معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان برداشت ۴۳۰ هزار تن محصول گندم دراین استان امکان پذیر است.
کد خبر: ۱۰۶۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱ 20 September 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،حسن میرزاخانی در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ و تجلیل از برگزیدگان ملی بخش کشاورزی استان مرکزی، افزود: دستیابی به خودکفایی گندم تا سه سال آینده در دستور کار دولت سیزدهم است.
وی یادآورشد: کاهش قیمت کود از برنامه‌های دولت سیزدهم برای دستیابی به خودکفایی گندم در کشور است و امید است با تحقق این مهم گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شود.
وی ادامه داد: ۲۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در سال زراعی جاری زیر کشت گندم آبی و دیم قرار داشت که ۲۶۶ هزار تن محصول در این اراضی تولید و ۱۹۶ هزار تن از آن به صورت تضمینی از گندمکاران خریداری و در سیلوهای استان ذخیره سازی شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اضافه کرد: ۸۷ هزار تن گندم سال گذشته به صورت تضمینی از کشاورزان استان مرکزی خریداری شد که برداشت این محصول در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۲۵ درصد افزایش یافته‌ است.
وی ادامه داد: ۷۴۲ میلیارد تومان از طلب گندمکاران استان مرکزی باقی مانده و پرداخت این مطالبات در اختیار استان قرار ندارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: ۳۰ درصد پرداخت مطالبات گندمکاران از طریق سیستم بانکی و ۷۰ درصد از محل منابع دولت پرداخت می‌شود.
میرزاخانی تاکید کرد: دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان به گندمکاران در سطح کشور بدهکار است که ۷۴۲ میلیارد تومان آن سهم استان مرکزی است.
وی ادامه داد: ۲۰ هزار نفر از کشاورزان استان مرکزی امسال گندم خود را به سیلوهای استان تحویل دادند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی یادآور شد: ۶۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری زیرکشت محصول جو قرار داشت که ۲۰۲ هزار تن محصول در این اراضی تولید شد.
میرزاخانی گفت: نظارت بر رعایت اصول کاشت، تاریخ کاشت، تراکم و عمق کاشت از انتظارات مسئولان استان مرکزی از سازمان جهاد کشاورزی این استان است و این مهم نقش مهمی در دستیابی به اهداف دولت سیزدهم و خودکفایی در تولید گندم است.
وی ادامه داد: نیاز است امسال به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که کشاورزان در دریافت اعتبارات و تسهیلات کمترین مشکل را داشته باشند و نیاز است کشاورزان در راستای تحقق اهداف دولت فعالیت کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با یادآوری آغاز سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ از ابتدای مهرماه امسال گفت: آغاز سال زراعی جدید با کشت گندم، جو و کلزا در استان آغاز و محصول گندم از حساسیت بیشتری در اذهان مردم برخوردار است.
میرزاخانی اظهار داشت: سرانه مصرف گندم در دنیا ۶۵ تا ۷۰ کیلوگرم است و این مهم در کشور ما ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم است که این مهم نشان از اهمیت گندم و مصرف نان در سبد غذایی مردم دارد.
وی اضافه کرد: استفاده از سیاست‌های تشویقی، ارتقای دانش و مهارت کشاورزان، گسترش ادوات کشاورزی از جمله اقدامات مهم برای افزایش تولید گندم در کشور و استان مرکزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: سال زراعی جدید از ابتدای مهرماه با کشت محصولات پاییزه و استراتژیک گندم، جو و کلزا آغاز می‌شود.
علی صفری افزود: یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی در سال زراعی جاری در استان مرکزی تولید شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.
در پایان این نشست از پنج نفر از کشاورزان نمونه ملی با حضور مسئولان استانی استان مرکزی قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار