تولد طرح «سرباز صنعت» برای حل مشکلات سربازی کنکوریها
از وقفه افتادن میان تحصیل و بازار کار تا متوقف ماندن همه امور زندگی و حتی تعویق ازدواج و تشکیل خانواده، درباره مشکلاتی که سربازی برای پسران ایرانی به دنبال دارد، زیاد خوانده و شنیده‌ایم اما راه چاره چیست؟
کد خبر: ۱۰۶۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷ 12 August 2022

از وقفه افتادن میان تحصیل و بازار کار تا متوقف ماندن همه امور زندگی و حتی تعویق ازدواج و تشکیل خانواده، درباره مشکلاتی که سربازی برای پسران ایرانی به دنبال دارد، زیاد خوانده و شنیده‌ایم، اما راه چاره چیست؟ بیایید راه حلی را مرور کنیم که تازه متولد شده و می‌توان امیدوار بود که به زودی به شکل گسترده و فراگیر به کار بسته شود.

به گزارش «تابناک»، به تازگی طرحی برای حل مشکلات مشمولان سربازی ارائه شده و به فرایند اجرا رسیده که «بورسیه شغلی» نام دارد؛ طرحی که دکتر مهران فاطمی، استاندار یزد آن را پیشنهاد داده بود و بعد از پیگیری‌های صورت گرفته و مساعدت‌های دیگر مسئولان، حالا اجرایی شده و در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش درج شده است.

اما این طرح چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟ فاطمی در این باره می‌گوید: طرح بورسیه شغلی دانشجویان در واحد‌های تحقیق و توسعه واحد‌های تولیدی استان، ایده و ابتکاری است که برای اشتغال زبده ترین، بهترین و خوش فکر‌ترین استعداد‌های کنکور سراسری در واحد‌های استان طراحی شده و به اجرا در آمده است.


استاندار یزد با اشاره به اجرای طرح مذکور در این استان، می‌افزاید: این برای نخستین بار در کشور است که چنین طرحی به اجرا در می‌آید، به این صورت که تعدادی از رشته‌های مشمول این طرح، در دفترچه سازمان سنجش آموزش کشورمان قرار گرفته و داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند با انتخاب این کد رشته‌ها، آینده شغلی خود در واحد‌های تحقیق و توسعه واحد‌های تولیدی استان تضمین نمایند.


وی با اشاره به دغدغه‌ها و ابهامات موجود در زمینه سربازی پذیرفته‌شدگان در رشته‌های مشمول طرح بورسیه شغلی، می‌گوید: براساس گفتگو‌های صورت پذیرفته و هماهنگی‌های انجام شده با بنیاد نخبگان، قرار است این گروه از افراد به عنوان سرباز صنعت، خدمت سربازی خود را طی کنند و بدین ترتیب نگران وقفه افتادن بین تحصیل و کار به دلیل اعزام به سربازی و نکاتی از این دست نباشند.

راهکاری قابل توجه که اجرای آن در یزد، می‌تواند فرصتی برای بررسی آن فراهم آورده و در نهایت بعد از رفع مشکلات احتمالی و ارتقای طرح، امکان اجرای سراسری آن در کشورمان فراهم آید. اتفاقی که می‌تواند خاطر بسیاری از مشمولان را آسوده کرده و در نهایت به تزریق فارغ التحصیلان متخصص به بخش صنعت منجر شود که مزایای آن بی نیاز از شرح و بسط است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار