پژوهشگر اقتصادی بابیان اینکه هوشمند شدن سامانه مالیاتی می‌تواند تأثیر به سزایی بر کاهش فساد مالیاتی در کشور داشته باشد، ابراز کرد: در حال حاضر زمینه فساد و فرار مالیاتی در کشور فراوان دیده می‌شود و هوشمند و الکترونیکی شدن سامانه‌های مالیاتی می‌تواند تأثیر به سزایی بر شفاف‌سازی اقتصادی در جامعه داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۶۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱ 12 August 2022
پژوهشگر اقتصادی بابیان اینکه هوشمند شدن سامانه مالیاتی می‌تواند تأثیر به سزایی بر کاهش فساد مالیاتی در کشور داشته باشد، ابراز کرد: در حال حاضر زمینه فساد و فرار مالیاتی در کشور فراوان دیده می‌شود و هوشمند و الکترونیکی شدن سامانه‌های مالیاتی می‌تواند تأثیر به سزایی بر شفاف‌سازی اقتصادی در جامعه داشته باشد.

به گزارش تابناک همدان؛ یک اقتصاددان بابیان اینکه مالیات علاوه از اینکه بخشی از درآمد دولت محسوب می‌شود یک ابزار مناسب هم برای سیاست‌گذاری به شمار می‌رود، عنوان کرد: در حال حاضر دولت جدید در حال ساماندهی سامانه‌هایی مالیاتی است.
مرتضی افقه بابیان اینکه یکی از اهداف دولت از ساماندهی نظام مالیاتی این است که درآمد مالیاتی را افزایش دهد، اذعان کرد: دولت به دلیل تداوم تحریم و کسری بودجه در نظر دارد که ظرفیت‌های خالی مالیاتی خود را پر کند 

وی با زمینه در همه کشور بستر برای مالیاتی فرار فراهم‌شده است، اذعان کرد: در کشورهای پیشرفته به دلیل آنکه دولت‌ها از طرف مردم انتخاب‌شده‌اند ساختاری کارآمد دارنده بهره‌وری هم به‌تبع آن افزایش می‌یابد.
 
این اقتصادان در ادامه افزود: در این کشورهای به مردم به ازای مالیاتی که پرداخت می‌کنند خدمات قابل قبولی را هم از دولت دریافت می‌کنند.
افقه بیان کرد: در ایران مردم به دلیل آنکه اقتصاد خود را وابسته به نفت می‌دانند در تمام دوره‌ها تمایل نداشتند که مالیات بپردازند.
 
وی بابیان اینکه هوشمند شدن سامانه مالیاتی می‌تواند تأثیر به سزایی بر کاهش فساد مالیاتی در کشور داشته باشد، ابراز کرد: در حال حاضر زمینه فساد و فرار مالیاتی در کشور فراوان دیده می‌شود و هوشمند و الکترونیکی شدن سامانه‌های مالیاتی می‌تواند تأثیر به سزایی بر شفاف‌سازی اقتصادی در جامعه داشته باشد.

این اقتصاددان بابیان اینکه در حال حاضر فرار مالیاتی شامل افرادی می‌شود که کسب‌وکار آن‌ها بسیار پرسود و زودبازده بوده، اما شفافیت ندارد، اذعان کرد: در راستا می‌توان به فعالیت‌های غیر مولد مانند دلالی اشاره کرد، میزان فرار مالیاتی در این نوع کسب‌وکارها به دلیل آنکه فعالیت آن‌ها شفاف نیست نسبت به سایرین بیشتر است.

افقه گفت: لازم است برای اثرگذاری بیشتر این طرح دولت فکری به حال افرادی که کسب‌وکار آن‌ها نیست بکند.
 
وی بابیان اینکه زمینه فساد با الکترونیکی شدن سامانه مؤدیان و مالیات به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد، ابراز کرد: در این راستا دولت می‌تواند از خرده‌فروشانی که تاکنون حاضر نبودند مالیات پرداخت کنند به‌صورت شفاف و اصولی مالیات دریافت کند.

این پژوهشگر اقتصادی بابیان اینکه هر بده و بستان بین دولت و مردم به سمت الکترونیکی شدن و حذف مأمور رخ دهد، فساد مالیاتی به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد، عنوان کرد: در این راستا برخی شبهه‌های که تاکنون در جامعه وجود داشت از بین خواهد رفت و همچنین فرار مالیاتی به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

افقه افزود: سامانه مؤدیان می‌تواند سبب عدالت مالیاتی شود.

وی بابیان اینکه لازم است دولت بر تأثیرگذاری بیشتر بسترهای نرم‌افزاری را برای طرح مهم فراهم کند، عنوان کرد: از طرف دیگر لازم است دولت با ارائه منطقی و مناسب درازای پرداخت مالیات توسط مردم آن‌ها را از اینکه مالیات پرداخت می‌کنند راضی نگه دارد.



 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار