در هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر اهواز لایحه اصلاح نرخ پیشنهادی سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ تصویب شد.
کد خبر: ۱۰۶۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷ 21 September 2022

عادل شیشه‌گری عضو شورای شهر اهواز در هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۳۰ شهریورماه) برگزار شد، در خصوص لایحه اصلاح نرخ پیشنهادی سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اظهار کرد: در مردادماه جلسه‌ای در این خصوص برگزار و به ابهامات پاسخ داده شد اما در همان جلسه عنوان شد که باید دو سه مورد اصلاح مساحت در جدول نرخ‌گذاری انجام شود که از قلم افتاده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در دو سه مورد از مسیر سرویس‌ها مساحت یک کیلومتری کسر شده بود که در این لایحه اصلاح شده است.

لزوم نظارت بر صلاحیت اخلاقی رانندگان سرویس‌های مدارس

شیشه‌گری با تاکید بر لزوم نظارت بر تعداد سرنشینان هر سرویس بیان کرد: این نرخ‌ها بر اساس ظرفیت خودروها تعیین شده است بنابراین اگر خودرویی بیش از ظرفیت سرنشین داشته باشد کار غیرقانونی انجام شده و اگر اتفاقی برای سرنشینان رخ دهد بیمه‌ها زیر بار نمی‌روند.

عضو شورای شهر اهواز افزود: صلاحیت اخلاقی رانندگان باید به دقت و مستمر پایش شود زیرا برخی از والدین نگرانی‌هایی در این زمینه دارند و عنوان می‌کنند راننده ایراد دارد بنابراین باید از طریق تعریف سامانه یا شماره تماسی، درگاه ارتباطی بین اولیاء و سازمان تاکسیرانی و آموزش و پروش وجود داشته باشد تا مردم بدانند مشکل را چگونه با مسئولان مطرح کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به مسائل اقتصادی و از طرف دیگر لزوم کاهش بار ترافیکی، باید از رانندگان ون‌ها و مینی بوس‌ها بخواهیم در زمینه خدمات‌رسانی برای سرویس مدارس مشارکت داشته باشد زیرا یکی از گره‌های ترافیکی، مربوط به زمان تعطیلی مدارس است و اگر از ون یا مینی بوس استفاده شود برخی از این مشکلات کاهش می‌یابد.

بر تخلف سرویس های مدارس نظارت نمی‌شود

در ادامه سید محسن موسوی‌زاده دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: علاوه بر سازمان تاکسیرانی و پلیس راهور، در چهار ناحیه آموزش و پروش چهار مسئول انجمن اولیاء و مربیان وظیفه نظارت بر روند فعالیت سرویس مدارس را دارند.  

وی افزود: هزینه سرویس مدارس به حساب مدرسه واریز و مدرسه مبلغ را به حساب راننده واریز می‌کند. مدیر مدرسه نیز شخصا در این زمینه ورود نمی‌کند و یکی از همکاران یا یک بازنشستهموزش و پروش به عنوان آموزش و پرورش به عنوان نماینده برای انجام این کار، در مدرسه مستقر می‌شود و مسئولیت این کار را بر عهده دارد.

موسوی‌زاده بیان کرد: نمی‌توانیم اولیاء را ملزم کنیم که از این سرویس‌ها برای ایاب و ذهاب فرزندان‌شان استفاده کنند و ممکن است بخواهند خودشان سرویسی برای فزندان‌شان در نظر بگیرند که ما مسئولیتی نسبت به این سرویس‌ها نداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به مبلغی که برای سرویس مدارس تعیین می‌شود و همچنین تورم و مشکلات اقتصادی، تخلفی که اغلب رخ می‌دهد و بر آن نظارت نمی‌شود این است که رانندگان سرویس‌های مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی سرنشینان بیشتری سوار خودرو می‌کنند که باید به این مساله نظارت و از این تخلف جلوگیری شود زیرا به کرات این تخلف در سطح شهر مشاهده می‌شود. 

نرخ پیشنهادی سرویس‌های مدارس واقعی نیست

به گزارش ایسنا، در ادامه حمید دغاغله رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: اگر بخواهیم هزینه‌های سرویس را بر اساس نرخ تاکسی اینترنتی هم حساب کنیم، این نرخ‌ها واقعی نیستند و باید بیشتر باشند.

وی افزود: در حال حاضر نرخ سرویس مدارس در مناطق کیانپارس و کیان‌آباد و جاهای دیگر با نرخ‌نامه مصوب شده تفاوت فاحشی دارد و قیمت‌ها باید واقعی شوند.

برخی مدیران مدارس در مورد نرخ سرویس‌ها توجیه نیستند

در ادامه حجت‌الله زارع‌زاده نایب رئیس شورای شهر اهواز نیز گفت: یکی از چالش‌های مهم آموزش و پرورش به ویژه در ۱۵ سال اخیر در خصوص فعالیت سرویس مدارس، در زمینه کمبود نظارت و زیر بار نرفتن رانندگان در مورد تعهدات پیمانکاران است بنابراین باید نظارت بیشتر شود.

وی افزود: با وجود اینکه قرارداد نهایی سرویس‌ها در مدارس منعقد می‌شود و طرف قرارداد، مدیر مدرسه و پیمانکار هستند اما گویا برخی مدیران مدارس در این زمینه زیاد توجیه نیستند.

نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: در رقم اعلام شده، هزینه‌های بالاسری دیده شده اما پیمانکاران وانمود می‌کنند که بخش‌هایی از این ارقام به دستگاه‌های دیگر مانند بیمه اختصاص می‌یابد در حالی که باید مدیران مدارس توجیه شوند. پیمانکاران نباید به بهانه بیمه کردن راننده، مبلغ اضافه‌ای مطالبه کنند زیرا همه این شاخص‌ها در رقم اعلام شده لحاظ شده است.

زارع‌زاده با تاکید بر لزوم تعیین راه ارتباطی برای اعلام شکایت والدین در خصوص سرویس مدارس گفت: برخی از پیمانکاران قائل به این پیمان نیستند و جلوی مدرسه می‌ایستند و می‌گویند این مدرسه برای ما است و با توجه به اینکه خانواده‌ها آن‌ها را می‌شناسند، بدون هیچ قراردادی کار خود را انجام می‌دهند که این مسائل از چالش‌های موجود است.  

سامانه‌ای برای سرویس مدارس طراحی شود

سید محمدعلی پورموسوی رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر اهواز نیز گفت: باید سامانه‌ای برای این پیمانکاران و رانندگان مدارس اهواز طراحی و امکان دسترسی خانواده‌ها به این سامانه فراهم و بر آن مدیریت شود.

وی افزود: راه‌اندازی چنین سامانه‌ای موجب نظارت دقیق و کسب اطلاعات صحیح در این زمینه خواهد شد و سال آینده می‌توان با اطمینان بیشتری کار را اصلاح کرد. 

در ادامه احمد سراج رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: مدرسه یا هر دستگاهی که درصدی از مبلغ سرویس مدارس را دریافت می‌کنند وظیفه‌ای بر عهده دارد و باید کارشان را به خوبی انجام دهند.

وی افزود: آیا هر دستگاهی به ازای درصدی که برای آن لحاظ شده پای کار آمده است؟ اگر دستگاهی به وظایفش عمل نمی‌کند نباید درصدی هم به آن اختصاص داد. اگر نظارت نمی‌شود چرا مردم باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند؟

تاکسیرانی نمی‌تواند بر همه مدارس اشراف داشته باشد

در ادامه امیر صفی‌خانی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز نیز گفت: موضوع تعیین نرخ سرویس مدارس به فوریت بررسی و هزینه‌های بالاسری در کارگروه ماده ۱۸ مصوب شده است.  

وی در خصوص این لایحه بیان کرد: سه دسته نرخ سرویس مدارس سواری، ون و مینی بوس و اتوبوس داریم که در حوزه کیلومتر خلل وجود دارد بنابراین برای اینکه این مساله محل اختلاف بین اولیاء، رانندگان و پیمانکاران نباشد باید این موارد اصلاح شوند.

صفی‌خانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گشت بازرسی وجود دارد، گفت: این سازمان  شش خودروی گشت بازرسی دارد در حالی که تنها برای چهار ناحیه آموزش و پرورش به چهار خودرو نیاز داریم.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: آموزش و پرورش باید تعداد مدارس را به سازمان تاکسیرانی اعلام کند تا نرخ‌نامه در اختیار هر مدارسه قرار بگیرد. آموزش و پروش باید به تفکیک هر ناحیه، تعداد مدارس را نیز به این سازمان اعلام کند تا بر اساس برنامه اعلامی، خودروی گشت بازرسی به مدارس و ناحیه‌های آموزش و پرورش اعزام شوند.

وی افزود: با پلیس راهور توافق شده است که دو شیفت و برای هر شیفت نیروهایی تعیین کند تا به همراه نیروهای سازمان تاکسیرانی، بر فعالیت سرویس مدارس نظارت کنند.

صفی‌خانی گفت: نرخ سرویس مدارس از قبل به اولیاء اعلام می‌شود و نرخ سرویس به حساب هر مدرسه واریز می‌شود بنابراین اگر نرخ بیشتری به والدین اعلام شود مدیر مدرسه تخلف کرده است. اگر توسط راننده نیز مبلغ بیشتری دریافت شد، با پیمانکار و راننده برخورد می‌شود و قرارداد با راننده فسخ خواهد شد.

وی عنوان کرد: باید توجه شود که یک هزار مدرسه در اهواز وجود دارد و ممکن است نتوانیم به همه این مدارس اشراف داشته باشیم اما بر اساس اطلاعاتی که به دست ما می‌رسد با راننده برخورد خواهد شد. باید توجه شود که این سازمان تنها می‌تواند به خودروهای تحت پوشش پیمانکاران نظارت کند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: آموزش و پرورش سامانه‌ای برای سرویس‌های مدارس طراحی کرده بود که خانواده‌ها با ورود به این سامانه نوع خودرو و مسیر را تعیین می‌کردند و همه چیز در این سامانه شفاف بود اما در این دو سه سال سامانه به فراموشی سپرده شده که تلاش بر این است این سامانه مجددا فعال شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار