رییس مرکز وکلای قزوین در آئین تحلیف کارآموزان وکالت بیان کرد:
گاهی به قوانین متروک و ناکارآمد انتقاد وجود دارد که برای برآورده شدن نیازهای جامعه باید رفع اشکال شوند؛ قوانینی که اخیرا به تصویب رسیدند دارای ایراداتی هستند لذا انتظار داریم قوانین با دید کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و دیدگاه کارشناسان حقوقی مورد اعتنا قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴ 04 October 2022

تابناک قزوین- آئین تحلیف کارآموزان وکالت ورودی سال 1400 مرکز وکلای استان قزوین با حضور بیش از یکصد تن از کارآموزان واجد شرایط و مقامات عالی قضایی استان قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز وکلای استان قزوین، رئیس مرکز وکلای استان قزوین در این مراسم با اشاره به اینکه اگر تصویب قوانین غیرکارشناسی آثار جبران ناپذیری خواهد داشت، گفت: نمایندگان مجلس پیش از تصویب هر قانونی می‌توانند از مشورت اعضای مرکز وکلا استفاده کنند تا قوانین موجب حل مشکلات مردم شود و مشکلی بر مشکلات مردم اضافه نکنند.

دکتر محمد نویسنده، در این مراسم اظهار کرد: مهم‌ترین ابزار یک وکیل قانون است؛ یک‌وکیل با زبان و قلم خود شرافتمندانه از حقوق موکلش دفاع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قوانین موجب نظم اجتماع می‌شود، افزود: قوانین با دقت بیشتر و متناسب با نیازها و مقتضیات زمان و مکان تصویب می‌شوند تا نیازهای مردم را حل کنند لذا تدوین قوانین درست ضرورت دارد.

مهم‌ترین ابزار یک وکیل قانون است /  تصویب قانون تسهیل آثار جبران‌ناپذیری در حوزه وکالت خواهد داشت / تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری وکلا را به دو دسته قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد تقسیم‌بندی می‌کند

 

 

رئیس مرکز وکلای استان قزوین تصریح کرد: در برخی جوامع، قوانین ناکارآمد به تصویب می‌رسند و یک وکیل به ناچار باید بر اساس چهارچوب‌های قانونی از موکل خود دفاع کند. جایگاه وکالت جایگاهی نیست که یک وکیل بتواند با دید نقادانه به قوانین بپردازد. یک وکیل در کسوت مصلح اجتماعی می‌تواند به قانون‌گذاران مشورت دهد اما نمایندگان مجلس این امر را نادیده می‌گیرند.

وی اشاره کرد: گاهی به قوانین متروک و ناکارآمد انتقاد وجود دارد که برای برآورده شدن نیازهای جامعه باید رفع اشکال شوند؛ قوانینی که اخیرا به تصویب رسیدند دارای ایراداتی هستند لذا انتظار داریم قوانین با دید کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و دیدگاه کارشناسان حقوقی مورد اعتنا قرار گیرد.

نویسنده تصریح کرد: از مصادیق مهم این مساله، تصویب قانون تسهیل صدور مجوزکسب و کار است که به عنوان قانون تسهیل شناخته می‌شود که علی‌رغم تلاش مرکز وکلا در اردیبهشت ۱۴۰۱ به تصویب رسید‌. تصویب این قانون آثار جبران‌ناپذیری در حوزه وکالت خواهد داشت و بعضی نمایندگان مجلس با این دید که وکالت یک کسب و کار است این قانون را به تصویب رساندند.

وی متذکر شد: نباید وکیل را یک تاجر در نظر بگیریم که هدفش صرفا کسب منفعت و سود باشد؛ شغل وکالت هم شان شغل قضاست؛ همه اطلاعات موکل در دست وکیل است و نباید او را فردی با هدف دستیابی به مقاصد اقتصادی در نظر بگیریم.

رئیس مرکز وکلای استان قزوین بیان کرد: با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار شاهد ورود خیل عظیم وکلا به جامعه خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود تعداد وکلا از موکلان بیشتر شود و چه بسا برخی وکلا به‌خاطر کمبود پرونده، نسبت به پرونده‌سازی اقدام کنند که این امر افزایش تعداد پرونده‌ها و تشدید اطاله دادرسی را به‌دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: نمایندگان پیش از تصویب هر قانونی می‌توانند از مشورت اعضای مرکز وکلا استفاده کنند تا قوانین مصوب موجب حل مشکلات مردم شود و مشکلی بر مشکلات مردم اضافه نکند.

وی توضیح داد: بر اساس ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری که با موازین حقوق بشری تدوین شده است متهم حق انتخاب وکیل دارد و وکیل می‌تواند او را در تمامی مراحل همراهی کند اما تبصره‌ای قرار داده شد و آن این است که در جرائم امنیتی و سازمان یافته تنها وکلایی مجوز وکالت دارند که مورد تایید رئیس قوه قضاییه باشد؛ ما به این تبصره انتقاد داریم چراکه وکلا به دو دسته قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد تقسیم‌بندی می‌شوند.

مهم‌ترین ابزار یک وکیل قانون است /  تصویب قانون تسهیل آثار جبران‌ناپذیری در حوزه وکالت خواهد داشت / تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری وکلا را به دو دسته قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد تقسیم‌بندی می‌کند

 

وی عنوان کرد: مسئولین قبل از تصویب هر قانونی باید از نظر کارشناسان استفاده کنند چون اگر قانونی کارشناسی نشود آثار جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی اعلام کرد: مرکز ۱۲۹ سامانه مشاوره حقوقی تلفنی است و روزانه ۴ وکیل برای پاسخگویی در این سامانه حضور دارند و مشاوره رایگان ارائه می‌دهند؛ در یک سال اخیر در حدود۱۵ هزار مشاوره توسط این سامانه ارائه شده است .

نویسنده خطاب به حاضران در آئین تحلیف امروز گفت:از کارآموزان تقاضا داریم در قبول وکالت حق و وجدان را در نظر بگیرند و شرافت خود را وسیله احقاق حق قرار دهند لذا باید مراقب رفتار خود باشند و هر پرونده‌ای را نپذیرند. از شما می‌خواهیم پیش از پذیرش پرونده ابتدا آن را مورد بررسی قرار دهید و پرونده‌ای را بپذیرید که به لحاظ وجدانی می‌توانید از حق دفاع کنید.

رئیس مرکز وکلای استان قزوین یادآور شد: گاهی موکل بر حق است ولی به لحاظ قانونی نمی‌توان از او دفاع کرد و صرفا با صلح و سازش می‌توان دعوا را ختم داد لذا در این گونه تاکید بر تلاش برای صلح و سازش طرفین باشد تا در نهایت به اعتبار وکیل لطمه وارد نشود.

کارآموزان‌ دستورالعمل کارآموزی را نصب‌العین خود قرار دهند

مهم‌ترین ابزار یک وکیل قانون است /  تصویب قانون تسهیل آثار جبران‌ناپذیری در حوزه وکالت خواهد داشت / تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری وکلا را به دو دسته قابل اعتماد و غیرقابل اعتماد تقسیم‌بندی می‌کند

 

در ادامه این مراسم نایب رئیس مرکز وکلای استان قزوین گفت: کارآموزان‌باید این دستورالعمل کارآموزی را نصب‌العین خود قرار داده و به آن تسلط داشته باشند.

جواد چیتگر، رییس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای استان قزوین اظهار کرد: کارآموزان‌ وکالت بر اساس دستورالعمل کاراموزی باید دوره کارآموزی خود را طی ۱۸ ماه سپری کنند. دستورالعمل کارآموزی با ۸۹ ماده در اردیبهشت ۹۹ تدوین و در مرداد ۱۴۰۰ دچار تغییراتی شده است لذا کارآموزان‌باید این دستورالعمل را نصب العین خود قرار داده و به آن تسلط داشته باشند.

وی در ادامه به تشریخ وظایف و مسئولیت های کارآموزان و نکات مهم مربوط به گذراندن موفقیت آمیز دوران کارآموزی پرداخت.

در پایان این مراسم کارآموزان ورودی سال 1400 مرکز وکلای قوه قضائیه ادای سوگند کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار