رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:کارخانه‌های تولید خیار شور در استان موظف شدند خیار سبز را براساس درجه بندی اندازه با قیمت مصوب بین پنج هزارتومان تا ۲۸ هزارتومان از کشاورزان خریداری کنند.
کد خبر: ۱۰۶۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵ 16 August 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مقرر شد صنایع تبدیلی استان با ظرفیت بیشتری فعالیت کنند و در خرید محصول خیار کشاورزان استان فارس اهتمام جدی ورزند.
مجتبی دهقان پور در نشست خود با فعالان بخش کشاورزی در حوزه صنایع فرآوری خیار، ترشیجات و شوریجات با اشاره به اینکه در چند روز گذشته محصول خیار کشاورزان این استان خریداری نمی‌شد، تصریح کرد: در نشست مذکور مصوب شد صنایع تبدیلی با قیمت توافقی مشخص شده که مورد رضایت کارخانجات صنایع تبدیلی و کشاورزان تولید کننده است نسبت به امر خرید مبادرت کنند.
وی با اذعان به اینکه صنایع غذایی استان فارس با وجودی که می‌توانستند محصول را از سایر نقاط کشور با قیمت پایین‌تری تامین کنند، گفت: این صنایع اولویت را خرید محصول تولیدی کشاورزان استان عنوان کردند.
او اظهار کرد: مقرر شده است که این خرید به مدت دو هفته ادامه داشته باشد تا از اوج تولید خیار استان کاسته شود و ضرری متوجه کشاورزان نشود.
وی گفت، کارخانه‌های تولید خیار شور موظف شدند خیار سبز را براساس درجه بندی اندازه با قیمت مصوب بین پنج هزارتومان تا ۲۸ هزارتومان از کشاورزان خریداری کنند.
دهقان پور با اشاره به اینکه پس از مدت مذکور برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا متناسب با نیاز بازار خرید ادامه داشته باشد، گفت: امسال حدود ۱۸۰۰ هکتار از اراضی فارس به کشت خیار اختصاص داشت که میزان تولید نیز در واحد سطح افزایش پیدا کرده بود و شاید همین نیز مقداری باعث باشد که میزان عرضه از تقاضای این محصول پیشی بگیرد.
او از توسعه کشت قراردادی خیار به عنوان یکی از سیاست‌های مد نظر و مصوب در نشست خود با صنایع یاد و تشریح کرد: برای اینکه کشاورز ما قبل از تولید بداند که محصولش بازار دارد و متناسب با آن تولید کند، یک قراردادی با کارخانجات صنایع تبدیلی منعقد می‌کند که بر اساس آن بتواند تولید کند و محصول تضمینی برای خریدش باشد لذا این سیاست را دنبال می‌کنیم.
وی به لزوم و ضرورت احصا نیاز بازرگانی برای عرضه در بازار و نیاز صنایع تبدیلی به محصول خیار به عنوان یکی از مواردی که باید دنبال شود نیز اشاره کرد و افزود: متناسب با آن مشخص می‌شود که چقدر سطح زیرکشت و چه میزان تولید برای خیار نیاز هست تا بتوانیم بین عرضه و تقاضا یک تعادل برقرار کنیم.
کیانی رییس اتحادیه صنایع تبدیلی فارس هم گفت، امسال به علت افزایش قیمت خیار شور در بازار و کاهش فروش این محصول مدیران صنایع تبدیلی مجبور شده اند میزان تولید خیار شور و به تبع آن میزان خرید خیارسبز از کشاورزان را کاهش بدهند
در یک هفته گذشته کشاورزان شهرستان سرچهان به علت فروش نرفتن محصول خیار سبز خود مجبور شدند آن را امحا کنند یا به عنوان خوراک دام استفاده کنند.

 

 

برچسب ها: کشت ، خیار سبز ، کشاورزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار