معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: شاخص کیفی هوای استان در سال جاری ۱۲ روز در وضعیت خطرناک و ۹ روز هم بسیار ناسالم بوده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹ 30 August 2022

کژال حبیب‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از ۲ دهه است که به دلیل ورود گرد و خاک از کشورهای های همسایه به ویژه عراق در برخی فصول سال از جمله بهار، کیفیت هوای استان کردستان کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه امسال کردستانی ها به نسبت سال گذشته تعداد روزهای آلوده بیشتری را تجربه کرده‌اند، اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه تنها ۴۴ روز هوای پاک و ۷۴ روز هوای قابل قبول داشتیم.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس هم طی این مدت در استان ۱۵ روز، روزهای ناسالم یک روز و بسیار ناسالم هم ۹ روز بوده است.

حبیب‌زاده با اشاره به اینکه ۱۲ روز هوای استان هم در شرایط خطرناک قرار داشته است، اظهار امیدواری کرد اقدامات و فعالیت‌هایی که در سطح ملی برای کاهش میزان آلودگی های ناشی از ورود گرد و خاک با منشاء خارجی در حال انجام است نتیجه بخش باشد و طی سنوات آینده نتایج مطلوب آن را شاهد باشیم.

اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در شهرستان های سقز، بانه، مریوان قروه و سنندج دستگاه سنجش آلودگی و کنترل کیفیت شاخص هوا نصب کرده است ولی در دیگر شهرهای استان، کارشناسان این اداره کل بر اساس دید افقی وضعیت را رصد و به مرکز اعلام می کنند تا آنها در اسرع وقت نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

بر اساس شاخص های سنجش کیفیت هوا، اگر شاخص کیفیت هوا کمتر از ۵۰ باشد، هوا پاک، بین ۵۱ تا ۱۰۰ قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و بیشتر از ۳۰۱ خطرناک تلقی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار