- دیهوک که زائران چهار استان را به سمت مشهد الرضا متصل می کند یکی از فراموش شده ترین جاده های کشور است که تلفات جانی بسیاری به جای می گذارد.
کد خبر: ۱۰۶۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶ 10 August 2022

به گزارش تابناک کرمان، یکی از مطالبات اصلی مردم کرمان در آستانه سفر دولت به این استان بهسازی جاده راور - دیهوک است، این جاده شهر راور در جنوب کویر لوت را به شهر دیهوک نخستین مرکز جمعیتی استان خراسان جنوبی متصل می‌کند و تنها جاده‌ای استان که مردم استان‌های کرمان، هرمزگان، یزد و سیستان و بلوچستان را به شهر مشهد و زیارت امام رضا (ع) می‌رساند.

جاده‌ای کم عرض و مملو از دست انداز در کویر سوزان

اما عبور از این جاده کار ساده ای نیست، دمای هوا در این جاده در طول روز به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و هیچ امکاناتی به جز یک مجتمع بین راهی نچندان آبرومند به نام «دیگ رستم» و چندین آب انبار خالی در این جاده از آب ندارد.

این جاده کم عرض و مملو از دست انداز از یکی از بی آب و سوزان ترین مناطق کویری ایران می‌گذرد، طی ماه‌های اخیر تعداد بالای تصادفات رانندگی و سوانح در این جاده به حدی بود که صدای نمایندگان کرمان و راور در مجلس را نیز در آورده است

این جاده کم عرض و مملو از دست انداز از یکی از بی آب و سوزان ترین مناطق کویری ایران می‌گذرد، طی ماه‌های اخیر تعداد بالای تصادفات رانندگی و سوانح در این جاده به حدی بود که صدای نمایندگان کرمان و راور در مجلس را نیز در آورده است و حتی رئیس دادگستری استان کرمان نیز به این مساله ورود کرده است و خواستار بهسازی فوری این جاده شده است اما با وجود مطالبات مردم و مسئولان قوه قننه و قضائیه اما در بخش اجرایی گویی مسئولان اصلاً این جاده را نمی‌بینند.

کار بهسازی این جاده در بخش‌هایی اندک در دست اجراست که بسیار طولانی شده است، آسفالت این جاده به حدی دچار مشکل شده است که عبور و مرور در این محور که ترانزیتی هم محسوب می‌شود را بسیار مشکل کرده است.

ورود قوه قضائیه به جاده راور - دیهوک

رئیس کل دادگستری استان کرمان، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در این خصوص گفت: شهرستان راور یکی از موقعیت‌های جغرافیایی حساس و خاص استان کرمان را دارد و در مسیر ترانزیتی جنوب به شمال است و عمده کامیون‌های مسیر بندرعباس به سمت کشورهای آسیای میانه از این مسیر حرکت می‌کنند و علاوه بر آن زائران امام رضا (ع) نیز عمدتاً از این مسیر عبور می‌کنند و از این نظر زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم نیست.

او با اشاره به این مطلب که جاده‌های مواصلاتی بین راور و کرمان و راور و دیهوک از استانداردهای مناسب برخوردار نیست و نقاط حادثه خیز فراوانی دارد، افزود: رفع این مشکل چندین سال است که در دستور کار قرار دارد و توجه خاص مسئولان برای تأمین اعتبار دو بانده کردن این مسیر را می‌طلبد تا نقاط حادثه خیر برطرف شده و شاهد حوادث باشیم.

حمیدی تصریح کرد: قطعاتی از این مسیر در خراسان جنوبی در حال مناقصه و کار است و در استان کرمان نیز باید موضوع پیگیری شده و ادامه یابد و این مشکل برای مردم شرق کشور و جنوب شرقی کشور که از این جاده تردد می‌کنند، برطرف شود.

اعتبار مورد نیاز برای بهسازی جاده اختصاص یابد

محمد رضا پور ابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز در گفتگو با مهر یکی از درخواست‌های اصلی نمایندگان کرمان را بهسازی این جاده عنوان کرد و افزود: متأسفانه طی ماه‌های اخیر چندین تصادف دلخراش در این محور روی داده است و کشته‌های زیادی به جای گذاشته است.

وی ادامه داد: باید دولت اقدامات لازم برای بهسازی این جاده را انجام دهند و باند دوم این جاده تکمیل و اصلاحات لازم برای انجام شود.

وی از پیگیری برای اختصاص اعتبار مورد نیاز برای ترمیم این جاده خبر داد و گفت: با توجه به خسارت‌های سنگین جانی باید اصلاح این جاده در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه زائران امام رضا از این جاده استفاده می‌کنند گفت: باید اقدامات لازم برای اصلاح جاده فوراً انجام شود تا مردم با آسودگی خاطر به سفر زیارتی بروند.

مسئولان دولت سیزدهم برای زائران امام رضا قدمی مثبت بردارند

میثم علیخانی از شهروندان کرمانی است که به تازگی از این جاده عبور کرده است و به خبرنگار مهر می‌گوید: بعد از عبور از فردوس به سمت دیهوک جاده کویری می‌شود و به مرور به به سمت دیهوک نزدیک می‌شوید جاده دچار افت کیفیت شدید تر می‌شود.

وی عنوان کرد: شهر دیهوک بسیار کوچک و امکانات ابتدایی دارد و اما همین شهر در کویر بی آب و علف و سوزان منطقه غنیمت است چون از بعد از این شهر تا راور امکاناتی در این جاده وجود ندارد و هر چند کیلومتری یک آب انبار در کنار جاده است که هیچ گونه آبی در این انبارها وجود ندارد و مدتهاست متروکه شده است.

دما در این منطقه به ۵۰ درجه می‌رسد و به دلیل نظارت اندکی که می‌شود تخلفات رانندگی هم بسیار زیاد است، فقط مجتمع بین راهی کوچک در دیگ رستم وجود دارد که وضعیت بهداشتی و ارائه خدمات در این منطقه بسیار اندک است

وی گفت: دما در این منطقه به ۵۰ درجه می‌رسد و به دلیل نظارت اندکی که می‌شود تخلفات رانندگی هم بسیار زیاد است، فقط مجتمع بین راهی کوچک در دیگ رستم وجود دارد که وضعیت بهداشتی و ارائه خدمات در این منطقه بسیار اندک است.

وی عنوان کرد: مردم سعی می‌کنند به دلیل شدت گرما در طول شب در این مسیر رانندگی کنند که به دلیل کویری بودن و نبود مجتمعی که بتوانند دقایقی استراحت کنند دچار خستگی و گاه واژگونی خودرو می‌شوند.

وی افزود: اینکه چرا در جاده‌ای که مردم چندین استان استفاده می‌کنند و مسیر ترانزیتی ماشین‌های سنگین از بندر چابهار به سمت خراسان رضوی و سرخس است سوالی است که مسئولان باید پاسخگو باشند.

مردم انتظار دارند در سفر دولت به استان کرمان رفع مشکل این جاده که در دولت‌های گذشته انجام نشده است در اقدامی جهادی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار