رئیس کل دادگستری استان قزوین:
رئیس کل دادگستری استان قزوین از برخورد سخت دستگاه قضایی استان با مجرمان خشن خبر داد و گفت: کسانی که جرائم خشن مرتکب شوند، از بخشودگی‌ها و تخفیفات دستگاه قضایی محروم می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳ 03 October 2022

به گزارش تابناک قزوین، نخستین جلسه کارگروه پیشگیری از وقوع جرم سرقت استان قزوین سرقت امروز با حضور رئیس کل دادگستری استان و دادستان عمومی و انقلاب قزوین در سالن جلسات سردار شهید سلیمانی دادگستری کل استان قزوین برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین در این جلسه با بیان اینکه در حوزه مقابله با سرقت برای 27 دستگاه و سازمان وظایفی در قانون تعریف شده است، اظهار داشت: در این حوزه دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند که ضمن هماهنگی با پلیس آگاهی‌ها و اطلاعات مردم را برای پیشگیری از سرقت ارتقا دهند و مابقی دستگاه‌ها هم باید برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در این حوزه تلاش کنند.

علی شعبانی با تأکید بر لزوم اثرگذار بودن جلسات کارگروه پیشگیری از وقوع جرم سرقت اضافه کرد: این جلسات باید نتایج ملموس برای مردم داشته باشد و در اثر اقداماتی که در اجرای این نشست‌ها مصوب می‌شود، باید آمار سرقت‌های خرد و کلان در استان قزوین کاهش محسوس پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به ابلاغ دستورالمعل پیشگیری از سرقت از سوی شورای امنیت کشور و همچینن راه‌اندازی کارگروه پیشگیری از وقوع جرم از این به بعد هر ماه عملکرد دستگاه‌ها را در حوزه مقابله با سرقت ارزیابی می‌شود و مدیران دستگاه‌هایی که در اجرای دستورالعمل یادشده ترک فعل داشته باشند، مورد تعقیب دستگاه قضایی قرار می‌گیرند.

این مقام قضایی استان قزوین با تأکید بر لزوم مشارکت همه دستگاه‌ها برای پیشگیری از سرقت گفت: در این حوزه اگر فقط به دستگاه قضا و نیروی انتظامی اتکا کنیم، به نتایج خوبی نمی‌رسیم و به همین خاطر از سازمان بازرسی خواستیم که اقدامات دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری و مقابله با سرقت را با دقت رصد کرده و دستگاه‌های کم‌کار را مورد مؤاخذه قرار دهد.

شعبانی با اشاره به تشکیل قرارگاه انتظامی و اطلاعاتی پیشگیری از سرقت در معاونت امنیتی استانداری قزوین افزود: اقدامات این قرارگاه و کارگروه پیشگیری از سرقت باید هماهنگ باشد تا بتوانیم 27 دستگاه یادشده را به صورت جدی پای کار مبارزه با سرقت بیاوریم. در ضمن مصوبات قرارگاه و کارگروه یادشده برای همه دستگاه‌ها و نهادها لازم‌الاجراست.

وی همچنین از برخورد سخت دستگاه قضایی استان با مجرمان خشن خبر داد و گفت: کسانی که جرائم خشن مرتکب شوند، از بخشودگی‌ها و تخفیفات دستگاه قضایی محروم می‌شوند و تلاش می‌کنیم با صدور احکام بازدارنده در محاکم قضایی استان که البته مبتنی بر قانون خواهند بود، جلوی رشد جرائم خشن در استان قزوین را بگیریم.

لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی سارقان حرفه‌ای

دادستان مرکز استان هم در این جلسه با بیان اینکه پیشگیری از جرم هنوز به باور و رفتار عمومی در جامعه تبدیل نشده است، گفت: در حالی که همه مسئولان شعار می‌دهند که پیشگیری از درمان بهتر است، اما در عمل اقدامی برای پیشگیری از وقوع جرم انجام نمی‌دهند و به همین خاطر شاهد بروز حوادثی هستیم که به راحتی می‌توان از آنها پیشگیری کرد.

حسین رجبی با اشاره به تبعات امنیتی و روانی جرم سرقت در جامعه اضافه کرد: مطابق دستورالعمل جدید مبارزه با سرقت 27 دستگاه در این حوزه تکلیف دارند که باید به طوری میدانی به حوزه پیشگیری از سرقت ورود کنند و دادستانی هم وظیفه خود می‌داند که اجرای کامل و دقیق دستورالعمل یادشده را از دستگاه‌ها مطالبه کند.

وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت بسیج و نیروهای مردمی برای مقابله با سرقت گفت: فعال‌سازی پایگاه‌های بسیج در محلات برای پیشگیری از سرقت اهمیت زیادی دارد و در این زمینه اقدامات خوبی در استان قزوین انجام شده که باید کمیت و کیفیت آن بیشتر شود.

رجبی ادامه داد: باید بانک اطلاعاتی دقیقی از سارقان حرفه‌ای استان قزوین تشکیل شود و این سارقان همواره تحت رصد پلیس قرار داشته باشند. ضمن اینکه برای مقابله با سرقت‌های خرد که بیشتر توسط معتادان متجاهر انجام شود، باید بازپروری معتادان جدی گرفته شود و تلاش می‌کنیم با شاغل کردن این افراد نیاز مالی آنها به سرقت را از بین ببریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار