در اجلاس اسکان بشر تاکید شد:
در اجلاس بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر بیان شد: باید قبل از تولید چهار میلیون مسکن، به برنامه جامع مسکن توجه شود تا این صنعت در راستای اهدف توسعه و هماهنگ‌ باهم عمل حرکت کند.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵ 03 October 2022

به گزارش تابناک رضوی به نقل از پایگاه خبری شرق‌نگار، اجلاس بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر و هم‌اندیشی تشکل‌های صنعت ساختمان به همت کمیسیون احداث و خدمات فنی مهندسی اتاق ایران برگزار شد.

در این نشست، نبود استراتژی ساخت‌وساز در کشور بر اساس مطالعه دقیق و آمایش سرزمین با نگاه به ظرفیت‌های موجود مورد انتقاد فعالان صنعت قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران و نماینده هیات امنای اسکان بشر، به مسکن به عوان دغدغه مهم و اولیه هر موجود زنده اشاره کرد و گفت: از زمانی که گفته شد همه باید مسکن با قیمت‌ ارزان داشته باشند تا امروز که گران‌ترین مسکن را نسبت به دیگر کشورها در ایران داریم، نداشتن استراتژی در حوزه ساخت‌وساز، ایران را دچار چنین وضعیتی کرد.

نجفی سیاست‌های انحصاری که در حوزه مسکن وجود دارد را مورد توجه قرار داد و گفت: این صنعت هم مهم و هم اشتغال‌زاست و متاسفانه به دلیل همین سیاست‌های انحصاری، ساخت‌وسازهای کشور دچار مشکلات جدی شده است.

او ادامه داد: برگزاری این اجلاس را از سال ۱۳۹۲ دنبال کردیم تا به منشوری برای تدوین استراتژی در حوزه اسکان برسیم. امروزبه این نتیجه رسیدیم که کمیته‌ای برای پایش شکل دهیم تا با درایت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های این حوزه و دانش موجود، دغدغه اسکان را در کشور حل کنیم.

بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، قرار است این کمیته ۲۵ عضو داشته باشد و به زودی اعضای آن مشخص خواهند شد. این افراد با همراهی فعالان عرصه ساختمان، فرآیندهای ساخت‌وساز در کشور را بررسی و ارزیابی می‌کند.

این فعال اقتصادی معتقد است بخش خصوصی طبق قانون، مشاور سه قوه است و باید دیدگاه‌های مشورتی خود را ارائه داده و پیگیر اجرا و نتایج حاصل از آن باشد، بدین‌ترتیب پایش و پیگیری برنامه‌ها و وعده‌های داده شده توسط دولت در دستورکار بخش خصوصی است تا با شناسایی انحراف‌ها به اصلاح ساختارها کمک کند.

او ادامه داد: هیات امنای اسکان بشر ۱۰ نفر عضو دارد که پروژه‌ها را شناسایی و در اختیار کمیته پایش قرار می‌دهد تا نظر کارشناسی دهند. رئیس این هیات امنا، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران است.

ساخت‌وسازها باید بر پایه معیارهای متنوعی صورت گیرد

در ادامه گتمیری، رئیس هیات مدیره موسسه تحقیق برای توسعه احداث، چالش‌های زیربنایی استقرار مناطق زیستی را مورد توجه قرار داد. بر اساس اظهارات او مسکن با ساختمان متفاوت است و باید در این صنعت به جایگاه گسترده‌تر مسکن نسبت به ساختمان توجه داشت.

این فعال صنعت احداث توجه به برنامه‌هایی که طبق استانداردها و آمایش سرزمینی تدوین شده را در ساخت‌وساز مسکن، ضروری خواند و تشریح کرد: در این صنعت باید به معیارهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی، اقتصادی و غیره توجه شود. در این بین نباید فقط یک بعد را در نظر گرفت. ساخت‌وساز نیازمند مطالعه دقیق و جامع است که طولانی‌مدت خواهد بود و در یک زمان کوتاه به نتیجه نمی‌رسد.

گتمیری ظرفیت ساخت مسکن را حدود ۳۰۰ هزار واحد در سال برآورد کرد و افزود: برنامه‌ریزی برای یک پروژه بزرگ مبنی بر جابه‌جایی۱۶ میلیون نفر، بحث ساده و آسانی نیست و به برنامه‌ریزی گسترده و دقیق شهرسازی نیاز دارد که امروز حرفی از آن نیست.

نویسنده: کمال حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار