در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛
مدیر خانه‌ی موزه خیمه‌شب‌بازی ایران گفت: به منظور پایه‌ریزی نمایش خیمه‌شب‌بازی در ابرکوه می‌توان با بهره‌گیری از عروسک‌ها، لباس و موسیقی محلی این منطقه، نمایش خیمه‌شب‌بازی را بومی‌سازی کرد.
کد خبر: ۱۰۶۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰ 16 August 2022

«سیاوش ستاری» در حاشیه برگزاری نخستین کارگاه آموزشی ساخت و حرکت عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در شهرستان ابرکوه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: شهرستان ابرکوه پتانسیل فوق‌العاده‌ای در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه هنرهای نمایشی دارد که می‌توان در کنار پیوند قصه‌ها، متل‌ها، افسانه و حماسه‌هایی که در منطقه و در بین مردم رایج است از موسیقی، لباس و مجموعه فرهنگ منطقه نیز وام گرفت و شکلی از نمایش مذکور را در ابرکوه طراحی کرد.

مدیر خانه‌ی موزه خیمه‌شب‌بازی ایران خاطرنشان کرد: اساساً نمایش عروسکی از شرق و بر روی جاده ابریشم در طول تاریخ حرکت کرده و در کشورهای مختلف اشکال متنوعی از آن ایجاد شده که خیمه‌شب‌بازی نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.

ستاری تصریح کرد: خیمه‌شب‌بازی در ایران بیشتر در مناطق سبزه وار و آذربایجان رونق داشته است اما آنچه در تاریخ خیمه‌شب‌بازی آمده این است که این نوع نمایش در دوران زندیه، صفویه و قاجار به ترتیب در شیراز، اصفهان و تهران رونق داشته است لذا شکل امروزی نمایش خیمه‌شب‌بازی در ایران، میراث نمایش شهر تهران است.

«اسماعیل اخلاقی» مسئول انجمن هنرهای نمایشی ابرکوه نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به رونق فعالیت‌های هنری و نمایشی در دوران پسا کرونا و استقبال و مطالبه‌ی هنرمندان در حوزه هنرهای نمایشی، تلاش شد تا اولین کارگاه آموزشی ساخت و حرکت عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی، جهت آشنایی بیشتر هنرمندان با این‌گونه‌ی نمایشی که اصالتی دیرینه در سرزمین ایران دارد، صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان ابرکوه با وجود هنرمندان به نامی در حوزه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی از جمله نقالی و پرده‌خوانی که به جشنواره‌های بین‌المللی نیز راه یافته‌اند، نیاز به حمایت بیشتر دولتمردان جهت برگزاری سلسله دوره‌های آموزشی داشته و با توجه به پتانسیل‌های فعلی یعنی داشتن عروسک، موسیقی و لباس محلی خاص و وجود افسانه‌ها و داستان‌های کهن و همچنین فرهنگ غنی می‌تواند به عنوان دومین خانه موزه خیمه‌شب‌بازی در کشور معرفی شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار