معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: نیمه اول امسال ۶ هزار و ۴۷۹ بیمار قلبی در مراکز درمانی استان بستری و تحت مداوا قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲ 01 October 2022

به گزارش تابناک کردستان، اسعد فتحی پور روز شنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: ۵۰.۴۶ درصد بستری شدگان مرد و ۴۹.۵۴ درصد زن بوده اند که با توجه به وضعیت تاهل نیز ۸۴.۵۶ درصد متاهل و ۱۵.۴۴ درصد آنان مجرد بوده اند.

وی میانگین سنی بیماران قلبی مراجعه کننده به مراکز درمانی را ۶۴ سال اعلام و اضافه کرد: مراکز درمانی شهرستان سنندج با سه هزار و ۲۳۰ نفر بیشترین و دهگلان با ۱۷ نفر کمترین آمار مراجعه بیماران قلبی را به خود اختصاص داده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه ۲ درصد بیماران قلبی به مراکز درمانی خارج از استان مراجعه کرده اند، افزود: با تلاش ها و اقدامات صورت گرفته کادر درمانی بیمارستان ها در میان بیماران قلبی مراجعه کننده ۶۴ درصد بهبودی نسبی و ۲۳ درصد بهبودی کامل یافتند.

فتحی پور از انجام ۵۲ مورد عمل باز قلب (CABG) و ۹۶ مورد آنژیوگرافی اولیه(PPCI) برای بیماران قلبی در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی توحید سنندج در ۶ ماهه اول سال جاری خبر داد.

وی ادامه داد: در نیمه اول امسال ۵۲ مورد عمل باز قلب (CABG) و ۹۶ مورد آنژیوگرافی اولیه (PPCI) برای بیماران قلبی در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی توحید سنندج انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: به جز شهرستان های دهگلان و سروآباد، در مراکز درمانی بقیه شهرستان های استان، بخش قلب و عروق برای درمان بیماران قلبی و عروقی فعال است.

فتحی پور به آمار پزشکان متخصص و فوق تخصص قلب و عروق شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: در سنندج ۹ پزشک متخصص قلب و عروق، سه نفر فلوشیپ اینترونشن قلب و یک نفر اکوکاردیوگراف، در سقز سه نفر متخصص و یک نفر فوق تخصص قلب و عروق، در بانه دو نفر، مریوان پنج نفر، قروه سه نفر، بیجار ۲ نفر، دیواندره یک نفر و کامیاران سه نفر پزشک متخصص قلب و عروق در حال ارائه خدمات درمانی به بیماران قلبی کردستانی هستند.

وی با اشاره به مهمترین دلایل مراجعه بیماران قلبی به مراکز درمانی استان، یادآور شد: فشار خون بالا، گرفتگی عروق کرونر و درد قفسه سینه از جمله مهمترین دلایل مراجعه بیماران به بخش قلب بوده است.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان مردم را به انجام فعالیت های فیزیکی منظم و روزانه توصیه کرد و افزود: مدیریت استرس، کنترل فشار خون و وزن، انجام حداقل ۴۵ دقیقه فعالیت فیزیکی روزانه و به طور کلی رعایت سبک زندگی سالم از مهمترین فاکتورهای موثر در حفظ سلامتی قلب و عروق است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار