آتش زدن کاه و کلش بعداز برداشت شالی، برابر ماده 30 آئین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده 20 قانون هوای پاک مصوب سال 96 شورای اسلامی اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می شود
کد خبر: ۱۰۵۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸ 31 July 2022
به گزارش تابناک مازندران ، مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: برابر ماده 19 قانون مجازات اسلامی، آتش زنندگان بقایای گیاهی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.

محمد هادی‌زاده اظهار کرد: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت برنج در زمین های شالیزاری ممنوع و جرم تلقی می شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد افزود: خاک یکی از منابع مهم خدادادی است که با مهیا کردن بستر مناسب، سبب تامین آب و منابع غذایی برای رشد و نمو گیاهان، تولید مواد غذایی و حیات موجودات کره زمین می شود.

 

هادی‌زاده درباره ممنوع بودن آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت برنج در مزارع، گفت: برای حفظ و حراست از محیط زیست، جلوگیری از هرگونه آلودگی هوا و حفظ مواد غذایی و موجودات ذره بینی خاک، آتش زدن کاه و کلش بعداز برداشت شالی، برابر ماده 30 آئین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده 20 قانون هوای پاک مصوب سال 96 شورای اسلامی اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می شود.

 

این مسوول تصریح کرد: برابر ماده 19 قانون مجازات اسلامی، متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی  محکوم خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه زیر خاک کردن بقایای برنج، موجب تقویت فعالیت موجودات ریز و حاصلخیزی خاک شده و با استمرار این روش نیاز به مصرف کودهای شیمیایی نیز کاهش می ­یابد، گفت: وجود بقایای گیاهی، فرصت مناسبی برای حفظ و صیانت از ظرفیت تولیدی خاک است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار