در ماجرای بلایای طبیعی شهرستان چرام ، به ویژه سیلِ اخیر ، در امر رسیدگی به وضعیتِ پیش آمده، اتفاقی قابل توجه و البته غریب نسبت به سال‌های اخیر رخ داد که از نگاهِ دوستدارانِ این اتفاق، در رسانه‌ها و فضای مجازی از آن با عناوین متفاوتی تعبیر شد!
کد خبر: ۱۰۶۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱ 06 August 2022

 

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محمد مرادی فعال فرهنگی و اجتماعی طی یادداشتی نوشت : همانطور که همگان دیدیم، در ماجرای بلایای طبیعی شهرستان چرام ، به ویژه سیلِ اخیر ، در امر رسیدگی به وضعیتِ پیش آمده، اتفاقی قابل توجه و البته غریب نسبت به سال‌های اخیر رخ داد که از نگاهِ دوستدارانِ این اتفاق، در رسانه‌ها و فضای مجازی از آن با عنوانِ *فرمانداری پای کار و در صحنه*؟!، تعبیر شد!

با این حال، نظرات مختلف و بعضا متفاوتی نیز در این مورد بیان شده که برآیندِ همه‌ی آن ها، در دو نظر قابل طرح است:
*نظر اول:* گروهی از شهروندانِ خاص و عام، اقدام وی را از جنس اخلاص و تواضع شمرده اند!
*نظر دوم:* گروهی دیگر نیز، کار او را ریا و خودنمایی خوانده اند.
اکنون، برای رسیدن به یک نتیجه‌ی عادلانه، ما دو مقایسه انجام خواهیم داد:

مقایسه‌ی عملکردِ فرماندار فعلی با فرمانداران پیشین و مخصوصاً فرماندار قبلی شهرستان؛

 مقایسه‌ی وی با مسئول تراز انقلاب اسلامی؛

*مقایسه‌ی اول:* حقیقتا در مقایسه با فرمانداران پیشین و بالاخص فرماندارِ قبل ، کارنامه‌ی توفیقیان گویای این است که سرآمد از بقیه هستند و *نسبت* به آن ها، بسیار پای کار، خاکی، دلسوز و صادق تر می‌باشد! (البته از حق نگذریم، جناب آقای نیکروز، که هم اکنون مدیرکل مدیریت بحران استانداری است و پیشتر فرماندار چرام بود نیز چنین خصوصیات و روحیاتی داشت.) بنابراین، در اینکه نمره‌ی ارزیابیِ فرماندارِ فعلی در مقایسه با فرماندار و فرماندارانِ قبلی به نسبت زیاد و آشکاری ، بالاتر است شکی نیست! لذا روشن است که تاختنِ عده‌ای خاص به این فرماندار، در مقایسه با فرمانداران پیشین، مغرضانه و صرفا بر اساس جناح بندی سیاسی است. چرا که وی، چه از روی ریا و چه تواضع، در حال خدمت به مردم بوده و خود را همسطح و برابر با مردم نشان می‌دهند؛ ولی ما می‌دیدیم که دیگران (فرماندارانِ قبلی)، ولو از روی ریا هم که شده، کت و شلوار و تشریفات را رها نمی‌کردند و خود را ارباب مردم و برتر از آن‌ها می‌پنداشتند. البته انصاف حکم می‌کند که زحماتِ هرچند محدودِ قبلی‌ها را نیز در در خاطر داشته باشیم و قدردان آن‌ها باشیم؛ یعنی عملکرد آن‌ها صفرِ مطلق هم نبوده و در دوره‌ی مسئولیتشان، اقدامات مثبتی هم داشته اند؛ اما نه در حد فرماندار فعلی!

*مقایسه‌ی دوم:* مسئول تراز انقلاب اسلامی، کسی است دارای ویژگی‌هایی از جمله تخصص، تقوا، شجاعت، حق طلبی و حق گویی، عدالت خواهی، فساد ستیزی و ایستادگی در مقابل جریان‌های زر و زور و تزویر باشد که از حق نگذریم، فرماندار فعلی در این زمینه هم نمره‌ی بدی نمی‌گیرند؛ اما ایراداتی جدی بر ایشان وارد است؛ برای *نمونه*، ما تا به حال از ایشان در زمینه‌ی برخورد با لابی‌های قدرت در منطقه، اقدامی ندیده ایم! و این در حالی است که همه‌ی ما از نظامِ انتخاب مدیران ادارات آگاهیم؛ سوال مهمی که مطرح می شود این است که  فرماندار برای جلوگیری از این خط و باند بازی ها ، چه اقدام موثری داشته است؟
وی در مقابل استخدام بی ضابطه و با رابطه‌ی برخی ادارات شهرستان، چه موضع و یا بیانیه‌ای داشته است؟
فرماندار در مورد ضعفِ عملکردی ادارات شهرستان در حوزه های مختلف مانند فرسودگی سیستم آب و فاضلاب یا قطعی مکرر برق مناطقی از شهرستان چه تصمیمات و یا اقدامات ضرب الاجلی داشته است؟
و چندین سوال و ابهام دیگر ...
با عبور از حب و بغض‌های شخصی و جناحی و همچنین عمقی نگری به این نتیجه می‌رسیم که حداکثرِ نمره‌ی فرماندار در مقایسه با مسئول تراز انقلاب اسلامی، اوضاع چندان جالبی ندارد و هنوز جای کار بسیاری وجود دارد به مسئول تراز انقلاب اسلامی برسد!
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
Sadra
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
سلام و عرض ادب.
تحیلی جالبی هست؛ خاصه از این جهت که معیار "مسئول تراز انقلاب" به کار گرفته شده و سعی شده طبق حدس و گمان شخصی نباشه!
درود
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
با سلام ،عملکرد فرماندار محترم در هنگام وقوع مشکلات از جمله سیل و...جای بسی تقدیر و تشکر دارد اما در مقایسه دوم و مواردی که شما ذکر کردید از جمله مقابله با لابی های قدرت و.....انتقاداتی بر ایشان وارد هست البته چون در حوزه کاری آنها نیستیم اظهار نظر قطعی نمیشه کرد و شاید برنامه هایی در حال اقدام داشته باشه و ما از آن بی اطلاعیم
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
سلام .
چیزی که در قلم شما مشهود است که نکات مثبت و منفی افراد را به دور از جناح بندی سیاسی می بینی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
به نظرم نقطه اوج وقابل ستایش نقدتون،،، قانع نشدن به کارهای سطحی به عنوان ملاک انقلابی گری یک مدیر هستش و اینکه عنوان کردید ملاک وعیار واقعی یک مدیر تراز انقلابی به بودن در خط مقدم مبارزه در فساد هست.
رضا محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
با این صحبت ها موافقم. یک نقد منصفانه که این وسط میتونه باشه موضع فرماندار در قبال انتصابات ادارات هست. همچنین کارکرد فرماندار در رفع موانع اشتغال زایی شهر و جذب بودجه در قسمت های مختلف
امین غارت پوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
در خصوص نحوه عملکرد اداره برق نسبت به خاموشی های اخیر در حوزه های شهری و روستایی به نظر می رسد فقط به عنوان یک مثال برای تقریب به ذهن مخاطب به کار رفته باشه. چونکه نیروهای اداره برق تا از صبح تا وقت اداری و پس از آن از بعدظهر و شب تا سحرگاه هر روز مشغول خدمت رسانی بی منت به مردم شهر بوده و این کار رو وظیفه خود میدونستن
پاسخ ها
محمد مرادی تل گرد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
درود، در مورد مثال های اداره ی برق و آب و فاضلاب موضوع اساسی مدنظر اینجانب گزارش مشکلاتِ سخت افزاری این ادارات به مقامات استانی و پیگری برای رفع مشکلات و گرفتن بودجه ی بیشتر از جانب فرمانداری بود و خدای ناکرده قصدِ زیر سوال بردن زحمات پرسنل خدومِ ادارات ذکر شده را نداشتم. چنانکه زحمات شبانه روزی پرسنل اداره ی برق را بدون از هیچ گونه واسطه ای، دیده ام.
im
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
در کل به مقوله ای که پرداخته شد اگر اسم اشخاص ذکر نمیشد بهتر بود چون باز هم تعریف و تمجید بود از ایشان و خدا کند که باب نشود چرا که هر مسئولی انجام وظیفه می کند و اینطور هم نردبان برایش درست می شود
هادی جوکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
سلام
بسیار خاکی ومتواضع است ولی درمواردی ازمسائل مربوط به منطقه وحوزه ی کاری لازم است توجه بیشتری داشته باشد.
میلاد دیبااصل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
تحلیل جامع و کاملی بود ... مشخصاً ملاک و معیار انقلابی بودن را باید در نتیجه کار و رفتار مسولین دید وگرنه در این اوضاع و احوال حرکت های نمایشی در بین مسولین زیاد شده
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
نقد و انتقاد منصفانه برای هر مقامی لازم هست تا از هر گونه بی مسولیتی در مقابل مردم و مشکلات و معضلات مردم آگاه باشه..و بدانند که مردم چه تظاهر و تزویر و چه خدمت خالصانه شناخته اند و می دانند...پس راهی را انتخاب کنن که شایستگی انتصابی را که دارن نشان بدهند..نه ادعا و تظاهر
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
نقد و انتقاد منصفانه برای هر مقامی لازم هست تا از هر گونه بی مسولیتی در مقابل مردم و مشکلات و معضلات مردم آگاه باشه..و بدانند که مردم چه تظاهر و تزویر و چه خدمت خالصانه شناخته اند و می دانند...پس راهی را انتخاب کنن که شایستگی انتصابی را که دارن نشان بدهند..نه ادعا و تظاهر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
بنظر من فرماندار باید کاری و اجرایی باشه تا این کارایی بیخود.
باید از پایه کار درست کنه تا اینکه با کت و شلوار بره داخل شل و گِل.
باید زیرساخت هارو درست کنه مشکلات از نزدیک ببینه عیب یابی کنه و و اون عیب و ایراد کارو برطرف کنه
گلتاب عباسی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
به نظرمن همین که رفته بامردم همدردی کرده هم جای شکر داره چون دیگه حتی مسؤلین برای ریا هم تو میدون نیستن پس کاری از مسؤلین بر اومده جای شکر داره پس ما مردم درهمه مواقعه باید بگیم راضیم
فرشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
متن جالب و قشنگیه اما حقیقتا من خودم به شخص به مسئول تراز اول انقلابی اعتقادی ندارم. تمامی مسئولین بعد از انتصاب به پستی جدید مشخص شد که کارشون انقلابی هم نبوده و در راستای منافع عده ای خاص بوده . نهایتا بنظرم مقایسه ایشون با هر شخص دیگه ای اشتباه هست چرا که ایشون به واسطه قرارگرفتن در این پست موظف به انجام اقدامات و اعمالیه و قیاس ایشون با هرکس دیگه معنای ندارد .باید به دنبال مطالبه گری بود نه قیاس
فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
با سلام، برای قضاوت یک فرد، نه تنها حال، بلکه گذشته و همچنین نه تنها اقدامات خاص، بلکه مجموعه ای از اقدامات وی را باید در نظر گرفت و قضاوت منصفانه ای انجام داد. در مورد فرماندار فعلی هم آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد مجموعه اقدامات وی چه در بحث استخدام ها، چه در بحث زیرساخت ها و چه سایر فعالیت ها بدون از سیاسی کاری و ریاکاری می باشد.
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
بیشتربایدبه صورت نظارتی کار انجام دهد وکارشخصی مثلا گرفتن باربه دوش لازم نیست. باید فکری به حال شهرستان چرام کند که فقط اسم شهرستان را یدک میکشد ولی هیچ امکاناتی در آن مشاهده نمیشه بجر پلیسش که خوب فعال است .نگاه اختلاف قیمت وسایل موردنیاز مردم بکنه مثلا همین میوه ببینه چقد اختلاف داره با شهرستان نزدیک ما دهدشت و......
کمالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
به نظر من اگر همه ی مسئولبن این شهر با همین صداقت و مردم داری با مردم همراه باشند
مشکلات بزرگتر این شهر هم به راحتی هر چه تمامتر حل میشوند.
ایشون مرد بسیار خاکی ومردم داری هستند.
پیروز فر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
حقیقتا من دراین برهه از زمان که مردم در بدترین شرایط بد اقتصادی در حالی که خیلی ها در تهیه شام شب مانده اند واین همه تزویر ونیرنگ ودروغ درباره هیچ کس چه شهروند ساده چه مسئول انتصابی به خود حق هیچ گونه قضاوتی را نمیدهم شاید فردای قیامتی اگر باشدبازخواست قضاوت خویش شوم .......
شهروندی ازچرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
ضمن عرض خسته نباشید خدمت فرماندار محترم ،درمتن اشاره کرده بودید که فرمانداران قبلی کت و شلوار می پوشیدند و...خواستم بگویم این طوری هم نیست،من خودم حضور داشتم که آقای فتاح پور فرماندار اسبق دراتش سوزی منطقه شراب گراب واب حیات بادست خالی وشاخه درختان به خاموش کردن آتش پرداخته بود و پس از حدود ۵ساعت خسته بالباس های خاکی همراه باسرهنگ محقق و چندین نفر دیگر از اون منطقه برگشتند
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
درک نگارنده مطلب ازوضعیت گذشته ، وضعیت موجود و بهبود وضع آینده برایم بسیار جالب وامید آفرین است.
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
ضمن تقدیر و تشکر از حساسیت و دغدغه مندی و پیگیرتون
به نظر بنده هر کسی که واقعا می خواهد خدایی و بی ریا کار کند از رفتارهای حاشیه ای و دوربین ها و شانتاݫهای خبری به دور است.
چگونه است که هر جایی مسئولی می خواهد در بین مردم باشد و برای مردم کار کند هم زمان دوربین ها فعال هستند و شروع می کنند به عکس گرفتن؟!!
به نظر بنده شما معیار را شهید باکری قرار دهید و ببینید رفتار فرماندار چه قدر به رفتار شهید باکری شباهت دارد و چقدر از رفتارهای شهید باکری فاصله دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
سلام به نظر من کارنیکواگه ازروی ریا هم باشه آموزنده است وقابل تقدیر ..اما مدیران ومسئولین باید بیشتر به برنامه ریزی مهندسی واجرای آن توجه کنند .شخصا ازمسئولی که برنامه ی علمی نداره اما موقع سیل و....باکت وشلوار تا زانو میره تواب که بچه ای را نجات بده ویا تسبیح به دست فلان کار انجام میده خوشم نمیاد.
آریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
نقدمنصفانه بود‌.البته باید شرایط کاری راهم درنظرگرفت‌.اینکه ایشان بهترازقبلی هابوده نشانه امیدواری هست.درخصوص مقایسه دوم تجربه نشان داده که هرگروه،حزب،تشکیلات و... سعی براین دارند که نماینده خودچه درجایگاه نمایندگی چه درجایگاه وزیری و... را دارای این ویژگی هابدانندوحب وبغض دراین زمینه کاملا مشهوداست. البته بی طرفی صاحب قلم درخصوص این مقایسه مشهوداست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
با سلام در ارتباط با قسمت اول مطالب حضور ایشون در کنار مردم جای تقدیر و تشکر دارد هر چند که انتظار بر این است که این حضور منتج به رفع مشکلات مردم سیل زده گردد اینجانب با شناختی که از آقای نیکروز دارم ایشون را در میان همه فرمانداران شهرستان چرام برتر می باشد زیرا در برهه‌ای که مردم نیاز به کمک داشتند چه زمانی که مسئولیت داشتند ویا نداشتند بی ریا و خالصانه پای کار بودند در ارتباط با قسمت دوم مطالبتون با نظر شما موافقم با اطلاعاتی که از فرماندار دارم در بحث انتخاب مدیران هیچ گونه استقلالی ندارند و سایر موارد که اشاره کردید بر همگان روشن می باشد
سید علی رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
بنظر من چه لزومی داره ریا کاری وریا کار اینقدر خودش را با اب واتش نمیزنه میره چند تا عکس میگیره ومیاد اما ایشان پای پیاده درکوهها ودشتها ومناطق صعب العبور در گروش وووخدمت هست نمرهاش ۱۸ هست بیش از این بودجه وامکانات ندارد والا تمام قد ایستاده وخدمت میکن
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
کاری به محتوای نوشته شده ندارم
اصل طرح کردن همچنین موضوعاتی در قالب بیانیه ، یادداشت و ....، و از این قبیل حرکات مثبت هست با در نظر گرفتن مصالح عموم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار