تابناک-نماینده ولي فقيه در استان هرمزگان گفت:امروزه یکی از مسائلی که از اهمیت ویژه‌ای در تمام مشاغل برخوردار است، دشمن به دنبال مدیریت افکار عمومی و تغییر ذائقه مردم است.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ 26 June 2022

به گزارش تابناک هرمزگان حجت الاسلام  محمد عبادی‌زاده صبح امروز در نشست معرفتی بصیرتی با اصحاب رسانه که در ناحیه مقاومت بسیج استان هرمزگان برگزار شد، با ذکر این نکته که اصحاب رسانه نقش مهمی در هدایت و مدیریت افکار عمومی جامعه را بر عهده دارند، اظهارداشت: امروزه یکی از مسائلی که از اهمیت ویژه‌ای در تمام مشاغل برخوردار است، نگاه اخلاقی به کار و شغل است.

وی عنوان کرد: دنیای غرب مقید است که باید در کنار استفاده از افراد متخصص در حوزه‌های فنی و ... یک متخصص اخلاق کاربردی را نیز به کار گیرد چراکه اعتقاد دارند که اخلاق اگر در اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی حاکم باشد راندمان و بهره‌وری نیز افزایش پیدا می‌کند و به همین جهت است که در تمام حوزه‌ها از جمله محیط‌زیست، تجارت، حمل و نقل، دانشگاه و ... اخلاق خاص آن حرفه و شغل تعریف شده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، تصریح کرد: نمی‌شود که رسانه به عنوان یک تریبون نقش اساسی در هدایت افکار عمومی داشته باشد، اما فاقد یک اخلاق حرفه‌ای باشد لذا بیش از هر چیزی نیازمند اخلاق رسانه‌ای هستیم و بدون آن با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با ذکر این نکته که دنیای جدیدی به نام فضای مجازی به روی انسان باز شده است، بیان کرد: دنیای مجازی با دنیای حقیقی درهم تنیدگی خاصی دارد لذا قواعد فضای مجازی با فضای حقیقی تفاوتی ندارد و باید قوانین را در این حوزه تطبیق دهیم.

وی، فضای مجازی را بخشی از حقیقت جامعه دانست و خاطرنشان کرد: نمی‌توان فضای مجازی و حقیقی را جدا از هم تصور کرد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با بیان این نکته که جنگ جدید، جنگ رسانه‌ها و اراده‌ها است، بیان کرد: در این نوع جنگ طرفی پیروز است که بتوانند افکار عمومی را به دست بگیرد و کنترل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده گفت: هر چه در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... تلاش شود اما اگر حوزه رسانه اراده جامعه و افکار عمومی را مدیریت کرد می‌تواند ذائقه‌ها اجتماعی را تغییر دهد و این تغییر ذائقه به معنی به دست گرفتن میدان توسط دشمن می‌شود.

وی تشریح کرد: دشمن در هر شرایطی متناسب با شرایط خاص خود برنامه‌ریزی و طراحی‌هایی را انجام می‌دهد و باید بررسی کنیم که امروز از چه تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند. می‌توان گفت که هر چه دشمن شناخت بیشتری از جامعه داشته باشد اثرگذاری و نفوذ بیشتری برای مدیریت افکار عمومی خواهد داشت.

امام جمعه بندرعباس، شاخص و معیار مهم امروز در حوزه جنگ رسانه را شناخت دشمن در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: شناخت دشمن در حوزه رسانه بر عهده اصحاب رسانه است. تا دشمن را نشناسیم نمی‌توانیم راه‌های مقابله با تهاجم دشمن را شناسایی و به موفقیت دست پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با بیان این نکته که باید نقاط آسیب‌پذیر جامعه خود را در حوزه داخلی شناسایی کنیم، اظهارداشت: امروز اگر نقاط آسیب‌پذیر جامعه را شناخته نشود نمی‌توان با ترفندهای دشمن مقابله کند چراکه در صورت شناخت نقاط ضعف، تلاش‌های رسانه‌ای خود را متمرکز و هدفمند می‌کنیم.

وی، با ذکر این نکته که نوع فعالیت اصحاب رسانه با یک هدف متعالی برای به عقب‌راندن دشمن و واکسینه کردن جامعه است، عنوان کرد: حوزه پاک رسانه است که می‌تواند افکار عمومی جامعه را به خوبی مدیریت کند. رسانه پاک رسانه‌ای است که با اصول و معیارهای اخلاقی مطابقت داشته باشد و در اغلب ادیان، جغرافیا و برهه‌های مختلف تاریخ نیز مشترک است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که معیارهای اخلاقی است که رسانه را وارد فعالیت پاک می‌کند، تصریح کرد: حوزه رسانه یک حوزه دوسویه است یعنی رسانه می‌تواند بر اخلاق جامعه تاثیرگذار باشد و اخلاق نیز می‌تواند رسانه را تحت تاثیر قرار دهد. بنابر این اصحاب رسانه از نقش خود در اثرگذاری بر اخلاق جامعه صرف نظر نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با بیان این نکته که اگر تغییر سرنوشت جامعه یک گلوگاه دارد، بیان کرد: گلوگاه تغییر سرنوشت جامعه مدیریت افکار است به همین جهت باید مواظب افکار باشیم چراکه گفتار، رفتار، شخصیت و سرنوشت انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی، با بیان این نکته که جنگ رسانه یعنی تسلط به افکار جامعه، خاطرنشان کرد: تغییر افکار عمومی، ذائقه عمومی را نیز تغییر خواهد داد که آثار زیان‌باری به همراه خواهد داشت و برای جبران آن باید مجموعه اقدامات گسترده را انجام داد که امری دشوار است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، اولین اصل در حوزه اخلاق رسانه را صداقت دانست و بیان کرد: اینکه خبر صحیح و درست باشد پایه و اساس اخلاق رسانه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده،  ضمن تاکید بر اهمیت بی‌طرفی رسانه‌ها، گفت: اگر تفکر اصحاب رسانه و ذاعقه سیاسی روی خبر و پیام رسانه‌ها اثرگذار باشد، بی‌طرفی را نمی‌توان اعمال کرد چراکه پیامی که به مخاطب مخابره می‌شود ناشی از تفکر شخصی است در صورتیکه پیام‌ها و اخبار باید شفاف و بدون غرض مخابره شود.
وی، با ذکر این نکته که فعالیت رسانه‌ها باید علمی و مطابق با واقعیت باشد، تشریح کرد: مطابقت اخبار و گزاره‌ها با واقعیات و حقایق از اهمیت ویژه‌ای در فعالیت رسانه‌ای برخوردار است به همین جهت باید واقعیات در حوزه‌های مختلف شناسایی کنیم تا مسیر خبری صادق‌تر و منطبق‌تر با واقعیات باشد و حقایق به مردم منتقل شود.

امام جمعه بندرعباس، اصحاب رسانه را امانت‌دار دانست و گفت: رسانه باید تلاش کند بدون تغییر و بدون دخل و تصرف اخبار را به سمع و نظر مردم برسانند چراکه این پیام یا خبر یک امانت محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با ذکر این نکته که تعصب در هر زمینه‌ای تفکر انسان را کور می‌کند، اظهارداشت: باید از تعصب دوری کرد چاکه تعصب در هر زمینه‌ای باعث دور شدن انسان از اهداف می‌شود و راه و دریچه دست‌یابی به حقیقت را مسدود می‌کند.

وی، با ذکر این نکته که اصحاب رسانه هم حال و هم تاریخ را می‌نویسند و ثبت می‌کنند، عنوان کرد: اصحاب رسانه برای نسل امروز اخبار و تحلیل را مخابره می‌کنند و برای آیندگان تاریخ را می‌نویسند به همین جهت باید به اهمیت جایگاه خود آگاه باشند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به حقوق معنوی رسانه برای جلوگیری از سرقت آثار، تصریح کرد: برای حمایت از حقوق معنوی از افرادی که صاحب اندیشه و قلم هستند در قانون دچار ضعف هستیم و قانون‌گذار باید برای جلوگیری از بروز سرقت‌های ادبی به این مساله ورود کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، ضمن تاکید بر تحقیق و پالایش اخبار توسط اصحاب رسانه، بیان کرد: صحت‌سنجی و تحقیق درباره صحت اخبار پیش از انتشار از اهمیت ویژه‌ای برای جلوگیری از انتشار شایعات برخوردار است که اصحاب رسانه باید بدان توجه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار