اکو قلب جنین یک راه برای تشخیص و یافتن مشکلات قلب جنین است. معمولا اکو قلب جنین برای بررسی بیماری های مادرزادی قلب و نامنظمی های قلب جنین مورد بهره وری قرار می گیرد.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷ 27 August 2022

یکی از راه های اصلی برای تشخیص بیماری های قلبی مادرزادی جنین قبل از زایمان، اکو قلب جنین (Fetal Echocardiogram Test) است. همچنین به طور کلی می توان اکو قلب نوزاد را با عنوان شیوه اصلی تشخیص بیماری های مادرزادی قلب در مرحله شیرخوارگی نوزاد محسوب کرد. برای تهیه این مقاله از اطلاعات سایت omidecho.com به عنوان سایت مرجع قلب جنین و کودک استفاده شده است.

ممکن است اکو قلب جنین برایتان آشنا باشد، اما به طور کامل از جزئیات آن مطلع نباشید‌. در این مطلب قصد داریم تا شما را با اکو قلب جنین و یا همان اکوکاردیوگرافی (Echocardiography) قلب به طور کامل آشنا کنیم.

اکو قلب جنین راه اصلی تشخیص بیماری قلبی جنین در دوران بارداری

اکو قلب جنین

با پیشرفت علم و دانش پزشکی، دستگاه های پیشرفته ای در دسترس قرار دارند تا افراد در تمام مدت بارداری از سلامت جنین خود اطلاع داشته باشید. سونوگرافی در تمام طول بارداری توسط دکتر زنان برای مادر حامله تجویز می شود. اما گاهی بعضی از بیماری های مادر و جنین ممکن است با سونوگرافی (Sonography) قابل تشخیص نباشد و به دقت و بررسی جزئیات بیشتری احتیاج داشته باشد.

ممکن است برخی بیماری های مادر یا خود جنین باعث شود که قلب جنین دچار مشکل شود. در چنین وضعیتی لازم است که اکوکاردیوگرافی و یا همان اکو قلب جنین توسط متخصص قلب کودکان که در زمینه تشخیص بیماری های قلبی بسیار تبحر دارد، انجام شود.

اکو کاردیو گرافی چیست؟

اگر به لحاظ عملی به مفهوم اکو قلب جنین بپردازیم، می توان این چنین گفت: در اکوکاردیوگرافی از موج های صوتی که از فرکانس بالایی برخوردار هستند، برای به وجود آوردن یک شکل متحرک از قلب استفاده می شود، از راه یک وسیله دستی به اسم پروب (probe)، موج های صوتی به درون بدن فرستاده می شود. این امواج صوتی قادرند ساختارها و مایعات موجود در قلب را به ارتعاش درآوردن اکوها از راه مبدل پروب دوباره دریافت می شود.

می توان از این موضوع نتیجه گرفت که اکو قلب جنین بسیار بی خطر بوده و حتی به تزریق نیاز ندارد.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین چیست؟

اکو قلب جنین یک راه برای تشخیص و یافتن مشکلات قلب جنین است. معمولا اکو قلب جنین برای بررسی بیماری های مادرزادی قلب و نامنظمی های قلب جنین مورد بهره وری قرار می گیرد. مراحل و فرایند اکو قلب جنین خیلی به سونوگرافی شباهت دارد.

تفاوت اکو قلب جنین با سونوگرافی

اکو قلب جنین با سونوگرافی ( Fetal Echocardiogram vs Sonography ) یک سری تفاوت هایی نیز دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به این تفاوت ها بپردازیم:

اکوکاردیوگرافی معمولا بعد از هفته ۱۷ بارداری صورت می پذیرد. به طور جامع یکی از راه های تشخیص بیماری ها در پزشکی، سونوگرافی است.

سونوگرافی دارای مبنایی با امواج صوتی بالا که شنیدن آن برای انسان ها غیر ممکن است و برای بررسی بافت های زیرجلدی مثل عضلات و تاندون و مفاصل و اندام های داخلی پی ریزی و انجام می شود.

سونوگرافی همچنین در دوران حاملگی بسیار کاربرد دارد. از تفاوت های عمده سونوگرافی با اکو کاردیو گرافی به شرح زیر است:

انجام اکوی قلب جنین فقط مختص به بیماری ها و مشکلات مربوط به قلب است، اما سونوگرافی می تواند نواقص و بیماریهای دیگر اعضای جنین را به تصویر بکشاند.

اکو قلب جنین باید توسط فوق تخصص قلب کودکان انجام شود. در حالی که سونوگرافی توسط متخصص انجام میشود و سونوگرافی ساده معمولا سه بعدی است و توسط متخصص زنان برای مشاهده جنین و مشکلات احتمالی و تشخیص به موقع است.

سونوگرافی حساسیت کمتری نسبت به اکوکاردیوگرافی قلب از خود برای بیماری های قلبی نشان می دهد‌.

نکته قابل توجه این موضوع این است که، تکنولوژی دستگاه اکوکاردیوگرافی متفاوت با سونوگرافی معمولی است. با دستگاه های اکو قلب جنین پیشرفته می توان با سرعت و دقت بالا مشکلات و بیماری های قلبی جنین را به تصویر بکشد.

اکو قلب جنین راه اصلی تشخیص بیماری قلبی جنین در دوران بارداری

اکو قلب جنین و تشخیص بیماری های مادرزادی قلب

یکی از مشکلات جنینی معمول که متاسفانه به ندرت قابل تشخیص در سونوگرافی دوران حاملگی است، بیماری های مادرزادی قلبی است. بیماری مادرزادی قلبی (Congenital heart disease) تبعات روانی و اقتصادی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد.

اکو قلب جنین چه خاصیتی دارد؟

اکوی قلب جنین، هیچ گونه ضرری برای مادر و جنین ندارد. به همین دلیل مادران و یا والدینی که نگران مشکلات قلبی جنین خود در دوران بارداری هستند، می توانند با اکو قلب جنین از وضعیت قلبی جنین خود آگاه شوند و در صورتی که قلب جنین نرمال باشد، آسوده خاطر خواهند شد.

توجه داشته باشید که بیشتر بیماری های مادرزادی قلب، می توانند درمان شوند. اگر در اکوی قلب جنین توسط فوق تخصص بیماری قلبی کودکان مشکلی تشخیص داده شود، برنامه ریزی های دقیق و مرتبی برای زایمان در یک بیمارستان که دارای امکانات بسیاری برای مراقبت و جراحی چنین جنینی هستند، صورت می گیرد. 

پس از تشخیص از طریق اکو قلب جنین، برخی از نامنظمی های قلب جنین با درمان داروی مادر باردار قابل درمان است.

به ندرت پیش می آید که بعضی از بیماری های مادرزادی قلبی جنین مانند سوراخ قلب نوزاد پیچیده و غیر قابل درمان باشد و یا اگر قابل درمان باشد برای خانواده بسیار هزینه بر است.

در این موارد با تشخیص اکوکاردیوگرافی توسط فوق تخصص قلب کودکان و با مراجعه به پزشک قانونی نسبت به سقط جنین اقدام می کنند.

انجام اکوی قلب جنین برای چه افرادی واجب است؟

برای همه ی خانم های باردار، انجام اکو قلب جنین ضروری نیست. هنگامی که پزشک بنا به دلایلی تشخیص داده است که اکو قلب جنین لازم است، انجام اکوکاردیوگرافی ضروری می شود.

انجام اکوکاردیوگرافی برای افراد در گروه های زیر توصیه می شود:

خانواده هایی که سابقه خانوادگی نارسایی های قلبی دارند.

خانواده هایی که از نارسایی های مادرزادی غیر قلبی رنج می برند، توصیه می شود که اکو قلب جنین را انجام دهند.

مادرانی که به یک سری بیماری های متابولیکی مثل دیابت و فنیل کتونوری (Phenylketonuria) و لوپوس (Systemic Lupus Erythematosus) مبتلا هستند، امکان دارد جنین آنها دچار مشکلات قلبی مادرزادی شود. در این هنگام اکو قلب جنین ضروری می شود.

مادرانی که سابقه سقط های پشت سر هم داشته اند و هم جنین مادرانی که سابقه نازایی دارند و با استفاده از روش های کمک باروری حامله شده اند.

مادرانی که برخی داروها،به ویژه داروهای اعصاب و روان مصرف می کنند و همچنین سابقه مشکلات قلبی دارند، به دنیا آمدن نوزادی با مشکلات و نارسایی قلبی در آن ها بیشتر است.

اگر مادران در دوران حاملگی به عفونت هایی مثل سرخجه (Rubella) و سیتومگالوویروس (Cytomegalovirus) و … مبتلا شوند، لازم است اکو قلب جنین را انجام دهند.

موارد بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که در صورت تشخیص توسط پزشک زنان، انجام اکو قلب جنین را الزامی می کند. 

زمان مناسب برای انجام اکو قلب جنین

با توجه به مورد و نظر پزشک معالج در هر ماهی بعد از هفته ۱۴ بارداری تا پایان بارداری اکو قلب جنین انجام می شود. البته ممکن است که نیاز به سقط باشد که زمان مناسب برای انجام اکو قلب جنین پیش از ۱۹ هفتگی است. زمان بهینه انجام اکو قلب جنین بین ۱۸ تا ۲۴ هفتگی بارداری است. به توصیه دکتر حسن زمانی، فوق تخصص قلب اطفال بهتر است قبل از سن 19 هفته بارداری در کشور ما و استاندارد جهانی 20 تا 22 هفتگی بارداری برای انجام این آزمایش اقدام شود.

اکو قلب جنین راه اصلی تشخیص بیماری قلبی جنین در دوران بارداری

آمادگی برای اکو قلب جنین در بارداری

برای اکو قلب جنین بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت باید زمان در نظر گرفت، اما آمادگی خاصی برای اکو قلب جنین وجود ندارد. توصیه میشود هنگام اکو قلب جنین همسر یا یکی از اقوام با مادر باردار همراه باشند.

مرکز اکو قلب جنین در تهران

نکته مهم برای انجام اکو قلب جنین پیشنهاد پزشک زنان می باشد. باید توجه داشته باشید که در صورتیکه اکو قلب جنین توسط پزشک فوق تخصص قلب کودکان انجام نشود، در نهایت می بایست این آزمایش را تحت نظر پزشک متخصص اطفال مجدداً انجام دهید. چرا که نکات زیادی درباره راه درمان مشکل قلبی وجود دارد که پزشک حین انجام اکو به آنها دست پیدا میکند. یکی از مراکز پیشرفته قلب جنین و کودک در استان تهران مرکز قلب امید omidecho.com است. در این مرکز اکو قلب جنین و نوزاد توسط پزشکان فوق تخص قلب اطفال، آقای دکتر حسن زمانی، آقای دکتر احمد وصال (drvesal.com) و آقای دکتر محمدرضا خلیلیان با دستگاه پيشرفته اكوى چهار بعدی vivid E95 انجام میشود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار