رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت استان، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم به عنوان یک اولویت مهم پیگیری و در همین ارتباط سالانه ۱۰۰ هکتار گلخانه در قم احداث می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴ 26 September 2022

به گزارش تابناک قم، محمد رضا حاجی رضا بیان کرد: در کشت‌های گلخانه‌ای برای تولید محصول به میزان آب بسیار کمتری در مقایسه با کشت‌های سنتی نیاز است و همچنین امکان مدیریت دما و سایر شرایط مورد نیاز پرورش گیاه در این نوع کشت فراهم می‌باشد، به همین دلیل توسعه گلخانه‌ها در قم که با مشکل کمبود منابع آبی و تغییرات شدید دمایی مواجه است، بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به این که افزایش درآمد فعالیت‌های کشاورزی درقم از هدف‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان است، افزود: همچنین در کشت‌های گلخانه‌ای، میزان تولید محصول نیز بیشتر از شیوه‌های سنتی است و کشاورزان با استقبال از این روش کشت می‌توانند از درآمد بیشتری برخوردار شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به دنبال افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی نیز در زمین‌های کشاورزی قم هستیم و از این طریق اجرای دقیق برنامه‌ جامع تغییر الگوی کشت استان را که موجب تحول در این بخش مهم اقتصادی است،‌ دنبال می‌کنیم.

حاجی رضا گفت: هم در بخش کشت‌های گلخانه‌ای و هم در رابطه با گیاهان دارویی، علاوه بر افزایش سطح کمی و کیفی تولید محصولات در استان، مباحث مرتبط با فرآوری و ارائه محصولی سالم و با کیفیت به بازار مصرف را در دستور کار داریم تا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در فعالیت‌های کشاورزی،‌ سطح سلامت محصولات غذایی تولید شده در قم را نیز افزایش دهیم.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار