کد خبر: ۱۰۵۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳ 01 July 2022

مطالبه تعيين تکليف استقرار گمرک در مبادي خروجي منطقه آزاد اروند در دستور کار وزير اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران از برگزاری نشست بررسی و جمع‌بندی نهایی درباره موضوع استقرار گمرک در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند طی روز جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار تابناک از منطقه آزاد اروند؛«سیداحسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در جریان بازدید از زیرساخت‌های بندر و دریانوردی خرمشهر و در جمع اصحاب رسانه و در پاسخ پرسش خبرنگاران درباره تعیین تکلیف استقرار گمرک در مبادی خروجی منطقه آزاد اروند گفت: امروز این موضوع با حضور مقامات سازمان منطقه آزاد اروند و گمرک جمهوری اسلامی ایران که همراه ما حضور دارند بررسی و جمع‌بندی نهایی بعد از جلسه اعلام خواهد شد.

وزیر اموراقتصادی و دارایی در سفر به منطقه آزاد اروند از وضعیت دروازه‌های ورودی و خروجی این منطقه بازدید کرد.

«سیداحسان خاندوزی» در ادامه برنامه‌های خود در سفر به منطقه آزاد اروند از دروازه‌های ورودی و خروجی این منطقه بازدید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همین منظور در گیت‌های آبادان ـ اهواز و آبادان ـ ماهشهر حضور یافت و از نزدیک در جریان روند فعالیت در گیت‌ها قرار گرفت

*واردات کالای ته‌لنجی رسمیت می‌یابد*

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه آیین‌نامه ساماندهی فعالیت تجاری مرزنشینان برای ساماندهی ورودکالاهای ته لنجی و قانونی کردن وارد کردن این‌گونه کالاها خبر داد.

خاندوزی در سفر خود به این منطقه گفت: امروز به همراه مقام‌های منطقه ای گفت‌وگویی با فعالان اقتصادی فعال در حوزه آبادان، خرمشهر، اروندکنار و چویبده و به‌طور عمده در بحث گمرکات و بنادر فعال فعالیت تجاری دارند، داشتیم که رونق کار از خواسته آن‌ها بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه رونق‌بخشی به فعالیت‌تجاری مرزنشینان از مدت‌ها قبل به‌عنوان موضوع مهم در رونق منطقه‌ای مطرح شده است، افزود: در همین راستا ستاد مبارزه با قاچاق کالا در کنار وزارت صمت و کشور مکلف به آماده‌سازی آیین نامه‌ای برای ساماندهی مبادلات مرزنشینان به‌ویژه در بحث ته‌لنجی شدند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این آیین‌نامه آماده و در هیأت دولت بررسی شد اما چند بند از این آیین‌نامه نیاز به یک مجوز فراوانی از سوی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه‌قوه دارد که این مورد ارسال شده و امید است ظرف هفته آینده و هفته پیش رو در جلسه شورای‌هماهنگی بندهایی که نیاز به مجوز خاص دارند تصویب شوند.

خاندوزی با تأکید بر اینکه به محض الحاق آن مصوبه به آیین‌نامه نتیجه آن توسط وزارت صمت ابلاغ می‌شود، به مزایای مصوب شدن این آیین اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه مطرح شده در هیئت دولت یک اتفاق مهم رخ می دهد و آن این است که ورود کالاهای ته لنجی به صورت منظبط، ثبت شده و شفاف در گمرک ثبت می‌شود.

وی توضیح داد: با تصویب این آیین‌نامه کالاهای ته لنجی از گروه کالاهای قاچاق خارج خواهند شد و تعداد سفرهای سالانه که محدود شده و نارضایتی زیادی ایجاد کرده بود افزایش خواهد یافت.

بنا به گفته وزیر اقتصاد و دارایی با افزایش تعداد سفرهای سالانه و میزان کالاهایی که امکان ورود قانونی پیدا خواهد کرد و انواع کالاها که به وزارت صمت هر استان جداگانه ابلاغ می‌شود، اتفاق مثبتی در راستای افزایش رونق و درآمد منطقه و رفع بیکاری رخ می‌دهد.

خاندوزی در خصوص استقرار گیت‌ها در ورودی منطقه آزاد اروند نیز گفت: هنوز تصمیم در این رابطه گرفته نشده که در این سفر و با برگزاری جلسه ای با حضور منطقه آزاد و گمرک موضوع بررسی می‌شود و بعد از نهایی شدن نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با موضوع معافیت گمرکی در مناطق‌آزاد نیز اظهار کرد: معافیت گمرکی پیشنهاد شده که وزارت صمت در صورت تأیید آن باید این پیشنهاد را در هیئت وزیران برای مصوب شودن مطرح کند، اما بخاطر قطعی نشدن اکنون نمی‌توان وعده‌ای را به مردم در این خصوص داد.

پایان پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار