شاید شما دلیل اینکه در وضعیت اورژانسی در بیمارستان محدوده خود پذیرش نشوید را ندانید، ولی داستان از این قرار است که بیمارستان‌های خصوصی و دولتی با نداشتن کیت‌های آزمایشگاهی مواجه شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳ 20 September 2022

به گزارش گروه استان های تابناک، کمبود کیت‌های آزمایشگاهی و دستگاه‌های اتوماتیک و پیشرفته در حالی در بازار به اوج خود رسیده است که تأمین کنندگان این دستگاه‌ها و کیت‌های آن‌ها نه انجمن و تشکل و نه سندیکای تخصصی دارند که از آن‌ها حمایت و صدای آن‌ها را بشنود.
وقتی رییس اتحادیه تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دستگاه‌های تمام اتوماتیک را ضروری نمی‌داند و آن‌ها را تنها دستگاه‌های گران قیمت می‌داند که آزمایشگاه‌ها تهیه نموده‌اند. چگونه می‌توان انتظار داشت که برای تأمین و تهیه کیت‌های آن تلاش کند؟
وقتی رییس اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی به هیچ کس و به هیچ وجه پاسخگو نیست و اصلاً معلوم نیست بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی از کجا و چگونه به وجود آمده است؟ چرا این همه کیت قاچاق در بازار است و چرا تأمین کننده باید دنبال طلب خود ماه‌ها بدود، نتیجه این می‌شود که آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی می‌گویند کارد به استخوان رسیده است.
کیت‌هایی که در گمرک می‌ماند
«شیروانی» رییس بیمارستان قلب مشهد با بیان اینکه با یک تست ساده می‌توان تشخیص داد که بیمار قلبی در چه وضعیتی است و آیا باید او را مرخص کنیم یا اینکه به بخش مراقب‌های ویژه بفرستیم،می‌گوید: «مدت زیادی است که در تهیه کیت دچار مشکل شده‌ایم.
متاسفانه تک و توک کیت به دستمان می‌رسد. چهار دستگاه تخصصی ما خاموش است و با این وضعیت بیماران دچار مشکل می‌شوند چرا که ما نمی‌توانیم تشخیص سریع و درست بدهیم. این موضوع برای پزشک و بیمار استرس ایجاد می‌کند، چون یک بیمارستان قلب توانایی انجام یک تست ساده را ندارد و متاسفانه نه کسی صدای ما را می‌شنود و نه راه به جایی داریم. به همین دلیل ممکن است گاه بیمار اورژانسی مرخص شود.»
شیروانی با گلایه از اداره تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی می‌گوید: «متاسفانه به نظر می‌رسد کسانی که متولی امر هستند از حساسیت موضوع باخبر نیستند. چرا که در حال حاضر مشکل تأمین کیت آزمایشگاهی فراگیر شده است و به نظر من این موضوع هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد. تا زمانی که تکلیف وضعیت ارز مشخص نشود، اوضاع به همین منوال خواهد بود.»
او ادامه می‌دهد: «یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که اداره تجهیزات با گمرک هماهنگ نیست، حتی انگار نامه‌های همدیگر را نمی‌بینند. کیت‌ها آنقدر در گمرک می‌ماند که وقتی به دست ما می‌رسد تنها ۳ یا ۴ ماه از تاریخ انقضای آن باقی مانده است. کیت تاریخ گذشته چه به درد بیمارستان می‌خورد؟ من به وارد کننده می‌گویم کیت می‌خواهم می‌گوید: کیت در گمرک مانده است. بار‌ها شده کیت‌ها ۹ ماه بعد به دست ما رسیده است. در آخر هم دودش به چشم بیماران می‌رود.

دستگاه‌های میلیاردی خاموش هستند
وقتی می‌گویند مشکل کمبود کیت فراگیر شده است یعنی از آزمایشگاه‌های کوچک تا بزرگ با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. کافی است حتی به صورت رندوم سراغ یکی از آزمایشگاه‌ها رفته و مشکل اصلی آن‌ها را جویا شوید.
غلامی رییس بیمارستان امام علی استان البرز که بزرگترین بیمارستان دولتی این استان محسوب می‌شود، هم در این رابطه می‌گوید: «بیش از ۲۰ سال است که در صنعت آزمایشگاهی فعالیت می‌کنم و طی این دو سال اخیر دسترسی به کیت‌های پیشرفته آزمایشگاهی روز به روز سخت‌تر می‌شود.
چرا باید آزمایشگاه‌ها با روش ۵۰ سال پیش کار کنند؟ چرا پاسخ ما را نمی‌دهند؟ جز اینکه یک بی‌تدبیری آشکار در حال وقوع است!
او ادامه می‌دهد: «باور کنید بسیاری از بیماران را ناخواسته پذیرش نمی‌کنیم به این دلیل که کیت آزمایشگاهی نداریم. به وارد کننده هم می‌گویم کیت می‌خواهم می‌گویند نداریم! چرا؟ چون ارز تعلق نگرفته است.
حتی ارز نیمایی را هم به آزاد تبدیل نمی‌کنند تا تکلیف مشخص شود. در این شرایط معلوم است که برای وارد کننده صرفه اقتصادی ندارد. به دلیل همین شرایط هم شرکت‌های معتبر میدان را خالی می‌کنند.»
رییس بیمارستان امام علی استان البرزدر بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «این بی‌انضباطی‌ها انگار تمامی ندارد، در حال حاضر دستگاه‌های میلیاردی در آزمایشگاه‌ها داریم که خاموش هستند! چرا؟ چون کیت نداریم. جواب آزمایش بیمار هم با روش‌های دستی و با احتمال خطا بالا باید انجام شود.»
غلامی می‌گوید: «همین الان ما می‌توانیم کیت قاچاق تهیه کنیم! اما معلوم نیست این کیت‌ها سالم هستند یا نه و پروسه کنترل کیفیت را طی کرده‌اند یا نه؟ چرا باید آزمایشگاه در شرایطی قرار بگیرد که به فکر تهیه کیت قاچاق باشد؟ و تهیه آن انقدر ساده، ولی کیت درست و حسابی و با کیفیت به دست ما نرسد.»

مسئولان چه می‌گویند؟
متاسفانه تماس‌های مکرر با روح الله مزینانی، سرپرست اداره کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی راه به جایی نبرده است، وی انجام مصاحبه را به روابط عمومی سازمان غذا و دارو ارجاع می‌دهد.عبدالحسین ناصری رییس آزمایشگاه مرجع سلامت همچنان حرف از تحریم‌ها می‌زند و می‌گوید مشکل فراگیر نیست. بهروز حاجیان تهرانی رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های تأمین کننده تجهیزات و اقلام آزمایشگاهی اصولاً وجود دستگاه‌های پیشرفته و با کیفیت بالا را چندان لازم نمی‌بیند و انجام هر مصاحبه را منوط به تأیید نهایی خود می‌کند و حسینعلی شهریاری،رییس کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار بی اطلاعی می‌کند و قول بررسی می‌دهد و دیگر اعضای کمیسیون نیز اطلاعی از ماجرا ندارند.با این وجود معلوم نیست باید برای بیمارانی که به دلیل نبود کیت آزمایشگاهی در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند چه کرد؟ و آیا مسئولان از اهمیت موضوع خبر دارند؟

منبع/ آنا

برچسب ها: کیت آزمایشگاهی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار