رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران :
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از غیرتخصصی بودن برخی نهاد‌های داوری در کشور انتقاد کرد و گفت: برخی از این نهاد تنها دوباره کاری می‌کنند و تاثیری در کاهش پرونده‌های قضایی ندارند.
کد خبر: ۱۰۵۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳ 30 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا دکتر جعفر کوشا امروز (۹ تیر) در نشست هم اندیشی جمعی از کانون‌های وکلای دادگستری کشور با موضوع "داوری" که در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، با تاکید بر لزوم مشارکت بیشتر مردم در امر داوری، اظهارکرد: از یک طرف گفته می‌شود مردم در باب داوری دخالت کنند، یعنی مردم در امور خودشان مشارکت داشته باشند، اما از آن طرف شاهد شکل گیری یک دستگاه عریض و طویل قضایی در کشور هستیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است قضازدایی و کاهش تصدی گری را در امور قضایی داشته باشیم، بگونه‌ای که امور حقوقی را به داوری و امور کیفری را به میانجی‌گر بدهیم، پس چرا دستگاه قضایی این حجم از پرونده‌ها را دارد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا دادگستری ایران اضافه کرد: اگر نظام داوری را قبول داریم، پس وقتی داور نظر می‌دهد، باید بار و حجم پرونده‌های دادگستری‌ها کم شود، درحالی که بسیاری از آراء داوری، پس از اینکه روی آن اعتراض خورده می‌شود، به دادگستری ارجاع شده و در آنجا باطل می‌شود و به این ترتیب کلی از پرونده‌هایی که به داوری ارجاع می‌شود، در دادگستری باطل می‌شود و این یعنی دوباره کاری.

وی با تاکید براینکه نظام داوری باید یک نظام منسجم و با حضور نیرو‌های متخصص در این حوزه باشد، عنوان کرد: زمانی که فرد شاکی می‌خواهد طرح دعوا کند، او را ملزم می‌کنند که برای ایجاد صلح و سازش به شورای حل اختلاف برود، درحالیکه شاکی از ابتدا هم اعلام می‌کند که قصد سازش ندارد و از مرجع قضایی دادخواهی می‌خواهد، اما با این وجود، پرونده به شورای حل اختلاف می‌رود و در آنجا شاکی رضایت نمی‌دهد و پرونده دوباره به دادسرا ارجاع داده می‌شود که این همه رفت و برگشت چیزی جز سرگردان کردن مردم نیست.

کوشا ادامه داد: اگر می‌خواهیم مردم را به صلح و سازش ترغیب کنیم، باید نیروی انسانی مرجع داوری متخصص در این حوزه باشد تا بتواند از جان و مال مردم دفاع کند و شایستگی آن را داشته باشد، چرا که قضاوت امری تخصصی است و همه نمی‌توانند به آن ورود کنند، اما در شورای حل اختلاف می‌بینیم که علیرغم تخصصی نبودن، رای صادر می‌شود.

وی با تاکید براینکه شورای حل اختلاف از ابتدا هم قرار نبود که برای پرونده‌ها رای صادر کند، گفت: هدف شکل گیری شورای حل اختلاف، کدخدا منشی، ریش سفیدی و حل مشکلات مردم بین خودشان بود، اما اکنون می‌بینیم تشکیلات عریض و طویلی به نام شورای حل اختلاف تشکیل شده و عده‌ای که تخصص این حوزه را ندارند وارد آن شده و خود را به عنوان همکار قضایی معرفی می‌کنند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: اگر قرار بود شورای حل اختلاف، اختلافات بین مردم را حل کند، پس چرا در حال حاضر این تعداد پرونده داریم. اگر نهادی درست می‌کنیم، مانند نهاد داوری و پرونده‌ها را به داور ارجاع می‌دهیم، باید مکانیسمی ایجاد شود که پرونده‌ها را کم کند، نه اینکه دوباره کاری شود.

وی متذکر شد: پرونده‌های حقوقی را که به داوری ارجاع می‌دهیم و دوباره کاری که روی آن‌ها صورت می‌گیرد، باعث شده تا مردم را در بحث‌های نظام قضایی سرگردان کنیم.

کوشا با انتقاد از غیرتخصصی بودن نهاد داوری در شورای حل اختلاف، عنوان کرد: اگر دستگاه قضایی بودجه دارد، به جای شورای حل اختلاف می‌تواند، آن بودجه را به قضات خودش بدهد تا در نوبت ظهر در منزل بتوانند برای پرونده‌ها رای صادر کنند. اگر هم به نظام داوری اعتقاد دارید، آن را تقویت کنید تا مردم کمتر به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

وی در ادامه از آمادگی مرکز داوری کانون‌های وکلا برای همکاری با قوه قضائیه جهت رسیدگی به اختلافات بین مردم خبرداد و گفت: ما به عنوان یک نهاد مردمی، در امر داوری تجربه‌های بسیار خوبی داریم و می‌توانیم در امر قضازدایی و شبه قضایی تعامل خوبی با این قوه داشته باشیم.

این مسئول در ادامه سخنانش به برگزاری همایش سراسری قوه قضائیه که اخیرا برگزار شد اشاره و اظهار کرد: این هفته، به مناسبت هفته قوه قضائیه همایشی برگزار شد که در آن نهاد وکالت که برگرفته از مردم است، حضور نداشت.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با انتقاد بی توجهی به حضور کانون وکلای دادگستری در این همایش، اعلام کرد: از آنجایی که وکلا یکی از دوبال فرشته عدالت هستند، هرساله در این همایش شرکت می‌کردیم، اما امسال دعوت نشدیم.

وی ادامه داد: هرچه پیش می‌رویم، گفته می‌شود که مردم را در نهاد قضایی مشارکت دهید و برای مردم کار کنید. کانون وکالت هم از مردم است و مشارکت آن می‌تواند در جهت ارتقای قوه قضائیه باشد، اما با عدم دعوت از کانون‌های وکلا متاسف شدیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار