کد خبر: ۱۰۵۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲ 25 June 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مینا فراز
مورخ یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱

سگ‌ ‌‌پروری و سگ گردانی، پدیده‌ای است که در ایران رواج یافته است که با تبلیغات گسترده شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی رونق گرفته، جوانان و نوجوانان بدون داشتن دانشی در خصوص مسائل محیط زیست و بهداشت اقدام به خریداری این حیوان می‌کنند.

نگهداری از سگ‌هایی که قیمت برخی از آن‌ها به چند میلیون تومان هم می‌رسد، آنقدر جایشان را در دل خانواده‌ها باز کرده‌اند که حالا به عنوان عضو برخی از خانواده‌ها به حساب می‌آیند.

با توجه به رواج نگهداری از سگ در جامعه و عدم اطلاع افراد از بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات خانگی به انسان لازم است تا آموزش‌های لازم در این زمینه به خانواده‌ها داده شود تا از این آسیب ایمن بمانند.

کودکان نمی‌توانند از خود در برابر حیوان مراقبت کنند و لیسیدن حیوان می‌تواند منجر به بروز بیماری در کودک شود، گاز گرفتن سگ یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال بیماری از حیوان به انسان است، اما این اتفاق تنها روش انتقال بیماری نیست.

موارد حیوان گزیدگی رو به افزایش است و باید بدانیم بیماری‌های مشترکی بین انسان‌ها و حیوان‌ها وجود دارد که به راحتی منتقل می‌شود. یکی از خطرناک‌ترین عوامل بیماری زا بیماری هاری است. بیماری هاری بیماری ویروسی است که عمدتاً از طریق گاز گرفتن حیوان مبتلا به انسان انتقال پیدا می‌کند.

قانون شکنی سگ گردان‌ها و بی توجهی به حقوق عامه و شهروندی مشکلات دیگری را برای شهروندان رقم زده است. ورود سگ‌ها به فضای سبز پارک‌ها و یا گذاشتن آن‌ها روی نیمکت‌های پارک، سگ گردانی در آپارتمان‌ها و ایجاد ترس و وحشت بین اهالی ساختمان و بردن سگ‌ها در مناطق عمومی و وسایل نقلیه از جمله موارد نقض قانونی این افراد است.

خطرات و مزاحمت‌های متعددی را در نتیجه نگهداری از حیوانات خانگی برای مردم شاهد هستیم که در نتیجه آن‌ها حقوق عامه مردم ضایع می‌شود. کمااینکه بسیاری از مردم در پارک‌ها و محیط‌های عمومی احساس امنیت نمی‌کنند و همین امر می طلبد مسئولان فکر جدی برای حل این معظل نوپا داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار