خوراکی که از تفت دادن و کوبیدن دانه‌های کنجد درست شده است را ارده می‌گویند. ارده خام در خیلی از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها به کار گرفته می‌شود. در آشپزی کشورهایی مانند ایران، یونان، لبنان، عراق و ترکیه از این خوراکی بهره زیادی می‌برند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این خوراکی خوشمزه بیشتر بدانید.
کد خبر: ۱۰۵۷۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹ 23 July 2022

خواص ارده

 

ارده چیست؟

تولید ارده و حلوا آن از شهر اردکان استان یزد آغاز شده است. این خوراکی یا همان کنجدی که کوبیده شده است فاقد مواد افزودنی شیمیایی می‌باشد. برای تهیه این میان وعده مفید در ابتدا باید کنجد را به مدت ۶ ساعت در آب خیساند. بعد از آن پوسته سیاه یا قهوه‌ای آن جدا می‌شود.‌ دانه‌های کنجدی که پوست آن کنده شده است را له می‌کنند و از آن خمیری به نام ارده به وجود می‌آید.

این محصول خوشمزه و بی‌نهایت مفید را می‌توانید به همراه عسل، انواع شیره‌ها و مربا میل کنید. حتی خوردن آن بدون اضافه کردن شیرین‌کننده هم قابل مصرف است. این خوراکی سرشار از ویتامین‌های B، D و E است. روغن ارده کنجد موجود در آن شامل اسیدهای چرب اشباع شده است که ۵۰ درصد این محصول را تشکیل می‌دهند. این میان وعده بسیار مفید برای تمام رده‌های سنی به ویژه کودکان و نوجوانان قابل مصرف است. آن را می‌توان در وعده صبحانه و یا هر وعده غذایی دیگر به تنهایی میل کرد.

این خوراکی بی‌نظیر علاوه بر اینکه باعث کاهش کلسترول و چربی خون می‌شود، از چاقی هم جلوگیری می‌کند. خوردن این ماده مقوی باعث کاهش اشتها می‌شود. وقتی این خوراکی تنها مصرف شود به خاطر دیرهضم بودن باعث احساس سیری می‌شود. برای اینکه این میان وعده عالی خاصیت کاهش اشتها داشته باشد می‌بایست به تنهایی میل شود. یک تا دو قاشق از آن را قبل از هر وعده غذایی بخورید و لاغر شوید. در طب سنتی این محصول بسیار توصیه شده است و دارای طبع گرم می‌باشد. طبع گرم ارده خام بسیار مناسب برای سرد مزاجان است. این خوراکی فواید زیادی برای بدن دارد که به همین دلیل در طب سنتی تاکید زیادی بر مصرف آن در وعده صبحانه شده است. مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری به علت احتمال سقط، ممنوع شده است. کالری ارده بسیار بالا است و هر قاشق غذاخوری آن حدود ۹۰ کالری دارد.

خواص ارده

ارده به دلیل طبع گرمی که دارد به شدت سنگین و دیر هضم است. توصیه می‌شود گرم مزاجان آن را به همراه عسل میل کنند. احساس سیری فوری این محصول به شدت عالی است و برای لاغری موثر می‌باشد.این محصول فوق‌العاده بسیار انرژی‌زا است. بهترین غذا برای فصل سرد زمستان است چون سطح انرژی بدن را بالا می‌برد و باعث گرم شدن آن می‌شود. این ماده غذایی بسیار مفید هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان چاشنی همراه غذاهای مختلف مصرف می‌شود. ارده بسیار پرخاصیت و سرشار از مواد مفید است.

  • ویتامین آ موجود در این محصول باعث افزایش رشد کودکان و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین به بینایی و بهبود آن کمک بسیاری می‌کند.
  • ویتامین ب موجود در آن به افزایش سلامت پوست و مو و کاهش استرس و اضطراب کمک شایانی می‌نماید.
  • در این ماده غذایی مفید کلسیم زیادی وجود دارد که باعث رفع بی‌خوابی و افزایش استحکام استخوان‌ها می‌شود.
  • ارده سرشار از منیزیم است که باعث کنترل فشار خون و قند خون در بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا می‌شود.
  • بدن انسان توانایی تولید اسید فولیک ندارد که با مصرف این خوراکی خوشمزه می‌توان این نیاز بدن را تامین کرد.
  • فسفر موجود در آن به افزایش ضریب هوشی و کاهش درد مفاصل کمک می‌کند. همچنین فسفر باعث ترمیم بدن و افزایش رشد سلول‌های بدن می‌شود.
  • این میان وعده پر انرژی اختلالات کبد و کلیه را درمان می‌کند و باعث افزایش حافظه می‌شود.
  • برای درمان بیماری‌های زنانه هم می‌توان از این ماده غذایی ارزشمند استفاده کرد. هنگامی که ارده و شیره انگور را با هم مخلوط کنید بهترین قرص آهن دنیا از این ترکیب به وجود می‌آید که در درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است.

خواص ارده

کاربردهای غذایی و نحوه استفاده از ارده

این ماده غذایی را می‌توان به همراه شیره‌ها به خصوص شیره انگور میل کرد. ارده خام ارزش غذایی بالایی دارد که بیشتر در وعده صبحانه مصرف می‌شود. ترکیبات جدید این محصول با مواد غذایی دیگر مانند ارده شکلاتی بسیار خوشمزه و مفید برای کودکان است. حلوا ارده که از گذشته مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است یکی دیگر از ترکیبات این محصول می‌باشد. این خوراکی را به تنهایی یا با ترکیب شدن با عسل، شیره، خرما، انگور و … می‌توان میل کرد.

مصرف این صبحانه و میان وعده عالی برای خانم‌ها بسیار مفید است. نیاز بدن به مواد معدنی و ویتامین‌ها را به خوبی تامین می‌کند. مصرف این ماده غذایی در خانم‌ها باعث برطرف شدن بیماری‌های رحم می‌شود و قاعده‌آور است. این ماده غذایی چربی بالایی دارد و باید در مصرف آن احتیاط کرد. مصرف بیش از حد آن باعث جمع شدن چربی در دیواره رگ‌ها می‌شود.

نتیجه‌گیری

ارده خواص بسیار زیادی برای بدن انسان دارد. به دلیل طبع گرم این ماده غذایی، برای سرد مزاجان مفید است. این خوراکی از دانه‌های کنجد تولید می‌شود و اولین بار سال‌ها قبل در شهر اردکان یزد ساخته شد. این ماده غذایی را به تنهایی می‌توان مصرف نمود، همچنین در ترکیب با انواع شیره‌ها و عسل‌ها می‌توان از خواص بی‌نظیر آن بهره برد. برای تهیه ارده می‌توانید از طریق سایت سویدا اقدام نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار