کد خبر: ۱۰۶۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸ 03 September 2022

لیبل چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد

لیبل چیست؟

برچسب ظریفی که بر روی کالا چسبانده می‌ شود لیبل (برچسب) نام دارد. لیبل معمولاً حاوی اطلاعاتی درباره مشخصات یک کالا یا شی می‌ باشد. لیبل روی اجسام چسبانده می‌ شود در حالی که موارد مشابه مانند “تگ” بر روی اجسام (توسط نخ یا پلاستیک) نصب می‌ شوند که این مورد درباره‌ همه‌ اجسام امکان‌ پذیر نمی‌ باشد. قیمت لیبل در مقایسه با تگ و موارد مشابه ارزان‌ تر است. استفاده‌ رسمی از لیبل و بارکد به سال ۱۹۳۰ باز می‌گردد. علت به‌ کارگیری لیبل‌ سرعت بخشیدن به امور مربوط به خرید‌ و‌ فروش بود و تکنیک‌ های مورد استفاده در این باره، هنوز هم در حال پیشرفت است.

در این اینجا قصد داریم به معرفی انواع لیبل های موجود در بازار بپردازیم و توضیح می دهیم که هر کدام در چه مواردی استفاده می شوند:

لیبل چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد

انواع لیبل

لیبل حرارتی: همانطور که مي دانيد شباهت زيادي با ليبل هاي کاغذي دارد.ولي بين آنها تفاوت هايي وجود دارد که اين دو را از هم متمايز کرده است. ليبل حرارتي از برچسب هاي رايج است؛مزيتي که نسبت به ساير ليبل ها دارد اين است که نياز به ريبون در هنگام چاپ ندارد. اين ليبل ها را مي‌توان با استفاده از ليبل پرينترهاي حرارتي (پرينترهايي که با روش انتقال گرما کار مي‌کنند) چاپ کرد.متني که روي ليبل حراراتي چاپ مي شود متني که به معمولاً در مقايسه با متني که با استفاده از ريبون چاپ مي‌شود کم‌ رنگ‌ تر و داراي ماندگاري پايين‌تري مي‌باشد . جنس ليبل حرارتي يا Thermal کاغذي با پوششي حساس به حرارت بوده است.

لیبل چاپی: از لیبل چاپی در صنایع متعددی استفاده می شود و کاربرد فراوانی دارد. از این لیبل در در بسته بندی مواد غذایی ( مانند لیبل استفاده شده در شیشه ترشیجات، مرباجات، آبغوره و سرکه، گلاب، عسل، مواد لبنی همچون ماست و دوغ و… ) بسته بندی لیبل های آرایشی بهداشتی ( شامل انواع اکسیدان ها، شوینده ها، پاک کننده ها و… ) بسته بندی لیبل های دارویی ( مناسب برای شرکت های تولید دارو جهت نصب لیبل روی شیشه های دارو ) و همچنین صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع برق و الکترونیک، صنایع نساجی و بافندگی، صنایع فلزی و پلاستیکی و لیبل لوازم یدکی خودرو  استفاده می شود.

قابلیت های بسیار زیاد لیبل چاپی برای انواع سطوح باعث پر طرفدار شدن این محصول شده است.به عنوان مثال محصولات غذایی که برای هر خانوار از اهمیت بسیاری برخوردار است و فروش زیادی هم دارد از لیبل چاپی برای معرفی خود استفاده می کند.

لیبل چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد

لیبل چاپ فلکسو: فلکسوگرافی نوعی روش چاپ درون خطی است. چاپ فلکسو برگرفته از کلمه لاتین Flexus می باشد که به معنای “انعطاف پذیر” ترجمه شده است . چاپ فلکسو قابلیت چاپ بر روی مواد انعطاف پذیر مختلفی مثل پلاستیک ، کاغذ ، فیـلم های فـلزی و سلفون و… را دارا است. چاپ تکراری با طول متغیر، با استفاده از طیف گسترده‌ای از جوهرها و طیف گسترده ای از لایه ها با چاپ فلکسو امکان پذیر است.

فلکسوگرافی در ابتدا در سال ۱۹۸۰ به عنوان یک روش چاپ تمبر لاستیکی آغاز به کار کرد . از آن زمان تاکنون ، بسیاری از نوآوری ها صنعت چاپ فلکسوگرافی را متحول کرده اند. امروزه تقریبا ۶۰٪ صنعت بسته بندی چاپی، شامل چاپ فلکسو است. دستگاه‌های چاپ فلکسوگرافی مدرن همچنین دارای لایه برداری هستند و فرایند برش هستند. این کار برای اطمینان از شکل و اندازه نهایی محصول انجام می شود. به دلیل افزایش تقاضا برای بسته بندی های انعطاف پذیر ، صنعت فلکسو به سرعت در حال رشد است.

لیبل صدفی: برچسب لیبل صدفی، نوعی از برچسب و یا لیبل پشت چسبدار است که سطح براق و صیقلی دارد. این نوع از لیبل صدفی از ماده اولیه پلی پروپیلن ساخته می‌شود که نوعی ماده پلاستیکی است. این لیبل‌ها به دلیل وجود این ماده، بسیار مقاوم هستند و به راحتی پاره و یا خراب نمی‌شوند. لیبل صدفی همچنین در مقابل سرما و گرما و رطوبت نیز مقاومت بسیار خوبی دارد و به دو صورت مات و براق در بازار وجود دارد. قیمت لیبل صدفی از لیبل‌های معمولی کاغذی بیشتر است اما دوام و مقاومت و ظاهر بهتری دارد.

لیبل پشت چسبدار: لیبل پشت چسب دار نقش برجسته ای را در بازار امروز بر عهده دارد. وظایف سنگینی که بر دوش این محصول است واقعا باور نکردنی است. وظایفی همچون بیان ویژگی ها ،معرفی و ثبت برند ،تاریخ مصرف ،وجه تمایز ها است. ولی مهمترین وظیفه لیبل پشت چسب دار جذب مشتری است. شما فقط هفت ثانیه زمان دارید مشتری محصول شما را خرید کند. در این زمان فقط لیبل پشت چسبدار را تماشا می کند. در صورتی که شما یک لیبل پشت چسب دار مطلوب داشته باشید میتواند نقش بزرگی را در تجارت ایفا کنید.

لیبل گلاسه: کاغذ گلاسه در انواع گوناگون و با گرماژ‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. از جمله انواع کاغذهای گلاسه می‌توان به کاغذ تک‌رو، دورو، براق، و مات اشاره داشت. هر یک از انواع لیبل گلاسه در زمینه‌ای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما باید با توجه به طرحی که قصد چاپ آن را دارید و همچنین هدف خود بهترین نوع کاغذ را با مناسب‌ترین گرماژ مورد استفاده قرار دهید.

خلاصه مطلب

برای بالابردن کیفیت بسته‌بندی محصول باید از لیبل‌هایی استفاده کرد که دارای انواع گوناگونی هستند و هر کدام آن‌ها کاربرد مخصوصی دارند. امروزه شاهد تعداد زیادی سفارش لیبل صدفی هستیم که این مورد نشان از محبوبیت بالای آن در حوزه‌های مختلف است.

 

 انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار