رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران از اکتشافات معماری جدید برجای مانده از دوران ساسانیان در محدوده سد چم شیر این شهرستان خبرداد.
کد خبر: ۱۰۵۳۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴ 29 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایلنا رحیم خردمند گفت: مرحله پایانی طرح کاوش نجات بخشی محدوده سدچم شیر گچساران هم اکنون در حال اجرا است که این عملیات کاوشگرانه آثار باستانی با فاصله از محل احداث سد چم شیر شهرستان گچساران و توسط یک تیم مُجرب و البته با مجوز از پژوهشکده باستانی کشور و یگان حفاظتی استان کهگیلویه وبویراحمد، در حال تحقیق و کشف آثار مدفون در این محدوده اند.

وی با بیان اینکه یافته های این تیم در دو تپه و طی سه مرحله کاوشگری به دست آمده است، اظهار داشت: در یکی از تپه ها زمینه اکتشافات معماری انجام شده و سه دوره معماری در این کاوش هم به دست آمده است.

رئیس میراث فررهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گچساران افزود: دوره اول اکتشافات مرتبط به دوره عشایری امروزی، دوره دوم مرتبط با سده های میانه اسلامی و دوره سوم و در واقع دوره آخر مربوط به دوره ساسانی است.

خردمند با تشریح برخی ویژگی های اکتشافات صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در یافته های معماری، دیواره ای که از دوران ساسانی به دست آمده پهن تر از دیواره های دوره های دیگر است و دو طرف دیواره دوسنگ بزرگ قرار دارد که میانه دیوار، قلوه سنگ کار شده و عرض دیواره هم 75 سانتیمتر است.

وی با تاکید براینکه این نماد بارز  معماری دوره  ساسانی است، ادامه داد: معماری به دست آمده در لایه دوم کاوش این تپه، معماری اسلامی با قطری کمتر و ملات گچ است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گچساران گفت: در کاوش تپه دوم، مقدار زیادی سفال به دست آمده که مربوط به دوره ساسانی و اسلامی بوده و البته در این اکتشاف ظرف کاملی کشف نشده و جنس اشیاء سفالینه است که موارد شاخص جدا شده و جهت ثبت مشخصات نهایی و تشخیص درست، وارد جدول می شود.

خردمند افزود: با شُستن سُفال های شاخص، شاموت و میزان مدتی که سفال در کوره بوده  و دوره تاریخی اش مشخص می شود.

طرحِ سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان (گچساران) مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد، قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث خواهد شد.

 سد چم شیر پنجمین سد بزرگ کشور ایران خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار