مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان با اشاره به قانون جدید حمایت از خانواده و جمعیت گفت: در این قانون، تنها مرجع دریافت تقاضا و رسیدگی به درخواست سقط جنین متقاضیان، پزشکی قانونی است.
کد خبر: ۱۰۵۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳ 26 June 2022

دکتر منصور فیروزبخت افزود: ماده ۵۶ این قانون در سالجاری که جایگزین ماده قبلی در سال ۸۵ شده، مربوط به پزشکی قانونی و موضوع سقط جنین است.

وی اظهار داشت: بر این اساس اگر مادری احساس کند جنین او دچار مشکل بوده یا خودش دچار بیماریست به گونه‌ای که ادامه بارداری برای سلامتش مشکل آفرین باشد می‌تواند با مراجعه به پزشکی قانونی، درخواست سقط جنین دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان افزود: تمام درخواست‌های سقط جنین باید در پزشکی قانونی ثبت و سپس در کمیسون مربوطه با حضور یک پزشک مُتخصصِ مُتعهد، یک قاضی از سوی دادگستری و یک نفر از پزشکی قانونی، بررسی و در باره آن اعلام نظر شود.

وی همچنین در باره چالش‌های پزشکی قانونی در جذب و حفظ نیروی انسانی در این سازمان گفت: سختی و حساسیت کار، پاسخگو بودن به مقام قضایی، حقوق و مزایای ناکافی و جذابیت کم ِکار در این نهاد موجب این چالش در استان و کشور شده است.

فیروزبخت همچنین با اشاره به کمبود پزشک و نیروی انسانی در مراکز پزشکی قانونی شهرستان‌های سمیرم، خوانسار، بویین و میاندشت، نطنز، جلگه و هرند اظهار داشت: اکنون درخواست های پزشکی قانونی در این شهرستان‌ها توسط پزشکان معاضدتی بررسی می‌شود.

وی از گشایش گام(فاز) نخست ساختمان جدید پزشکی قانونی اصفهان در منطقه "گَوَرت" در ایام دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این ساختمان با یکهزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا شامل سالن تشریح، آزمایشگاه، آسیب‌شناسی و سم‌شناسی است.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان خاطرنشان کرد: برای تکمیل گام نخست این مجموعه که احداث آن از سال ۸۷ آغاز شده بود ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است.

وی، فرسودگی، قدیمی بودن و کمبود جا برای پذیرش مراجعان در ساختمان فعلی پزشکی قانونی را یکی از مشکلات پابرجای این نهاد از گذشته تاکنون عنوان کرد و گفت: درصدد راه‌اندازی واحدی دیگر از این مجموعه در غرب اصفهان هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان با اشاره به اینکه تحریم‌ها، فرصتی برای خودکفایی در این سازمان شده است، خاطرنشان کرد: برخی تجهیزات از جمله کیت‌های تشخیص "دی ان ای" که در گذشته وارداتی بود، با همت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تولید شده که این کار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

وی همچنین در باره آمار ۲ ماهه امسال پزشکی قانونی گفت: در این مدت در مجموع ۱۹ هزار و ۴۸۳ معاینه سرپایی انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش داشت.

دکتر فیروزبخت افزود: همچنین آمار مراجعه‌کنندگان برای نزاع در این مدت ۶ هزار و ۵۹۳ مورد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳،۸ درصد کاهش داشت.

وی همچنین با اشاره به آمارهای سال گذشته پزشکی قانونی استان گفت: سال گذشته ۲۴ هزار و ۸۵۶ مورد مراجعه مصدومیت بدلیل تصادف، ۴۱ هزار و ۶۴ نزاع، ۲ هزار و ۷۵۲ مصدومیت ناشی از حوادث کار و ۱۲۸ فوتی حوادث ناشی از کار، ۴۰ مورد برق‌گرفتگی  و ۴۷ مورد غرق‌شدگی در استان توسط پزشکی قانونی اصفهان بررسی شد.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان یادآور شد: سال گذشته همچنین یکهزار و ۳۲۵ پرونده در کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی استان بررسی شد و به نتیجه رسید که از این تعداد ۲۱۸ مورد مربوط به قصور پزشکی و ۶۳۰ مورد مربوط به معاینات روانپزشکی بود.

وی همچنین آمار فوتی‌ ناشی از مسمومیت با گاز منواُکسیدکربن در استان را ۶۱ نفر، فوتی‌ ناشی از سوختگی را ۱۹۲ نفر، فوتی‌ ناشی از حوادث ترافیکی را یکهزار و ۲۲ نفر و فوتی‌ ناشی از مصرف قرص برنج را ۲۵ نفر در استان اعلام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار