معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی:
معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی گفت: کارشناس، داور و قاضی نباید تک بعدی عمل کند و باید مدیر باشد و تنها رسیدگی نکند. گفت: اگر منطقه ای پر تصادف است و پروندهای متعددی در این خصوص تشکیل شده است باید کارشناس با هوشمندی آن مناطق را اعلام کند و یا صرف نظریه کارشناسی در پرونده ها عمل نکند بلکه نسبت به سازش در پرونده تلاش کند.
کد خبر: ۱۰۵۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰ 01 July 2022

به گزارش تابناک رضوی، سید امیر مرتضوی در نشست خبری هفته قوه قضائیه با اشاره به سند تحول قوه قضائیه بیان کرد: در راستای سند تحول قوه قضائیه رهبر معظم انقلاب در روز ۷ تیر در جمع عالی قضایی به اجرای دقیق این سند تاکید کردند و در این راستا کارشناسان دادگستری کمک موثری می توانند، داشته باشند.

معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی افزود: ما در مرکز ۶۵۰ کارشناس رسمی و ۳۵۰ کارشناس کارآموز داریم و در کانون کارشناسان ۱۸۰۰ کارشناس رسمی دادگستری داریم که در رشته های مختلف فعالیت دارند.

وی با تاکید بر تقویت سامانه های ایجاد شده در خصوص مسائل قضایی؛ اظهار داشت: تقویت این سامانه ها موجب رضایتمندی بیشتر خواهد شد.

مرتضوی افزود: یکی از مواردی که دستگاه قضایی با ان دست و پنجه نرم می کند، حجم ورود پرونده ها به دستگاههای قضایی است.در این حوزه مرکز کارشناسان در کاهش ورودی پرونده به ما کمک زیادی می تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه یک کارشناس، داور و قاضی نباید تک بعدی عمل کند و باید مدیر باشد و تنها رسیدگی نکند. گفت: اگر منطقه ای پر تصادف است و پروندهای متعددی در این خصوص تشکیل شده است باید کارشناس با هوشمندی آن مناطق را اعلام کند و یا صرف نظریه کارشناسی در پرونده ها عمل نکند بلکه نسبت به سازش در پرونده تلاش کند.

معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی با اشاره به پرونده های معوق و رسوبی افزود: در خصوص این پرونده ها گاهی نظریه ۱۷ کارشناس وجود دارد که موجب سردرگمی قاصی در رای در پرونده می شود لذا کارشناس باید مستند و مستدل بنویسد تا قاضی را در تصمیم‌گیری اقناع کند.

وی با بیان اینکه در بحث اطاله دادرسی، تکرار کارشناسی ها اطاله دادرسی ها را به همراه دارد؛ در ادامه اظهار داشت: با توجه به قولنانه ای بودن اکثر مناطق حاشیه شهر کمیته ای در حاشیه شهر برای اراضی قولنامه با حضور نماینده اداره ثبت اسناد، آستان قدس رضوی، نماینده دادگستری و ... تشکیل شد و تا امروز ۴ هزار سند قولنامه ای به سند رسمی تبدیل شده است.

وی با اشاره به ۱۸ شعبه اجرای احکام کیفری در مشهد که هر کدام به صورت تخصصی یک موضوع را دنبال می کند و ضمن کار آسیب شناسی می کنند؛ گفت: این اقدام در دادگاههای کیفری و دادسراهای ما شروع شده است.

مرتضوی با تاکید بر تشکیل کمیته ای در این خصوص توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری و رائه راهکار به دادگستری استان؛ گفت: ما این اقدام را با گروه صنعت داشته ایم، برای این منظور ۲۳ هیئت اندیشه ورز تخصصی با گروه صنعت تشکیل دادیم. که هر کدام به صورت تخصصی یک مبحثی را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه باید در شهرستان ها کارشناسان بومی داشته باشد؛ افزود: شناسایی و تشویق کارشناسانی که به صورت رایگان پرونده های افراد نیازمند کارشناسی می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار