هنرمندان ملی بر ماندن جشنواره در اصفهان تأکید می‌کنند؛
«پوران درخشنده» فیلمساز و «امرالله احمدجو» کارگردان و فیلمنامه نویس از چهره‌های سرشناس سینمای ایران و «امید اجاقی» کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان درباره ضرورت میزبانی اصفهان از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌گویند و کیفیت برگزاری این رویداد از سوی شهرداری اصفهان را قابل قبول می‌دانند.
کد خبر: ۱۰۶۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱ 05 August 2022

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در آستانه برگزاری است در حالیکه هنوز مشخص نشده است چه شهری میزبان این رویداد فراملی خواهد بود. این سردرگمی از جایی آغاز شد که طی ماه‌های اخیر احتمال انتقال این جشنواره از اصفهان به شهر دیگری قوت گرفت. مسئولان بنیاد سینمایی فارابی از تشکیل کارگروه ارزیابی و برنامه‌ریزی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خبر دادند. این کارگروه که با هدف ارائه پیشنهادات و برنامه‌ریزی در خصوص دوره‌های آتی این جشنواره مبتنی بر بهره‌مندی از تجارب گذشته فعالیت می‌کند، تصمیم دارد نظر خود را درباره انتخاب شهر میزبان از میان سه شهر کرمان، همدان و اصفهان به عنوان شهرهای متقاضی، اعلام کند. همه این‌ها در حالی است که طبق توافق‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته میان شهرداری اصفهان و مسئولان جشنواره در تهران، دبیرخانه دائمی این جشنواره در شهر اصفهان ایجاد شده و امسال نیز شهرداری اصفهان به عنوان متولی برگزاری این رویداد بین المللی، آمادگی همه جانبه خود را برای این میزبانی اعلام کرده است.

انتقال جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان از اصفهان اشتباه است

اما احتمال انتقال جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از اصفهان واکنش‌های مختلفی را در میان هنرمندان و فعالان سینمای کودک و نوجوان به دنبال داشته است. از جمله «پوران درخشنده» کارگردان مطرح سینمای ایران در گفتگویی که اخیراً با خبرگزاری ایمنا داشته، انتقال جشنواره از اصفهان را یک اقدام اشتباه دانسته و بیان کرده است که شهرداری اصفهان توانسته با نگاه تخصصی و رویکرد فرهنگی این جشنواره را طی سال‌های اخیر به یک برند تبدیل کند.

انتقال جشنواره از اصفهان به اعتبار آن لطمه می‌زند

کارگردان فیلم «بچه‌های ابدی» با بیان اینکه مکان برگزاری اغلب جشنواره‌های معتبر دنیا نیز طی سال‌ها تغییر نمی‌کند و در مکان اولیه خود باقی می‌ماند، تأکید کرد: انتقال جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان از شهر اصفهان به استان‌های دیگر اعتبار این جشنواره را از بین می‌برد و لطمه ای جدی به اهداف بلندمدت و پراهمیت آن وارد می‌کند.

او شهر اصفهان را برخوردار از ظرفیت بالای تاریخی و فرهنگی مناسب دانست و افزود: اصفهان جایگاه خوبی برای برگزاری این جشنواره دارد که البته برای ارتقای کیفیت آن باید بودجه بیشتر و برنامه ریزی بهتری در نظر گرفته شود.

درخشنده خاطرنشان کرد: من از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در شهر اصفهان در سال‌های اخیر خاطرات خوبی دارم زیرا در عمل شاهد همدلی در فضای این جشنواره بوده ام.

تلاش حداکثری شهرداری اصفهان برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره

«امرالله احمدجو» کارگردان و فیلمنامه نویس برجسته نیز با اشاره به ظرفیت شهر اصفهان در توسعه و تقویت این جشنواره، گفت: چگونه می‌توان از برگزاری ‌چنین رویدادی در شهری که بیشترین ظرفیت‌های فرهنگی، هنری کشور را دارد چشم‌پوشی کرد؟

او با بیان اینکه باید محوریت برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان باشد، تأکید کرد: من باصداقت تمام به فردی آفرین می‌گویم که اولین بار مبدع این شد که جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان برگزار شود.

به اعتقاد احمدجو شهر اصفهان را نباید به تعارف به نام پایتخت فرهنگی خواند بلکه در واقعیت این شهر پایتخت فرهنگی کشور و جهان اسلام است.

او افزود: این جشنواره باید در شهر اصفهان بماند و برنامه‌ریزی برای اکران هم‌زمان فیلم‌های آن در سایر شهرهای کشور صورت گیرد.

کارگردان سریال محبوب و ماندگار «روزی روزگاری» که داوری دو دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان را هم برعهده داشته است، بیان کرد: در طول برگزاری جشنواره شاهد بودم که شهرداری اصفهان تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد داشته است.

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان بخشی از هویت اصفهان است

«امید اجاقی» کارگردان فیلم‌های کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بخشی از هویت نصف جهان و شناسنامه‌ای برای این شهر است که با فرهنگ و تمدن آن پیوستگی دارد، تأکید کرد: هرچه رویدادها در این شهر بیشتر باشد، هویت شهروندان غنی‌تر شده و سبب معرفی فرهنگ آنان به دیگران می‌شود.

او مدیریت، برنامه‌ریزی قوی، حمایت هنرمندان و هنردوستی مردم اصفهان را راهگشای این جشنواره دانست و گفت: ۲۴ سال برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان، نشان‌دهنده توانایی بالای مدیریت شهری است.

او افزود: اصفهان همیشه ثابت کرده است که در فرهنگ و هنر حرفی برای گفتن دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار