فوق تخصص گوارش کودکان گفت:‌ نیاز است، گاه پدرها برای کودکان خود لالایی بخوانند، صدای بم مردانه کودکان بی‌قرار دچار "کولیک" را آرام می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷ 30 June 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: کولیک وضعیتی آزاردهنده است که نشانه آن بیقراری و گریه بیش از حد و تسلی ناپذیر نوزاد برای بیش از سه ساعت در روز، سه روز در هفته و به مدت بیش از سه هفته است. نوزادان مبتلا به کولیک اغلب هر روز در یک زمان خاص گریه می کنند و بیشترین دوره های گریه معمولا اواخر بعدازظهر یا عصر اتفاق می افتد. ابتلا به کولیک در میان نوزادان شایع است.

دکتر عباس عوض‌پور فوق تخصص گوارش کودکان افزود: همین طور بغل‌کردن و راه بردن نوزاد، استفاده از صدای وسایلی مثل جاروبرقی، سشوار و اخیرا اپلیکیشن‌هایی که صدای این وسایل را تقلید می‌کند در آرام کردن این نوزادان کمک‌کننده است.
وی اضافه کرد: استفاده از روش قنداق کردن این نوزادان در زمان‌های بی‌قراری هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. توصیه دیگر این است که این نوزادان را در ماشین گذاشته و به گردش بروند. قطعا به آرامش نوزاد کمک می‌کند.
به گفته عوض‌پور، کولیک یا قولنج یکی از شایع ترین شکایت‌ها و دلایل مراجعه والدین به متخصصین کودکان و فوق تخصص‌های گوارش و نوزادان است. این اتفاق به خصوص در والدین جوانی که به تازگی دچار فرزند شده‌اند و تجربه اول فرزندآوری‌شان است با شدت بیشتری مشاهده می‌شود.
وی بیان کرد: شکایت شایع در والدین این گونه است که می‌گویند الگوی خواب فرزندم به هم خورده، شب تا صبح گریه می‌کند و هنگامی که ما را خسته کرد، نوزاد آرام می‌گیرد و می‌خوابد. مادری که فرزند مبتلا به کولیک دارد از دور مشخص است، نوعی استیصال و اضطراب را در چهره والدین می‌توان مشاهده کرد.
به گفته وی کولیک شیرخوارگی معمولا از سنین ٢ تا سه هفتگی شروع شده و نوزاد به مدت سه ساعت در ٢٤ ساعت گریه می‌کند و این حملات تا ٦هفتگی ادامه یافته و رفته رفته تا سه ماهگی رو به بهبودی می‌رود، ولی گاهی بعد از این دوران هم شاهد ادامه کولیک هستیم. معمولا پزشک درمانگر بعد از معاینه نوزاد و مشاهده رشد و وزنگیری و رد علل پاتولوژیک به تشخیص می‌رسد.
عوض‌پور حمایت از مادر خانواده را در این شرایط بسیار مهم دانست و گفت: مهمترین اقدام پزشک، دادن اطمینان خاطر به والدین و تأکید براین نکته است که این یک وضعیت طبیعی است و به زودی رفع خواهد شد.
وی افزود: توصیه اول به مادران شیرده این است که از مصرف حبوبات و غذاهای نفاخ پرهیز کنند. درباره مصرف لبنیات، اگر مادر مشاهده کرد که علائم کولیک نوزاد شدت یافته است باید مصرف لبنیات را مدتی به تأخیر بیندازد. اصلا و ابدا توصیه به مصرف شیر خشک و جایگزین کردن شیر خشک به جای شیر مادر نمی‌شود.
این فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به محصولات تجاری متنوعی که در بازار برای درمان کولیک وجود دارد گفت: تأثیر آن‌ها معمولاٌ آن گونه که تبلیغ می‌شود برای پزشکان روشن نیست. تنها مورد، مصرف پروبیوتیک‌ها(باکتری‌های مفید روده) به مدت محدود حداکثر یک ماه در شرایط پاسخ‌دهی مناسب مورد قبول است که پذیرش یا عدم پذیرش آن هم نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.
به گفته وی در نتیجه مهم‌ترین کار دادن آرامش به خانواده و تکرار چندین باره این مطلب مبنی بر گذرا بودن این دوران و تأکید بر سالم بودن نوزاد است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب ها: بیماری ، کولیک ، نوزادان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار