سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان لامرد به بیماری سالک و افزایش این بیماری در شهرستان اشاره کرد وگفت: روند صعودی ابتلا به سالک در بخش مرکزی و همچنین در بخش اشکنان شهرستان لامرد بیشتر است که این هم به دلیل وجود تلمبه های کشاورزی و راکد بودن آب است که برای رشد و نمو پشه لیفمانیا می باشد.
کد خبر: ۱۰۶۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ 17 August 2022

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: مهندس یعقوب رضایی، سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان لامرد  به بحث بیماری های واگیردار در شهرستان لامرد اشاره کرد و گفت: غالب بیماری که در شهرستان وجود دارد بحث شیوع کروناست که کرونا نسبت به ماه های گذشته روند صعودی داشته است و در هفته های آینده لامرد از کم خطر و آبی رنگ خارج خواهد شد.

روند صعودی کرونا در لامرد

وی ادامه داد: بیماری کرونا روندی صعودی دارد و یکی از دلایل آن مسافرت هایی است که شهروندان در ایام تابستان داشته اند و با رعایت پروتکل ها این مهم روندی نزولی پیدا خواهد کرد.

مهندس رضایی در همین زمینه گفت: در حال حاضر در بیمارستان لامرد و اشکنان هفت نفر کرونایی بستری هستند و بیماری های اسهال و استفراغ در کودکان بعنوان کرونا شایع شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات واکسیناسیون به سهولت انجام می شود تصریح کرد: ۳۵ خانه بهداشت داریم و ۱۳ مرکز بهداشتی ما در شهرستان واکسیناسیون را انجام می دهند.

این مقام مسئول در خصوص تعداد واکسیناسیون تزریق شده در شهرستان لامرد خاطر نشان کرد: کل واکسیناسیون تزریق شده کرونا از ابتدای طرح واکسیناسیون کرونا تا کنون ۱۷۴هزار و۵۰۰ دوز بوده است که ۷۳هزار دوز تزریق دوز اول بوده است و ۶۸هزار مربوط به دوز دوم، و ۳۲هزار دوز سوم و ۱۳۰۰عدد هم در دوز چهارم یا دوز یاداور تزریق شده است.

وی افزود: باتوجه به شیوع بیماری کرونا همه مراجع علمی داخل و خارج تاکید بر این دارند افرادی که شش ماه از دوز سوم واکسن کرونا گذشته است و همچنین با توجه به سویای جدید(BA5) در کشور و استان شیوع پیدا کرده نیاز است، دوز چهارم یا یاداور را تزریق کنند.

 

سالک در کمین مردم لامرد

سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان لامرد به بیماری سالک و افزایش این بیماری در شهرستان اشاره کرد وگفت: روند صعودی ابتلا به سالک در بخش مرکزی و همچنین در بخش اشکنان شهرستان لامرد بیشتر است که این هم به دلیل وجود تلمبه های کشاورزی و راکد بودن آب است که برای رشد و نمو پشه لیفمانیا می باشد.

وی در همین زمینه افزود: استفاده از آبیاری نوین کشاورزی یک راهکاری مناسب برای جلوگیری از رشد سالک است و کشاورزان عزیز تدبیری بیاندیشند که کودهای حیوانی را برای مدت زمان زیاد نگه داری نکنند و اگر هم قصد نگهداری دارند، با خاک و پلاستیک پوشانده شود.

 

ازدیاد سگ های ولگرد و خطری که بیش گوش مردم است

این مقام مسئول به ازدیاد سگ های ولگرد در سطح جامعه اشاره کرد کرد و گفت: حیوان گزیدگی در سطح جامعه افزایش پیدا کرده است و علاوه بر آموزش، مراکز مراقبتی هاری در لامرد، علاءمرودشت، اشکنان و چاهورز افزایش یافته است و مراقبت های بهداشتی را انجام می دهند.

وی در همین زمینه تاکید کرد: ادارات و ارگان های متولی باید پای کار بیایند و در جمع اوری سگ های ولگرد کمک کنند تا شهروندان عزیز دچار بیماری هاری نشوند.

 

فشارخون و دیابت را جدی بگیریم

مهندس رضایی به بیماری های غیرواگیر در شهرستان لامرد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه خدمات خوبی به مردم در این زمینه ارائه شده و دو مقوله پرفشارخونی و دیابت است که در زمینه پرفشارخونی طرحی را از اردیبهشت ماه شروع کرده ایم و جمعیتی بیش از ۷۵۰۰ نفر از جمعیت شهرستان را غربالگری کرده ایم .

وی اضافه کرد: از تعداد نفرات غربالگری شده، 10 درصد بیماری پرفشار خونی داشته اند و از تعداد ۷۵۰ نفر، ۴۷۰ نفر از بیماری خود هیچ اطلاعی نداشته اند که آنها را به پزشک خانواده و یا پزشک های متخصص برای ادامه درمان و همچنین مراقبین سلامت برای ارایه خدمات مراقبتی بعد از درمان معرفی شده اند و تحت نظر هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت لامرد به غربالگری جمعیتی بالای ۱۸سال در بحث پرفشار خونی اشاره کرد و گفت: امید است تا پایان سال ۱۰۰ درصد جمعیت شهرستان را غربالگری کنیم و کلیه مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی کامل در این زمینه را دارند.

وی به بیماری دیابت بعنوان دومین بیماری غیرواگیر در این شهرستان اشاره کرد وگفت: با توجه به شناسایی افراد دیابتی در شهرستان جمعیتی بالغ بر ۶ هزار نفر مبتلا به دیابت داریم که بیشتر در حوزه شهری ساکن هستند، اما آمار قطعا بیشتر از این است.

 

مراکز فروش موادغذایی رصد می شوند

رضایی به مراکز تهیه و توزیع و نظارت بر مواد غذایی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۷۰۰ بازدید از مراکز تهیه، توزیع و فروش موادغذایی داشته ایم که ۹۵ مورد بازدید متخلف به مراجع قضایی و تعزیرات بوده است.

سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان لامرد ضمن دعوت از شهروندان جهت خرید مواد غذایی سالم و مورد اطمینان، تصریح کرد: ۸ مورد از مراکز فروش متخلفین پلمپ شده و ۱۴۷۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد نیز معدوم شده است و انتظار می رود مردم از دست فروشان و دوره گردها تحت هیچ عنوانی خرید نکنند.

‌وی افزود: مردم عزیز در موقع خرید به تاریخ تولید و تاریخ انقضا و پروانه بهداشتی توجه جدی کنند تا خدایی ناخواسته موادغذایی تاریخ گذشته استفاده نکنند.

وی گفت: موارد نقض بهداشتی را با شماره تلفن ۱۹۰ شماره گویای رسیدگی به شکایات مردم ثبت و نتیجه را به شهروندان شاکی گزارش ارایه می دهیم.

برچسب ها: سالک ، لامرد ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار