عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولاد ایران، گفت: دولت باید از توان بخش خصوصی در پروژه های نهضت ملی مسکن استفاده کند تا پیمانکاران کشورهای خارجی به این طرح ورود نکنند.
کد خبر: ۱۰۶۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹ 13 August 2022

به گزارش خبرنگار«تابناک» احمد کرمی راد عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولاد ایران در نشست خبری، با اشاره به فعالیت این شرکت گفت: ماهیانه با همکاری اتاق بازرگانی به استان‌های مختلف سفر می کنیم تا با فرهنگ سازی و حرکت علمی آگاهی مدیران را در بخش ساخت مسکن ارتقا دهیم. یکی از اتفاقات بدی که درحوزه مسکن وجود دارد این است که مسئولان دانش عمومی صنعت ساختمان را ندارند و در این زمینه اطلاع رسانی کافی صورت نگرفته است و ما این کار را در استان‌ها شروع کردیم.
وی تصریح کرد: این اطلاع رسانی در استان های خوزستان، اصفهان، یزد، شیراز انجام شده و قرار است در ماههای آتی به استان های خراسان و قزوین سفر داشته باشیم و برنامه داریم که هر سال در 12 استان فعالیت هایی را انجام دهیم.
کرمی راد افزود: همیشه تاجرها و بازرگانان در صنعت سرمایه گذاری می کنند بدون اینکه دانش کافی در این عرصه داشته باشند و تکنولوژی را وارد می کنند که کارآرایی لازم را برای کشور ندارد.
وی تأکید کرد: موضوع بعدی استفاده از سازه است چرا عمر ساختمان در کشور 20 سال است در حالیکه در کشورهای توسعه یافته عمر ساختمان 100 سال است. بنابراین هم اکنون شاهد اجرای پروژه های ساختمانی در کشور بدون دانش فنی و تکنولوژی هستیم که باعث کاهش عمر ساختمان‌ها به ۲۰ سال و هدر رفت سرمایه های ملی می شود این در حالی است که استفاده از سازه های فولادی علاوه بر کاهش هزینه های ساخت، زمینه ساز مقاومت ساختمان ها می شود.
وی ادامه داد: کسی در این خصوص مطالعاتی را در حوزه تجاری انجام نداده در حالیکه دانشگاه‌های کشور به خوبی به این مقوله پرداخته اند.
عضو انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولاد ایران گفت: در صنعت ساختمان چه ملی و چه خصوصی اول باید به سراغ سازه برویم. ما سه سازه(سبک مثل چوب، بتن و فولاد)است. این سازه ها رابطه مستقیم بین زلزله و تخریب دارند ساختمان های بتنی وزنشان تقریبا دو برابر اسکلت های فلزی است. در ساختمان بتنی امکان بازیافت وجود ندارد و ساختمان فولادی بعد از صد سال تخریب فولادشان به عنوان بازیافت بازگشت سرمایه دارد. اینها در کل مباحث ملی است که بایستی به جد دنبال شود. الان در کشورمان تنها سازه ای که بیشتر کاربرد دارد سازه اسکلت فلزی است و استانداردهایی برای آنها در نظر گرفته شده است در حالیکه برای سازه بتنی چنین نیست نیست و مولفه استانداری وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در کنار این موضوع ما دوتا منابع آبی بزرگ در کشور(دریای خزر و خلیج فارس) داریم بنابراین تولید فولاد آب زیادی را مصرف می‌کند. تولید بتن به جای سازه های فلزی 4برابر آب مصرف می کند با وجود اینکه استان‌های اصفهان، یزد، شیراز و کرمان و برخی از استان های دیگر که مشکل آب دارند از سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند در حالیکه منطقی نیست.
به گفته عضو هئیت مدیره صادرکنندگان و تولیدکنندگان سازه های فولادی، در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید از توان بخش خصوصی استفاده کرد تا شاهد تجربه تلخ مسکن مهر نباشیم چرا که ورود کشورهای خارجی در اجرای این طرح باعث می شود که پیمانکاران و سازندگان ایرانی وارد پروژه های خارجی کشورهای دیگر شوند.
عضو انجمن انبوه سازان کشور می گوید: اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در صورتی که محقق شود زمینه ساز جهش اقتصادی کشور و رونق گرفتن این بازار خواهد شد.
در ادامه عارف روزبه گفت: در کشور شاهد افزایش حجم خسارت های ناشی از زلزله در شهرهای مختلف در پروژه های مسکونی هستیم این درحالی است که باید میزان نظارت ها در ساخت سازه های مسکونی بیشتر شود.
به گفته عضو انجمن انبوه سازان کشور برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید سرمایه های بخش خصوصی وارد شود چراکه دولت در حال حاضر بدون استفاده از سرمایه های بخش خصوصی امکان ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را ندارد.
او می گوید: هزینه های ساخت پروژه های مسکونی برای طبقات ۵ تا ۷ طبقه با استفاده از سازه های فولادی کاهش می یابد این در حالی است که علاوه بر مقاومت پروژه ها باید در پروژه های بلند مرتبه و برج ها دولت به استفاده از سازه های فولادی روی بیاورد.
درحال حاضر دولت در ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن اقدام به اجرای پروژه ها به صورت ویلایی و کم طبقه در برخی از شهرها کرده است که زمینه ساز کاهش هزینه های تمام شده مسکن می شود.
گفتنی است؛ پیش ازاین در ۲۲مین نمایشگاه صنعت ساختمان نمایندگان مجلس وهمچنین معاون اول رئیس جمهور از حضور بخش خصوصی در پروژه های نهضت ملی مسکن و نقش آفرینی دولت به عنوان ناظر بر اجرای این طرح ها صحبت کرده بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار