مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه تخریب خانه خدیوی یا بلندمرتبه‌سازی در کار نیست و این امر قانونا و با توجه به ضوابطی که در حریم سبزه‌میدان است، این امکان وجود ندارد، اضافه کرد: مرمت این خانه تاریخی مطاابق ضوابط حاکم انجام خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲ 01 October 2022

سید سعید صفوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: جلسه مشترکی با شریف خدیوی از اولاد ذکور مرحوم خدیوی برگزار شده به توافق نهایی درباره این محل تاریخی رسیدیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه از همان روز یعنی هفته گذشته بنای تاریخی خانه خدیوی در اختیار این شخص قرار داده شده است، افزود: البته طبق تفاهم‌نامه قرار شد که بنا مطابق ضوابط میراثی مرمت شده و همزمان با آن موافقت اصولی بنا نیز گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت نیاز تسهیلات مورد نظر نیز به شریف خدیوی پرداخت خواهد شد، اضافه کرد: خانه خدیوی بخشی از تاریخ زنجان است و همانطور هم باقی میماند.

صفوی با بیان اینکه تخریب خانه خدیوی یا بلندمرتبه‌سازی در کار نیست و این امر قانونا و با توجه به ضوابطی که در حریم سبزه‌میدان است، این امکان وجود ندارد، اضافه کرد: مرمت این خانه تاریخی مطابق ضوابط حاکم انجام خواهد شد.

گفتنی است، خانه «خدیوی» از جمله بناهای زیبا و با تزئینات حائز اهمیت است که در نزدیکی موزه «رختشوی‌خانه» و خانه «ذوالفقاری» در محله‌ای معروف به «دالان آلتی» در شهر زنجان واقع شده است.

از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌ها، ستون‌ و نماها، وجود ایوان که روی شش ستون چوبی با پوشش گچی استوار شده و همچنین به وجود نرده‌های تزئینی اشاره کرد. این بنا در ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار