مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: سه فرد مبتلا به تب کریمه کنگو ساکن شهرستان فریدونشهر پس از گذراندن دوره درمان بهبود یافتند و تا کنون مورد دیگری از ابتلا به این بیماری نداشتیم.
کد خبر: ۱۰۵۳۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴ 27 June 2022

رضا فدایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احتمالا این افراد از دام آلوده به این بیماری مبتلا شدند و ممکن است کنه آنها را گزیده باشد یا با گوشت آلوده سر و کار داشتند.

وی با بیان اینکه راه عمده انتقال این بیماری از تماس با دام آلوده است، اظهار داشت: ترجیحا بهتر است افرادی که از بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو مراقبت می کنند نیز مباحث احتیاط حرفه ای را رعایت کنند.

فدایی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از ذبح دام خارج از کشتارگاه خودداری کرد، اضافه کرد: با توجه به نزدیک بودن عید قربان از مردم می خواهیم که این توصیه ها را جدی بگیرند و گوشت را از واحدهای قصابی و صنفی مجاز خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه نظارت های لازم نیز از سوی مرکز بهداشت در این زمینه انجام می شود، خاطرنشان کرد: ذبح دام خارج از کشتارگاه از نظر قانونی ممنوع است.

مورد تایید شده ای از وبا در اصفهان نداشتیم

مسوول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه تا کنون مورد تایید شده ای از ابتلا به بیماری وبا در استان اصفهان نداشتیم، گفت: در سه ماه نخست امسال از نمونه های آزمایشی گرفته شده هیچیک مثبت نبود.

فدایی با بیان اینکه در فصل گرما باید بهداشت آب و مواد غذایی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، افزود: به مردم توصیه می کنیم که میوه و سبزی را حتما قبل از مصرف بشویند و از آشامیدن آب چشمه ها، قنات ها و رودخانه جدا پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه در فصل گرما احتمال بروز بیماری های گوارشی و مراجعه افراد با علائم اسهال زیاد است، اظهار داشت: افرادی که بدلیل عوارض گوارشی در این روزها به مراکز درمانی مراجعه می کنند ممکن است تعدادی از آنها بدلیل ابتلا به کووید-۱۹ و برخی موارد کم خطر ویروسی باشد.

فدایی با بیان اینکه هنوز متناسب با فصل گرما مراجعاتی درباره علائم بیماری های گوارشی به مراکز درمانی در اصفهان داریم، اضافه کرد: رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی در دوران کرونا در کاهش بیماری های عفونی بویژه اسهال تاثیر داشته است.

وی درباره شیوع این بیماری در برخی از کشورهای همسایه توضیح داد: تحولاتی در برخی از کشورهای همسایه وجود دارد و به هر حال ما با آنها در تعامل و ارتباط هستیم بهمین دلیل از مردم می خواهیم که توصیه های بهداشتی را حتما رعایت کنند.

وی با اشاره به برخی مطالب و فایل های صوتی منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر شیوع وبا در اصفهان، تصریح کرد: این یک دروغ است و نباید مردم را با این اخبار نامعتبر، نگران و ناراحت کرد.

فدایی با بیان اینکه وبا یک بیماری گوارشی است و قابل قیاس با بیماری تنفسی کووید-۱۹ نیست، اضافه کرد: لازم است به جای دامن زدن به شایعه ها، آموزش عمومی درباره رعایت بهداشت توسعه یابد.

وی با تاکید بر اینکه آب آشامیدنی و لوله کشی شهر اصفهان نیز مورد تایید است، ادامه داد: انتشار برخی از اخبار کذب و شایعه ها ممکن است به افزایش قیمت برخی اقلام منجر شود که باید از آن جلوگیری شود.

بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که از راه گزش کنه آلوده منتقل می‌شود و علائم مشکوک به این بیماری باید جدی گرفته شود زیرا زمان نقش بسیار مهمی در درمان این بیماری ویروسی دارد.

این بیماری در فصل تابستان همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه‌ها) شیوع بیشتری دارد و احتمال ابتلاء به آن در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، بالا است.این بیماری از آسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع می‌باشد.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود . این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب کُشنده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار