مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به پدیده جوی مونسون و بروز سیل بی‌سابقه در طول ۶۰ سال اخیر در استان یزد، از حفظ پایداری شبکه فوق‌توزیع و انتقال این استان با اجرای اقدامات پیشگیرانه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸ 05 August 2022

«ابوالفضل اسدی» با اشاره به اهمیت بالای شبکه برق استان یزد در پایداری شبکه کشور و ارتباط الکتریکی از طریق ۱۱ خط انتقال و فوق‌توزیع با استان‌های خراسان، کرمان، فارس و اصفهان به عنوان چهارراه تبادل انرژی، افزود: پس از اعلام هشدار هواشناسی، با بهره‌گیری از تجربیات قبلی بروز سیل، ضمن اجرای اقدامات بهینه‌سازی سالیانه و اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی؛ ایمن‌سازی خطوط و پست‌های انتقال و فوق‌توزیع در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه استان یزد دارای ۸۵ پست و ۴۱۲۸ کیلومتر مدار خطوط انتقال و فوق‌توزیع است، در تشریح اقدامات پیشگیرانه انجام شده برای کاهش خسارات و صدمات ناشی از سیل، به بازدید میدانی نمایندگان اداره کل مدیریت بحران استانداری، شهرداری و فرمانداری یزد از محل‌های در معرض خطر اشاره کرد.

اسدی ادامه داد: این بازدید پیشگیرانه به منظور پیگیری رفع آسیب‌پذیری سه پست حساس و حیاتی در پایداری شبکه برق استان و منطقه جنوب کشور انجام شد و طی آن، ایمن‌سازی و تقویت سیل بندهای این پست‌ها انجام شد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد همچنین از تشکیل کمیته مدیریت بحران و کارگروه تخصصی شناسایی و ایمن‌سازی ستاد مدیریت بحران این شرکت، سه روز قبل از بارندگی‌های پدیده مونسون،‌ خبر داد و عنوان کرد: با تشکیل این کارگروه، ضمن اعلام آمادگی به بهره‌برداران پست‌ها برای ارسال گزارش میدانی از وضعیت آب‌گرفتگی اطراف پست‌های انتقال و فوق توزیع استان، تامین تیم‌های عملیاتی و ماشین‌آلات عمرانی مورد نیاز برای مدیریت بحران سیل انجام شد و استقرار آن‌ها در مناطق مختلف استان قبل از وقوع احتمالی سیل تا پایان بحران ادامه داشت و کماکان ادامه دارد.

وی ادامه داد: همچنین تمامی برنامه‌های تعمیرات دارای ریسک بالا تا پایان شرایط اضطراری ناشی از سیل لغو شده و گروه‌های تعمیراتی و پشتیبانی شرکت در وضعیت آماده باش ۲۴ ساعته قرار گرفتند.

این مسئول همچنین در تشریح ایمن‌سازی پست‌های برق در معرض خطر، تصریح کرد: ضمن شناسایی مسیرهای احتمالی حرکت سیل به سمت تاسیسات انتقال و فوق‌توزیع و در نظر گرفتن مسیرهایی که امکان انحراف آب در آن‌ها وجود دارد، مسیرهای احتمالی ورود آب به پست‌های برق و محل عبور خطوط انتقال و کابل‌های فشار قوی مسدود شده و شبکه‌های با پایه‌های بتنی یا چوبیِ در معرض خطر نیز ایمن‌سازی شد.

اسدی حضور و بازدیدهای میدانی مدیران و کارکنان این شرکت از محل‌های احتمالی در معرض خطر در زمان بارندگی را از فعالیت‌های انجام شده در زمان وقوع سیل برشمرد و گفت: اقدامات اصلاحی مورد نیاز نیز پس از انجام این بازدیدها جهت حفظ پایداری شبکه انتقال و فوق‌توزیع استان یزد انجام شد.

وی آمادگی تمامی عوامل، امکانات و پیمانکاران شرکت برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از سیل را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: منحرف کردن آب از ورودی پست‌های انتقال و فوق‌توزیع، ایمن‌سازی پست ۴۰۰ کیلوولت یزد۱ و پست‌های ۶۳ کیلوولت شمال و جنوب و خطوط کابلی ۶۳ کیلوولت آزادگان و منتظرقائم که در معرض ورود آب قرار گرفت، نیز از فعالیت‌های انجام شده، است.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی، اجرای اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی و ایمن‌سازی نقاط حساس، شبکه برق فوق‌توزیع و انتقال استان یزد در وضعیت پایدار قرار داشته و هیچگونه خاموشی در این شبکه ایجاد نشد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد به تشکیل کمیته مدیریت بحران در روز پس از حادثه سیل اشاره کرد و افزود: با استفاده از لایه‌های مختلف اطلاعات جغرافیایی GIS، بررسی‌ها و بازدیدهای مختلفی انجام شد و بر اساس گزارش‌های اخذ شده، مشخص شد که فرونشست زمین در برخی نقاط خصوصا نزدیک محل‌های عبور کابل فشار قوی، برای شبکه برق خطرآفرین شده‌اند، لذا برای تیم‌های عملیاتی، برنامه‌هایی برای انجام اصلاحات لازم تعریف شده است.

وی افزود: بازدیدهای پس از وقوع سیل تا زمان پایان عملیات سایر سازمان‌های خدمت رسان ادامه خواهد داشت تا هماهنگی کامل برای انجام اقدامات اصلاحی انجام گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، اسدی ادامه داد: شرکت‌های برق منطقه ای و توزیع یزد به عنوان شرکت‌های خدمت‌رسان، وظیفه آمادگی شبانه‌روزی خود را تامین مطمئن انرژی برق مشترکین می‌دانیم و در این راستا از وقایع رخ داده به عنوان فرصت استفاده کرده و برای تدوین تجربیات، اقدامات و استخراج نقاط قوت و قابل بهبود با هماهنگی شرکت توانیر و تبادل تجربیات با سایر شرکت‌های صنعت برق،‌ برنامه ای در دست اقدام داریم.

منبع: ایسنا
برچسب ها: سیل ، برق ، انتقال
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار