گفت: این وزارتخانه در تحقق شعار دولت بسیار مهم بوده و وزارتخانه ای است که با اقشار مختلف اجتماعی سرکار دارد و عموم جامعه با آن مرتبط هستند.

وی درباره معرفی «محمدهادی زاهدی‌وفا» برای تصدی این وزارتخانه به مجلس گفت: با شناختی که نسبت به شخصیت ایشان و بررسی‌هایی که نسبت به عملکردش داشتم، دانش و تجربه را به عنوان دو شرط مهم برای معرفی و پیشنهاد به مجلس داشت؛ وی دانش خوبی به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی دارد و از صاحبنظران اقتصادی در کشور است.

وی در ادامه با اشاره به تجربه زاهدی وفا در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد اظهار داشت: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در دوره وی پیشنهاد شد و بعد پیوست عدالتی که با این طرح مطرح شد از کارهایی است  در معاونت اقتصادی دولت نهم دنبال شد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: یکی از مهمترین شرط های من برای انتخاب افراد داشتن روحیه مبارزه با فساد و اجرای عدالت و حق خواهی است. این ویژگی در زاهدی وفا وجود دارد ضمن اینکه پاکدستی وی هم بسیار مهم است.

موافقان زاهدی وفا چه گفتند؟

الیاس نادران نماینده تهران در دفاع از وزیر پیشنهادی به اصل پاکدسی و سلامت مالی زاهدی وفا اشاره کرد و گفت: سه کمیسیون تخصصی مجلس صلاحیت زاهدی وفا را بررسی کردند و رای مثبت به زاهدی وفا دادند.  نزدیک به ۱۰ سفر در سفرهای اربعین با ایشان و خانواده ایشان همسفر بودیم و تواضع و بزرگمنشی، خاکی بودن و عدم توجه به ثروت را در منش و روش ایشان مشاهده کردم، مانند سایر اعضای کاروان در هرجایی استراحت می کرد یا غذا می خورد.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ما درباره وزارتخانه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنیم که وزارتخانه ضعفا و محرومان است، مردمی که هیچ چاره و پناهی ندارند و هیچ جا صدایشان شنیده نمی‌شود ضمن آن که بیش از ۴۰ میلیون نفر از اقشار مهم و عزیز جامعه همچون کارگران و بازنشستگان باید اموراتشان در این وزارتخانه ساماندهی شود بنابراین این وزارتخانه وزیری می‌خواهد که روحیه تعاملی داشته باشد و از نظر تیپ شخصیتی باید برون‌گرا و تعاملی باشد اما ما این ویژگی‌ها را در آقای زاهدی وفا ندیدیم چرا که بارها کمیسیون از ایشان دعوت کرده اما در کمیسیون حاضر نشده و حتی وقت ندادند اعضای کمیسیون به دفترشان بروند.

محورهای سخنان مخالفان زاهدی وفا چه بود؟

تعدادی از نمایندگان مجلس در نطق خود با برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون مخالفت کردند. آنان بیشتر بر حواشی و شایعات مطرح شده پیرامون اموال و دارایی های زاهدی وفا تمرکز داشتند؛ فتح الله توسلی نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس دلیل مخالفت خود را اموال و دارایی های وی عنوان کرد و اظهار داشت: امام خمینی (ره) امام محرومان و مستضعفان بود که صراحتا فرمودند یکی از نعمت های بزرگی که خداوند متعال به ملت عطا کرده است حکومت مستضعفین و حکومت محرومین است که می فهمند نداری و محرومیت یعنی چه.

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس نیز اظهار داشت:  شخصیت حقیقی، فرد و علمی وزیر پیشنهادی قابل احترام است اما بحث ما احراز صلاحیت است که متأسفانه در بحث تعامل وزرای این دولت با مجلس تجربه خوبی نداریم لذا باید مراقب باشیم این موضوع تکرار نشود.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس نیز با یادآوری اینکه وزارت کار بزرگترین و پرمخاطب‌ترین وزارتخانه دولت است، گفت: ۴۰ درصد از جریانات اقتصادی کشور، به این وزارتخانه وابسته است. ۶۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی است. وزارت تعاون ۲۵ درصد اقتصاد کشور را در درون خود دارد.

زاهدی وفا: در حوزه اشتغال مشکلات بسیاری داریم/ هیچ یک از اعضای خانواده‌ام تابعیت خارجی ندارند

در گام پایانی جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جایگاه سخنرانی حاضر شد و با بیان اینکه در حوزه اشتغال مشکلات بسیاری داریم، گفت: در این وزارتخانه با همکاری مجلس شورای اسلامی و با اصلاح رویکردها، قوانین و ظرفیت افزایی برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم.

محمد هادی زاهدی وفا اظهار داشت: در چهار دهه گذشته نرخ بیکاری ۲ رقمی بوده است، بیکاری که منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد و متأسفانه تعداد بیکاران در کسانی که دارای تحصیلات عالی هستند، بیشتر است. جمع کثیری از جوانان ما که در سن ۱۵ تا ۲۴ساله هستند نه کار، نه تحصیل، نه حرفه و نه خانواده تشکیل می‌دهند و به معنایی هیچ‌کاره هستند.

زاهدی وفا نتوانست نمایندگان را همراه کند

پس از اظهارات موافقان و مخالفان و دفاع زاهدی وفا، مجلس وارد رای گیری شد اما وزیر پیشنهادی تعاون،کار، رفاه اجتماعی نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای تکیه بر کرسی وزارتخانه کسب کند.

بر اساس رای گیری انجام شده، زاهدی وفا با  ۱۳۶ رای موافق،  ۱۲۵ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از مجموع  ۲۷۲ آرای اخذ شده نتوانست رای اعتماد نمایندگان را بدست آورد.

پس از قرائت آرا از سوی محمدباقر قالیباف رییس مجلس، وی از رییس جمهور خواست تا برای این وزارتخانه تا معرفی وزیر پیشنهادی جدید به مجلس، سرپرست معرفی کند./ ایران آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار