شما می‌دانید که نباید جوش‌هایتان را بکنید یا فشار دهید، اما آیا می‌دانید واقعا چه ضرری دارد؟ دکتر جولیا تزو، متخصص پوست در این رابطه به ما توضیح می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ 04 October 2022

تابناک رضوی: شما بخاطر ظاهر جوش‌هایتان می‌خواهید که آنها را بترکانید، درست است؟ اما متاسفانه، کندن و فشار دادن جوش، ظاهر آن را بدتر می‌کند! دکتر تزو می‌گوید: هنگامیکه شما جوش‌هایتان را می‌ترکانید، در معرض خطر التهاب بیشتری قرار می‌گیرید. آن همه فشار و کششی که روی جوش تان وارد می‌کنید، فقط به پوست اطراف آن صدمه می‌زند و در دراز مدت، باعث قرمزی و تورم بیشتر می‌گردد.

۲. می‌توانید باعث ایجاد زخم‌های زشت شوید
می‌دانید پوشاندن چه چیزی سخت تر از جوش است؟ یک زخم! هنگامیکه یک جوش را می‌ترکانید، چرک آن را پخش می‌کنید و سپس روی آن زخم می‌شود و شما را وسوسه می‌کند که آن زخم را بکنید. این، یک چرخه‌ی معیوب است، و پوشاندن زخم‌ها هم با کانسیلر، تقریبا غیرممکن! اما می‌توانید در عوض، جوش‌تان را با داروی آکنه درمان کنید و از کمی‌آرایش برای پوشاندن آن استفاده کنید.


۳. ممکن است جای زخم بر جا بماند
دکتر تزو می‌گوید: داشتن یک فرد حرفه‌ای که به شما در درمان آکنه کمک کند بسیار مهم است، زیرا برای جلوگیری از ایجاد جای زخم باید از مهارت و تجهیزات استریل استفاده کرد. بنابراین منظور این نیست که جوش‌ها هرگز نباید ترکانده شوند، بلکه منظور این است که شما نباید آنها را بترکانید. زیرا انجام این کار می‌تواند منجر به برجای ماندن اثر زخم جدی شود.

یک متخصص پوست، به شما اطمینان خواهد داد که برای ترکاندن جوش در همه طرف آن، از فشار مناسبی استفاده می‌شود تا احتمال بر جای ماندن اثر زخم به حداقل برسد.


۴. کندن جوش می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست شود
علاوه بر جای زخم، رنگ پوست اطراف آکنه نیز می‌تواند تغییر کند. به آن،‌ هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب (PIH) می‌گویند. PIH جای زخم نیست، بلکه یک منطقه‌ی صاف است که کمی تیره‌تر از پوست اطرافش می‌باشد. هر چه جوش ملتهب‌تر باشد، به احتمال بیشتری دچار PIH می‌شوید. خوشبختانه این تغییر رنگ به مرور زمان به حالت عادی بر می‌گردد، اما می‌تواند تا ۲ سال طول بکشد!

۵. کندن جوش می‌تواند منجر به عفونت شود
دست‌های کثیف، ابزارهای آلوده و حتی یک محل غیر استریل مانند حمام خانه‌ی شما می‌تواند منجر به عفونت شود. هنگامیکه یک جوش را می‌ترکانید، در واقع پوست را پاره می‌کنید، و آن را برای ورود باکتری‌ها باز می‌گذارید. دکتر تزو می‌گوید: من موارد بسیار زیادی را دیده‌ام که خود شخص، آکنه را ترکانده و این کار او منجر به یک عفونت پوستی یا یک زخم شدیدتر شده است. واقعا به ریسکش نمی‌ارزد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار