نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که جبهه هوای سرد و کم فشار از امروز وارد استان سمنان شده و کاهش چشم‌گیر دمای هوا و وزش باد از جمله آثار آن خواهند بود.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸ 01 October 2022

به گزارش تابناک سمنان، نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند که از امروز سامانه کم فشار و سرد وارد استان سمنان خواهد شد و بخش‌های وسیعی از این استان را در بر می‌گیرد. این توده‌های کم فشار از سمت غرب و شمال وارد و شمال شرق استان سمنان را نیز در بر خواهد گرفت کما اینکه همین حالا هم دمای هوا در دامغان، بسطام و شاهرود نسبت به هفته گذشته پنج تا هشت درجه سردتر شده است.

این سامانه آسمان استان سمنان را نیز ابرناک کرده و دمای هوا را کاهش می‌دهد همچنین به واسطه تلاقی دو جبهه هوای گرم کویری با سرد وارد شده به استان، شاهد وزش تندباد نیز خواهیم بود. برای سمنان طی امروز وزش باد شدید، کاهش دما و گرد و خاک پیش بینی شده است. برای فردا و پس فردا نیز آسمان مرکز استان کمی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد خواهد بود اما نکته قابل توجه برای شهرستان سمنان کاهش دمای هوا است. بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز دیار قومس از ۳۴ و ۲۱ درجه بالای صفر در روز شنبه به ۲۹ و ۱۷ درجه بالای صفر در روز یکشنبه تقلیل خواهد یافت.

تغییر شرایط در شرق استان سمنان

آسمان در شاهرود فعلاً صاف است اما ابرها مهمان این شهرستان می‌شوند. پیش بینی هواشناسی برای این شهرستان آسمان صاف تا نیمه ابری گاهی وزش باد خواهد بود اما از فردا ابرها به این شهرستان وارد و سپس باران و رگبار پراکنده و کاهش دمای هوا را شاهد خواهیم بود وضعیتی که در میامی، بسطام و دامغان و… نیز شاهد آن خواهیم بود. بیشینه و کمینه دمای هوای دیار شاهوار به میزبانی قابل توجه ۲۵ و ۱۳ درجه بالای صفر کاهش پیدا خواهد کرد که کمترین میزان دمای هوا در چهار ماه اخیر است.

وزش باد ۲۴ کیلومتر بر ساعتی در دامغان از صبح امروز آغاز شده است کارشناسان می‌گویند بر میزان سرعت باد افزوده نیز می‌شود. برای دامغان همچنین آسمان کمی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد پیش بینی می‌شود و از فردا شاهد بارش باران خواهیم بود در این شهرستان اما کاهش محسوس دما، بسیار قابل توجه است. بیشینه و کمینه دمای هوای دیار صد دروازه از ۳۵ و ۲۵ درجه بالای صفر در روز شنبه به ۲۵ و ۱۵ درجه بالای صفر در روز یکشنبه و دوشنبه تغییر خواهد کرد که نشان می‌دهد چقدر دمای هوا در این شهر سردتر خواهد شد.

کالپوش تنها منطقه تماماً ابری در استان سمنان است در شهر رضوان سرعت باد به ۲۴ کیلومتر رسیده و هوا بسیار خنک است به نحوی که بیشینه و کمینه دمای هوا به میزان غیر قابل باور ۱۶ و شش درجه بالای صفر کاهش خواهد یافت. آسمان میامی نیز برای امروز و فردا کمی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد پیش بینی خواهد شد. بیشینه و کمینه دمای هوای میامی برای امروز ۳۵و ۱۷ درجه بالای صفر گزارش می‌شود.

آرامش نسبی در گرمسار

آرامش در گرمسار و آرادان حکم فرما است و تنها پدیده قابل توجه وزش باد ۱۴ کیلومتر بر ساعتی است که از فردا با غبار و رگبار پراکنده نیز همراه می‌شود. برای گرمسار طی امروز و فردا آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد و افزایش ابرها پیش بینی شده است شرایطی که مشابه آن در آرادان هم به چشم می‌خورد. بیشینه و کمینه دمای هوای گرمسار برای امروز ۳۷ و ۲۰ درجه بالای صفر عنوان شده که سبب می‌شود گرم‌ترین نقطه استان لقب بگیرد.

در نهایت باید گفت سامانه کم فشار بارشی و خنک از شمال، شمال شرق و مناطقی از شمال غرب وارد استان سمنان شده است نخستین تأثیر آن در کالپوش با کاهش شدید دمای هوا صورت گرفته و کم کم در تمام استان فراگیر می‌شود. از فردا باید شاهد افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده و غبار باشیم. این وضعیت دست کم سه روز ادامه خواهد داشت. هواشناسی همچنین هشدار نارنجی را صادر کرده و نسبت به سرعت وزش باد شدید هشدار داده و از مردم خواسته تا در زیر درختان نایستند و خودروهایشان را هم در مکان ایمن تری پارک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار