مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس سرانه مصرف ٢٠٠ لیتر آب در این استان را بالا و غیر متعارف دانست و گفت : سرانه مصرف در فارس بسیار زیاد بوده و سفره‌های زیر زمینی نیز در حال کاهش است این در حالی است که عمیق‌ترین چاه کشور در استان فارس و در شهرستان جهرم به عمق ۵٠٠ متر حفر شده است.
کد خبر: ۱۰۶۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲ 17 August 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: علی جان صادق پور روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت : ٣۶ شهرستان جامعه هدف این شرکت را شامل می‌شود که دارای ١١٧ شهر و بیش از چهار هزار روستا تحت پوشش آبرسانی قرار دارند.

وی ادامه داد: بیش از هزار حلقه چاه در استان فارس برای تامین آب شهروندان و روستاییان مورد استفاده قرار گرفته است تا آب مورد نیاز شهرستان‌های مورد پوشش تأمین شود این در حالی است که از سدهای سلمان فارسی، دورود زن، چشمه عاشق و سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و از طریق خط آبرسانی محرم با عبور از استان بوشهر نیز بخشی از آب استان فارس تأمین می شود.

به گفته این مقام مسئول ، ٨۵ درصد از آب استان فارس هم اکنون از منابع زیر زمینی و ١۵ درصد از منابع سطحی تأمین می‌شود این در حالی است که ۴٢ درصد آب‌های تولیدی در ردیف هدر رفت آب قرار دارد که عدد بزرگی است و باید با فرهنگسازی برای اصلاح آن کوشید.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس تاکید کرد: ١۶٠ پروژه عمرانی در فارس در حال انجام است و طی سال ١۴٠٠ بیش از ١۴٠ چاه در راستای تأمین آب حفر شده است.

او خاطرنشان کرد: اعتباراتی که دولت برای طرح‌های عمرانی به استان فارس اختصاص داده است بالغ بر هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به مشکل فرسودگی شبکه‌ها و مخازن و همچنین انشعابات غیرمجاز گفت: طی سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۲ درصد آبی که استحصال شده در سبد درآمدی شرکت قرار نگرفته و کنتورهای ما آنها را نخوانده‌اند.

 

مدیرعامل آبفا فارس با تاکید بر عواملی که منابع آبی را تهدید می‌کنند، گفت: سفره‌های آب های زیرزمینی روز به روز به لحاظ کمی و کیفی کاهش می‌یابد و بعضا عمق چاه‌ها به ۶۰۰ متر رسیده است، شوری آب نیز در حال افزایش است و آبدهی چاه‌ها با کاهش رو به رو است که بخش عمده آن در حوزه کشاورزی، شرب و صنعت مصرف می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای جبران این کمبودها سالانه تعداد زیادی پروژه اجرا می‌شود، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۱۰۰ پروژه در استان فارس در حال انجام است، طی ۵ ماه گذشته تعداد ۴۰ پروژه تکمیل و آماده شده است که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس گفت: هفته دولت ۴۰ پروژه افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. طی ۵ ماه گذشته تعداد ۴۰ پروژه تکمیل و آماده افتتاح و بهره‌برداری در هفته دولت شده است.از این تعداد ۳۹ پروژه در زمینه آب است که منجر به بهبود وضعیت آبرسانی و خدمات مرتبط در۹۳ روستا و ۲ شهر خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد : ۲۴۲ هزار نفر از این طرحها بهره‌مند می شوند و کیفیت، فشار، حجم، پایداری تامین آب آنها بهبود و مطلوبیت پیدا می کند.

صادق پور اجرای ۵ هزار و ۷۵۰ هزار مترمکعب مخزن، ۲۹ کیلومتر خط انتقال، بیش از ۵۵ کیلومتر اصلاح شبکه، حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه و برق رسانی به ۴ ایستگاه پمپاژ را در قالب اجرای این پروژه‌ها یادآور شد.

او همچنین گفت: هفت شهر و ۱۶۰ روستا در ۱۹ شهرستان فارس از سیل اوایل مرداد آسیب دید که حجم خسارت‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. بیشترین آسیب‌ها به زیرساخت‌های آبرسانی در شهرستان‌های بختگان، مرودشت، ممسنی، رستم، داراب، فراشبند و خرامه بوده است.

صادق پور با تاکید بر اینکه حداکثر زمان قطع آب در ایام وقوع بارندگی و سیلاب اخیر فارس ۷۲ ساعت بود، گفت: مشکل آب تمام نقاط آسیب دیده به شکل موقت مرتفع شده است. اکنون در فارس هیچ نقطه شهری و روستایی بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آبرسانی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار