رییس اداره حفاظت محیط زیست اشتهارد گفت: خشکسالی و نبود آب های سطحی و برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی با پدیده ای به نام فرونشست زمین در مرز شهرستان های اشتهارد و بویین زهرا نمود پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ 06 August 2022

فرونشست زمین در اشتهارد پیامد خشکسالی طولانی مدت است

به گزارش «تابناک البرز» حشمت الله کوثری گفت: متاسفانه شهرستان اشتهارد از سالیان دور با مشکل کمبود آب دست به گریبان بوده که توجه ویژه مسوولان مربوطه به کنترل استفاده از آب های زیرزمینی و انجام کشاورزی های خاص را می طلبد.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در این منطقه نشانه خوبی نیست، اظهار داشت: این پدیده نشانی برای از بین رفتن آب سفره های زیرزمینی است که امیدواریم سیاستگذاری لازم در حوزه بارگذاری واحدهای صنعتی در این شهرستان  و تغییر نحوه کشت و بیابانزدایی با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود.

کوثری موقعیت جغرافیایی اشتهارد در جنوب غربی استان البرز عنوان کرد و گفت: این منطقه محل ورود خیلی از آلودگی ها و ریزگردها به استان می باشد به طوریکه در جوار تالاب صالحیه بوده و رودخانه شور نیز از این شهرستان عبور می کند.

وی حال و روز رودخانه شور را ناخوشایند دانست و افزود: این رودخانه هم اکنون به طور کامل خشک شده که دلیل اصلی آن اجرای عملیات سدسازی در حوزه های بالادست  است که این رودخانه را به یک کانون ریزگرد برای شهرستان کرج و فردیس تبدیل کرده است.

«رودخانه شور (ابهر رود) یا به گفته بومیان این منطقه شورکات رودخانه ای فصلی بوده که در شمال اشتهارد از غرب به شرق جریان داشته و تنها رودخانه شهرستان اشتهارد بوده است.

این رودخانه از کوه های جنوب غربی آوج (استان قزوین) سرچشمه می گرفت و پس از مشروب کردن دشت های ابهر، قزوین، شمال بخش اشتهارد و جنوب ساوجبلاغ به رودخانه کرج می پیوست.

این رودخانه در زمان حیاتش به طور پراکنده زیستگاه ماهی گورخری (Aphanius sophiae) بوده و در فصل بهار پرنده هایی چون سلیم طوقی، پرستو، اگرت سفید و عقاب استپی در این ناحیه و توسط تیم طبیعت گردی البرز من (راگا) رویت شده است.

با عبور رود شور از این نمکزار بر شوری این آب افزوده شده و در پل آصف الدوله در نزدیکی پلیس راه ماهدشت کاملاً شور شده و به طرف جنوب شرقی جریان پیدا می کرده و در نهایت به حوضه آبریز دریاچه مسیله قم می ریخت».

وی اظهار امیدواری کرد که نگاه متولیان امر در استان به مسایل محیط زیست و منابع طبیعی نگاه پایدار باشد تا شهرستان اشتهارد و استان البرز با مشکلات زیست محیطی بیشتری در آینده و حال مواجه نشود.

تپه های رنگی و غار نمکی از جاذبه های طبیعی اشتهارد است

رییس اداره حفاظت محیط زیست اشتهارد در ادامه به پتانسیل ها و جاذبه های طبیعی این شهرستان اشاره کرد و گفت: اشتهارد منطقه ای کویری و بیابانی است ولی پتانسیل های اکوتوریسم و طبیعی زیادی دارد به طوریکه تپه های رنگی اشتهارد و غار نمکی و اکوسیستم رودخانه شور زیبایی های خاص خود را دارد.

وی رودخانه شور را در سنوات گذشته زیستگاه آبزیان آب های شور دانست و افزود: علاوه بر آن پرندگانی نیز برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت می کردند.

کوثری تصریح کرد: همچنین دست کنده هایی در شمال روستاهای مرادتپه و صحت آباد این شهرستان وجود دارد که بخش دیگری از جاذبه های طبیعی این منطقه به شمار می رود ضمن اینکه ارتفاعات ایپک و جارو غنای زیستی خاصی دارد و پرندگانی مثل کبک و تیهو و عقاب در آن زیست می کنند.

وی گونه های پرندگان شاخص اشتهارد را بیشتر کبک و تیهو عنوان کرد و گفت: پرندگان شکاری دلیجه و عقاب طلایی و سارگپه در این منطقه زادآوری دارند.

وی ادامه داد: همچنین گونه گیاهی گز نیز از دیرباز در منطقه ایپک و جنوب استان البرز دارای غنای خاصی است ولی به دلیل خشکسالی و کمبود بارش سال های گذشته وضعیت پوشش گیاهی با مشکل مواجه شده ولی منابع طبیعی بوته کاری و آبیاری دستی را انجام می دهد.

کوثری  افزود: علاوه بر آن جنگل های تاغ غرب شهرستان یکی از کانون های تثبیت ریزگرد در استان است که اکنون به شدت توسط منابع طبیعی از دست قاچاقچیان چوب حفاظت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار