در شرایط سردی هوا امکان ابتلا به بیماری‌های مختلف وجود دارد و یکی از مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن، عناب است.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ 21 September 2022

تابناک فارس به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان: یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: پاییز فصل بیماری‌های سرد است و با شروع سرما، به لحاظ اقلیم فصل پاییز شده است هرچند تقویم آن را نشان ندهد.

مریم نواب‌زاده با بیان اینکه فصل پاییز با خشکی و سردی همراه است، افزود: این فصل، با ویژگی‌های مزاج سودا و غلبه سود همخوانی دارد و کسانی که طبعشان سوداوی است، در این فصل باید مراقبت‌های غذایی و دارویی داشته باشند.


وی ادامه داد: از جمله بیماری‌های فصل پاییز می‌شود به گری یا چرب، انواع سرطان، درد مفاصل، انواع تب‌ها، بزرگ شدن طحال، دشواری دفع ادرار، درد سیاتیک، بیماری‌های ریه، انگل‌های روده و بیماری‌های روحی، روانی و افسردگی نیز اشاره کرد.

نواب‌زاده افزود: به طور معمول حجامت در اول فصل تجویز می‌شود چراکه خون فاسد و رسوبات بدن، غلیان می‌کند و زمان خوبی برای زدودن رسوبات است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه غلبه سودا یا غلبه سردی باعث شروع حساست‌های فصلی می‌شود، تصریح کرد: در این فصل که همزمان با شروع سال تحصیلی است، اگر کودکان درگیر بیماری شوند قطعا تمرکز کافی نخواهد داشت و مصرف دارو‌های ضد حساسیت نیز عوارض خود را دارد؛ چنین کودکانی صبح خواب آلود به مدرسه می‌روند یا آموزش مجازی خود را آغاز می‌کنند و همین باعث می‌شود دچار افت تحصیلی شوند.

وی ادامه داد: اگر سرماخوردگی پاییزی طولانی شود تا پایان زمستان همراه کودکان خواهد بود و بسیاری از غذا‌ها و دمنوش‌های گیاهی برای پیشگیری از این موارد به ما کمک می‌کنند.

نواب‌زاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان کم‌خونی نیز بیان کرد: اصلاح روش‌های غذایی به‌خصوص در این فصل مانع ورود ویروس‌ها به بدن می‌شود و یا بدن را قوی می‌کند و لازم است گفته شود که از غذا‌های پرادویه، تند و تیز، نوشیدنی‌های سرد و یخ استفاده نکنید.

وی افزود: در شرایط سردی هوا امکان ابتلا به بیماری‌های مختلف وجود دارد و یکی از مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن، عناب است که حتما به جای تنقلات، عناب در اختیار کودکان قرار دهید که این میوه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی مانع از خشکی پوست می‌شود.

پودر پاییزی را امتحان کنید
این مدرس طب ایرانی ادامه داد: بانوان شیرده حتما از این میوه استفاده کنند تا از طریق خون مادر وارد بدن جنین و تقویت وی شود و دمنوش‌های حاوی آویشن، مرزنجوش، پرسیاوشان، ختمی سفید و ناخنک نیز باعث تقویت سیستم ایمنی شده و سطح گلبول‌های سفید را افزایش داده و بدن را در برابر ورود میکروارگانیسم‌های جدید مقاوم می‌سازد.

نواب‌زاده گفت: پودر پاییز حاوی شقاقل، جوانه‌ها و جوی دو سر است و می‌توان جوانه‌ها (گندم، یونجه و...) را با جوی دو سر و شقاقل آسیاب کرد و همراه ماست یا غذا مصرف کرد و اگر هفته‌ای سه بار از این پودر استفاده کنید کمتر دچار بیماری و حساسیت فصلی، آبریزش بینی، رخوت و سستی خواهید شد.

این متخصص و مدرس طب ایرانی افزود: روزانه از سبزی تره، مقداری تربچه و شلغم استفاده کنید تا سیستم ایمنی شما مقاوم‌تر شود و دمنوش بابونه و دارچین نیز بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی بر خواص این دمنوش از جمله اکسیژن‌رسانی بیشتر به اندام‌های تنفسی، بهبودآسم و تنگی نفس تاکید می‌کند، ادامه داد: به‌ویژه برای کودکانی که به مدرسه می‌روند و به دلیل حضور افراد زیاد در یک محیط در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند، بسیار مفید است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه بهارنارنج و خلال نارنج و شقاقل نیز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی قدرت بهره‌وری مغز را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: پرهیز از گوشت گاو، فست‌فودها، ادویه تند و تیز، ترشی‌ها، بادمجان، عدس، پنیر شور، لبنیات ترش، رب و سس‌ها، چای پررنگ، شوری‌ها، قهوه، نسکافه و کاکائو باید از لیست مواد غذایی در فصل پاییز حذف شود.

وی ادامه داد: نوشیدن آب سرد در پاییز بسیار مضر است؛ همچنین ریختن آن بر سر ضرر بیشتری دارد، چرا که باعث ایجاد نزله می‌شود، اگر چه این عمل در همه فصول غیر مجاز است در پاییز منع بیشتری دارد.

نواب زاده بیان کرد: استحمام و روغن مالی با روغن‌های گرم مثل روغن بادام شیرین استفاده از سونای بخار، آب گرم، بو‌های خوش و دیدن تصاویر زیبا، مصرف متعادل کباب و گوشت‌های قرمز نیز باید در دستور کار افراد قرار گیرد.

تدابیر سلامت سالمندان در فصل پاییز
این متخصص و مدرس طب ایرانی در جهت تدابیری برای فرار از بیماری بیان کرد: این فصل متضاد افراد با مزاج سرشتی سرد و خشک و سالمندان است که اجتناب از زیادی روی در جماع، استحمام زیاد، نوشیدن آب سرد، خوابیدن در مکان سرد، زیاده‌روی در خوردن غذا‌های سرد و خشک مثل گوشت گاو، عدس، ترشیجات، چای سیاه، ته‌دیگ، نوشابه توصیه می‌شود و همچنین غذا‌های سودازا همانند سوسیس، کالباس، نمک زیاد، سرخ‌کردنی، تخم مرغ، شکلات و قند و شکر و استفاده از غذا‌های بسته‌بندی‌شده که دارای مواد نگهدارنده است نیز باید به حداقل برسد.

نواب زاده یاد آور شد: مصرف غذا‌های گرم‌تر و کمی تند از قبیل گوشت بره یا جوجه محلی و خوردن سیب درختی، انار شیرین، خرمالو و گلابی نیز تاکید می‌شود و متناسب با سردی اول صبح و شب و گرمای ظهر، لباس بپوشند تا از خطر سکته در امان باشند، حتی الامکان در این فصل در منزل جوراب پشمی بپوشند و از انار شیرین همراه با کمی عسل نیز بهره بگیرند.

برچسب ها: خواص ، عناب ، سلامتی ، پاییز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار